بالاخره بورس در۱۴۰۰ به بازدهی مثبت رسید!
بالاخره بورس در۱۴۰۰ به بازدهی مثبت رسید!
شاخص بورس که تنها در چند روز ابتدایی سال ۱۴۰۰ روندی مثبت را تجربه کرده بود، امروز بالاخره مثبت شد.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد بورس تهران سال گذشته را با ارتفاع یک میلیون ۳۰۹هزار واحد به اتمام رسانده بود، در روزهای آغازین خود در ۱۴۰۰ روندی مثبت داشت. اما این روند ادامه‌دار نبود و با ریزش همراه شد.”بالاخره بورس در۱۴۰۰ به بازدهی مثبت رسید!

این ریزش تا جایی ادامه داشت که به ارتفاع زیر یک میلیون و ۱۰۰هزار واحد نیز بازگشت. اما در ادامه توانست گارد صعودی به خود بگیرد و به مرور به سمت ارتفاع ابتدای سال حرکت کند. در نهایت امروز این شاخص توانست با رشدی ۰.۸درصدی از سقف قبلی خود در سال ۱۴۰۰ عبور کند و بازدهی بورس پس از حدود ۴ماه مثبت شود.

بالاخره بورس در۱۴۰۰ به بازدهی مثبت رسید!

اکنون شاخص کل بورس تهران در حوالی یک میلیون و ۳۱۵هزار واحدی قرار دارد. اما در میانه راه با فشار فروش همراه شده است که ممکن است این ارتفاع را کمی از دست بدهد. با این وجود، تعدیل سود شرکت‌های پالایشگاهی توانست شاخص کل بورس را در دستیابی به این ارتفاع کمک شایانی کند.

بازار سرمایه امروز با رشد ۱۲ هزار واحدی شاخص کل در نیمه اول معاملات آغاز کرد. با انتشار گزارشات پالایشی‌ها این گروه امروز را با روندی مثبت شروع کردند و تاثیر مثبت خود را بر روی بازار گذاشتند. این گروه امروز با افزایش تقاضا توانستند لیدری بازار را در دست بگیرند.

در دقایق آغاز بازار ارزش کل صفوف فروش بازار به رقم ۸۸۰ میلیارد تومان رسید. این رقم نشان می‌‌دهد نسبت به هفته‌های گذشته که ارزش صف‌های فروش به سه میلیارد رسیده بود امروز به زیر یک هزار میلیارد تومان رسیده است.

ایمان رئیسی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: در یک ماه آینده چند عامل مهم در بازار تاثیرگذار خواهند بود. از جمله گزارشات فروش تیر و انتشار صورت‌های مالی سه ماهه که می‌توانند در تعیین مسیر بورس موثر باشند.

وی افزود: همچنین روند قیمت نفت در بازارهای جهانی و ایران می‌تواند تحرکات گروه‌های مرتبط را تحت تاثیر قرار بدهد.

رئیسی می‌گوید : تغییرات نرخ دلار و افزایش آن عامل بسیار مهمی است که همواره بر روند بازار سرمایه موثر بوده است. به نظر می‌رسد نرخ دلار با سقف ۲۶ هزار تومان و کف ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان در نوسان باشد.

این کارشناس بازار سهام در بخش دیگری درباره تاثیر آزادسازی منابع ارزی ایران بر روی بازار سرمایه گفت: بازار منتظر آزادسازی بخشی از منابع‌های ارزی خود در کره و ژاپن است. این خبر خوب که منابع ارزی ایران در این دو کشور برای خرید اقلام دارویی و بهداشتی و غیر تحریمی از کانال سویس در حال آزادسازی است بازار ارز را در معرض عرضه قرار داده است.

رئیسی تشریح کرد: نکته مثبت اینجا است که با وجود کاهش نرخ دلار شاهد هیجانات گسترده در بازار ارز نیستیم. همچنین برای بورس تهران جای نگرانی خاصی در این باره نیست.

  • منبع خبر : اقتصاد آنلاین