بانک‌ها برای ارائه خدمات غیرحضوری بیشتر اقدام کنند/ افزایش سقف خدمات مبتنی بر کارت
بانک‌ها برای ارائه خدمات غیرحضوری بیشتر اقدام کنند/ افزایش سقف خدمات مبتنی بر کارت
بانک مرکزی با توجه به روند صعودی ویروس کرونا در کشور و لزوم کاهش مراجعات حضوری به شعب، ضمن تأکید بر ارائه هرچه بیشتر خدمات غیرحضوری به هم وطنان توسط شبکه بانکی، در بخشنامه‌ای سقف خدمات مبتنی بر کارت را افزایش داد.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد بانک مرکزی اعلام کرد با توجه به روند صعودی و شروع موج دوم بیماری کرونا در کشور و در راستای مدیریت، کنترل و پیشگیری از شیوع این ویروس، از شبکه بانکی تقاضا می‌شود، به صورت موقت، بر ارائه هرچه بیشتر خدمات غیرحضوری به منظور تسهیل استفاده هم‌وطنان از درگاه‌های غیرحضوری و کاهش مراجعات حضوری مردم به شعب و دستگاه‌های خودپرداز، تمرکز کنند.”بانک‌ها برای ارائه خدمات غیرحضوری بیشتر اقدام کنند/ افزایش سقف خدمات مبتنی بر کارت”

بر این اساس، سقف مجاز انتقال وجه کارت به کارت (شتابی و درون بانکی) از طریق درگاه‌های اینترنتی، خودپردازها و کیوسک از مبلغ سی میلیون ریال در هر شبانه‌ روز از مبدأ هر کارت به شصت میلیون ریال افزایش یابد.
همچنین سقف مجاز انتقال وجه کارت به کارت از طریق پرداخت سازها از ۱۰ میلیون ریال به ۳۰ میلیون ریال با حصول اطمینان از انطباق شماره ملی دارنده کارت و شماره ملی دارنده سیم کارت انجام دهنده تراکنش قابل افزایش است. با توجه به خطرات ناشی از سوء استفاده‌های احتمالی در صورت عدم اعمال کنترل فوق، افزایش سقف انتقال وجه مجاز نیست.
در همین راستا، امکان تمدید تاریخ انقضاء کارت‌های بانکی بدون نیاز به مراجعه حضوری مشتری به مدت یک سال و تا اطلاع ثانوی بلامانع است. ضروری است اقدامات لازم برای احراز هویت غیرحضوری و اطلاع‌رسانی به مشتریان انجام شود.”بانک‌ها برای ارائه خدمات غیرحضوری بیشتر اقدام کنند/ افزایش سقف خدمات مبتنی بر کارت”

خاطر نشان می‌شود رعایت مفاد این بخشنامه تا اطلاع ثانوی لازم الاجرا بوده و بازگشت به وضعیت عادی با ابلاغ این بانک انجام خواهد شد.

شیوع ویروس کرونا گرچه در اصل ایامی ناخوشایند برای کشور و هموطنان است، اما در برخی مواقع این تهدید را به فرصت تبدیل کرد. برخی اقدامات در کشور با وجود تلاش ها و برنامه ریزی های متعدد و گسترده، پیشرفت طبق انتظاری نداشته اما شیوع ویروس کرونا موجب تسریع در روند و اجرایی شدن این طرح ها و برنامه ریزی ها شده است.

بانکداری الکترونیک و ارائه خدمات غیر حضوری را می توان از این دسته خدمات و طرح ها در کشور عنوان کرد که با همه گیری ویروس کرونا و لزوم در خانه ماندن مردم و دریافت خدمات بر بستر اینترنت و همچنین افزایش خطر ابتلا با مراجعه به شعبه بانک برای کارمندان و مشتریان، موجب شد تا هم بانک ها با استفاده بهینه از این فرصت، کیفیت خدمات غیر حضوری خود را بهبود ببخشند و هم پله ای باشد برای جهش و ارایه بیشتر خدمات بانکی بر بستر الکترونیک و غیر حضوری.

پیش از شیوع این بیماری بسیاری از خدمات بانکی به صورت الکترونیکی ارائه می‌شد، اما کرونا موجب شد تا تعداد خدمات الکترونیک افزایش یابد و بانک‌ها نیز این امکان را برای مشتریان خود فراهم کرده بودند. با توجه به اینکه شعب بانک‌ها در کشور بر پایه مراجعه فیزیکی مردم گسترش یافته اند؛ بنابراین با افزایش خدمات الکترونیکی و بانکداری دیجیتال، مراجعه حضوری مردم نیز کمتر از قبل خواهد بود.

  • منبع خبر : ایسنا