باز هم دلار در بازار آزاد به ۲۵ هزار تومان رسید
باز هم دلار در بازار آزاد به ۲۵ هزار تومان رسید
برخی فعالان بازار ارز معتقدند آنچه این روزها در بازار ارز رخ می‌دهد حاصل اتفاقاتی است که در بازار سرمایه و خودرو افتاده و گرانی ...

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد برخی فعالان بازار ارز معتقدند آنچه این روزها در بازار ارز رخ می‌دهد حاصل اتفاقاتی است که در بازار سرمایه و خودرو افتاده و گرانی ارز بهانه‌ای شده است برای گران‌فروشی‌های دیگر!”باز هم دلار در بازار آزاد به ۲۵ هزار تومان رسید”

بازار ارز مدتی است که با نوسانات شدید همراه شده است و امروز نیز حاصل نوسانات لحظه‌ای در بازار ارز موجب شد قیمت دلار بار دیگر وارد کانال ۲۵ هزار تومان شود.

البته در ماه‌های اخیر با تشدید نوسانات ارزی، قیمت دلار رکورد ۲۶ هزار تومان را هم زده بود ولی بعد از مدتی با ورود بانک مرکزی به بازار قیمت‌ها تا کانال ۲۰ هزار تومان هم بازگشت و مدتی نیز در محدوده ۲۲ هزار تومان در نوسان بود. اما از روزهای گذشته بار دیگر نوسان صعودی در بازار ارز شکل گرفته است و قیمت ارز وارد کانال جدید قیمتی شد.

نوسانات لحظه‌ای درحالی بار دیگر در بازار طلا و ارز ثبت می‌شود که از هفته‌های گذشته بازار سرمایه با ریزش همراه شد و برخی در پیش‌بینی‌هایشان گفتند بعد از ریزش بورس، تازه‌واردهای بورسی از بازار سرمایه خارج می‌شوند و به‌سراغ بازار ارز و سکه می‌روند.

این موضوع هرچند با اختلاف نظرهایی از سوی کارشناسان اقتصادی همراه شده است ولی بی‌تأثیر در بازار طلا و ارز نبود؛ مؤید آن هم صف‌های طولانی‌ای است که در روزهای گذشته مقابل صرافی‌ها تشکل شده است و می‌شود.”باز هم دلار در بازار آزاد به ۲۵ هزار تومان رسید”

تسنیم در گفت‌وگو با برخی فعالان بازار ارز اتفاقاتی را که باعث افزایش مجدد قیمت ارز شده است جویا شد و نکته مهم پاسخ مشترک اکثر افراد بود این بود که می‌گفتند “وضعیت بورس کار را خراب کرد”! آنها معتقدند ریزش بورس در افزایش قیمت‌ها و خریدهای هیجانی ارز سهم بالایی دارد.

* بورس کار را خراب کرد/ خریدهای خرد ارز زیاد شد

یکی از بازاری‌ها در همین ارتباط می‌گوید: اگر همین وضعیت در بورس ادامه داشته باشد، تازه‌واردهای بورس سرمایه‌های خود را وارد بازارهای موازی می‌کنند و این موضوع نگران‌کننده است.

برخی از فعالان بازار علت افزایش تقاضای خرد برای خرید ارز را ناشی از اتفاقات اخیر بورس می‌دانند و می‌گویند: مردم که عمدتاً اقشار متوسط هستند این روزها خریداران اصلی بازار هستند.

گفتنی است، شاخص بورس در معاملات امروز بازار سرمایه با ادامه روند نزولی و افت ۲۴۵۸۵واحدی به کانال ۱٫۵میلیون واحدی وارد شد.

شاخص بورس از نقطه اوج خود تاکنون بیش از ۵۰۰ هزار واحد کاهش یافته و حمایت‌های لفظی و عملی از این بازار نتوانسته است مانع افت ریزش شاخص شود.

روند نزولی بازار از زمانی آغاز شد که اخباری از اختلاف بین دو وزارتخانه اقتصاد و نفت بر سر عرضه سهام پالایشی در قالب ETF دولتی منتشر شد. اگرچه پذیره‌نویسی سهام پالایشی آغاز شد اما به‌عقیده تحلیلگران این اخبار اعتماد سرمایه‌گذاران به‌ویژه سهامداران خرد را که عمدتاً رفتار هیجانی دارند از این بازار سلب کرد.

* انتقاد بازاری‌ها از نیما/ آیا نیما پاسخگوی نیازهای ارزی است؟ دلار نیمایی ۲۱هزار و ۸۶۳ تومان!

اما عده‌ای دیگر از فعالان بازار ارز نسبت به وضعیت تأمین ارز در سامانه نیما گله دارند و می‌گویند “افزایش قیمت ارز در سامانه نیما و عدم تأمین ارز به‌قیمت مناسب مشکلی برای فعالان اقتصادی شده است”. گفتنی است امروز قیمت خرید دلار در سامانه نیما ۲۱ هزار و ۸۶۳ تومان بود.

یکی از بازاری‌ها در همین ارتباط می‌گوید: عدم وجود ارز کافی با نرخ مناسب در سامانه نیما برای صرافان غیربانکی و‌ خرید ارز محدود با شرایط مناقصه بسیار رقابتی و ارایه نرخ‌های بالا برای خرید محدود ارز از مهمترین دلایل افزایش قیمت ارز در روزهای اخیر بوده است.باز هم دلار در بازار آزاد به ۲۵ هزار تومان رسید

بازاری‌ها از افزایش تقاضا بین صرافی‌ها می‌گویند و تأکید دارند که ارز با نرخ مناسب کم شده ضمن اینکه فضای رقابتی در خرید و فروش‌ها باعث افزایش نرخ ارز شده است.

* گرانفروشی به‌بهانه گرانی دلار/ بازار خودرو مقصر افزایش قیمت ارز است؟

نکته جالب بین صحبت با بازاری‌ها اینجا بود که معتقد بودند “افزایش قیمت خودرو نیز منجر به افزایش قیمت ارز شده است”! این درحالی است که خودرویی‌ها توپ گرانی خودرو را در زمین ارز می‌انداختند ولی فعالان بازار ارز می‌گویند: دلار بهانه‌ای شده است برای گران‌فروشی در بازارهای دیگر!”باز هم دلار در بازار آزاد به ۲۵ هزار تومان رسید”

عدم تطابق میزان افزایش قیمت ارز با خودرو نکته مورد توجه فعالان ارزی است؛ آنها می‌گویند: دلار نسبت به خودرو چقدر بالا رفته است؟ پایان سال ۹۷ بالاترین نرخ دلار بین ۱۸ تا ۱۹ هزار تومان بوده و الآن بین ۲۴ تا ۲۵ هزار تومان ولی قیمت خودرو چند درصد افزایش یافته است؟ آقایان دلار را بهانه‌های گران‌فروشی‌شان کرده‌اند درحالی که واقعیت چیز دیگری است.

با این حال اما بانک مرکزی قیمت‌های موجود در بازار آزاد ارز را مورد تأیید نمی‌داند و در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است: در این شرایط سخت جنگ اقتصادی، سیاست‌گذار پولی نمی‌تواند صرفاً دنباله‌روی شاخص ارزی اسکناس و حواله در بازار غیررسمی ارز باشد، چراکه شکل‌گیری نرخ‌های اسمی بالای ارز در بازار یادشده، عمدتاً ناشی از انتظارات و نه عوامل بنیادین، کمکی به ایجاد و حفظ ثبات در بازار ارز و بخش‌های واقعی و مالی اقتصاد نخواهد کرد و اقتصاد ایران را با چالش‌های جدی مواجه خواهد ساخت.

در این راستا، بانک مرکزی متناسب با شرایط و روند امروزه بازار نسبت به تأمین تقاضاهای واقعی ارز به‌صورت اسکناس و حواله اقدام کرده است، بنابراین سیاست این بانک حفظ ثبات بازار ارز براساس عوامل بنیادین است.”باز هم دلار در بازار آزاد به ۲۵ هزار تومان رسید”

بانک مرکزی همچنین تأکید کرده است: بازار اسکناس توسط بازارساز در حال اشباع شدن است و به‌نظر می‌رسد بازارساز با این اقدام دست دلالان را از بازار کوتاه کرده است و تأمین نیازهای ارزی متقاضیان واقعی توسط نظام بانکی و شبکه صرافی‌های مجاز به‌نرخ بازار و براساس عوامل بنیادین ادامه خواهد داشت.”باز هم دلار در بازار آزاد به ۲۵ هزار تومان رسید”

  • منبع خبر : ایران جیب