بازگشایی اصناف از ۲۳ فروردین در کشور
بازگشایی اصناف از ۲۳ فروردین در کشور
رئیس اتاق اصناف تهران گفت: واحدهای صنفی که اجازه فعالیت آنها از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا صادر شده است می‌توانند از ۲۳ فروردین در سراسر کشور و اول اردیبهشت در تهران آغاز به کار کنند.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد قاسم نوده فراهانی درباره ساعت شروع به کار اصناف اظهار داشت: بر اساس مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا، اصناف در کشور از شنبه ۲۳ فروردین و در تهران از دوشنبه اول اردیبهشت می‌توانند فعالیت خود را آغاز کنند.” بازگشایی اصناف از ۲۳ فروردین در کشور”

وی افزود: در این مصوبه، مقرر شده تا اصنافی که مجاز به آغاز فعالیت هستند، پروتکل‌های تهیه شده در ستاد را رعایت کنند.

رئیس اتاق اصناف تهران ادامه داد: بر اساس مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا، برخی اصناف مانند تالارهای پذیرایی، قهوه خانه‌های سنتی، کافی شاپ ها و سایر اصنافی که تجمع در آنها قرار دارد، نمی‌توانند بازگشایی شوند.

وی یادآور شد: رستوران و اغذیه فروشان می‌توانند واحدهای صنفی را بازگشایی کنند اما صرفاً برای موارد بیرون بر امکان فعالیت دارند و استفاده از سالن‌های غذاخوری این واحدهای صنفی ممنوع است.

نوده فراهانی با بیان اینکه اتحادیه‌های صنفی نیز در تهران تا ابتدای اردیبهشت تعطیل هستند، گفت: از دیگر موارد مذکور در پروتکل‌های بهداشتی ستاد ملی مبارزه با کرونا، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و بهداشت حرفه‌ای از سوی اصنافی است که اجازه بازگشایی واحد صنفی آنها داده شده است.

 پیش از این  حسین مدرس خیابانی، قائم مقام وزیر صنعت در گفت و گو با همشهری از تصمیم‌گیری درباره زمان و چگونگی بازگشایی واحدهای صنفی بر اساس پروتکلی خبر داده بود که مقرر شده این هفته تدوین و با تشکل های صنفی ابلاغ شود. به گفته او هیچ منعی برای بازگشایی واحدهای تولیدی وجود نداشته و صنوف توزیعی و کسب و کارها نیز بنابر شلوغی، ضرورت و میزان خطرپذیری به تدریج و طبق پروتکل ابلاغی و برنامه زمانبندی بازگشایی خواهد شد که در چارچوب آن ممکن است آغاز به کار برخی مشاغل پرخطر حتی به پایان بحران کرونا موکول شود. اما واقعیت آن است که هنوز  اتفاق نظری در مورد زمان و کم و کیف بازگشایی کسب و کارها حتی بین مدیران دستگاه های اجرایی و تشکل های صنفی وجود ندارد واین موضوع  مستمسک تخلف برخی فعالان صنفی برای از سرگیری  زود هنگام کسب و کارهایشان شده است.

  الزام ثبت نام اصناف در سایت وزارت بهداشت

معاون بهداشت وزارت بهداشت در مورد چگونگی بازگشایی واحدهای صنفی با تاکید بر این که  ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار صنف در کشور وجود دارد که این اصناف باید در سایت وزارت بهداشت ثبت نام کنند، گفت: صنوف مختلف را در دو دسته ریسک کم و ریسک بالا قرار داده‌ایم، چناچه قرار باشد بازار باز شود از اصناف با ریسک کمتر شروع به کار می‌شود. علیرضا رئیسی، افزود: اصناف باید در سایت وزارت بهداشت ثبت نام کنند. به گفته او؛ برای مراکزی که حذف آن‌ها در زندگی عادی مردم خللی وارد نمی‌کند مانند استخرها هنوز تصمیمی برای بازگشایی گرفته نشده است.

  • منبع خبر : مهر