بانک مرکزی و وزارت اقتصادیکماهه ۲۹هزارمیلیاردتومان اوراق فروختند
بانک مرکزی و وزارت اقتصادیکماهه ۲۹هزارمیلیاردتومان اوراق فروختند
بانک مرکزی و وزارت اقتصادی طی حدود یکماه گذشته جمعا ۲۹ هزار میلیاردتومان اوراق بدهی دولتی فروخته اند.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد روز سه‌شنبه ۱۷ تیرماه، سرمایه‌گذاران ۵ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی دولت را خریداری کردند.” بانک مرکزی و وزارت اقتصادیکماهه ۲۹هزارمیلیاردتومان اوراق فروختند”

این روند که از یک ماه گذشته و با همکاری بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی شروع شده، تا کنون منجر به فروش ۲۹ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی دولتی شده است.

کارشناسان معتقدند جبران کسری بودجه از محل انتشار اوراق، منجر به قطع ارتباط کسری بودجه و پایه پولی می‌شود.

فروش اورق بدهی دولتی حاصل تلاش بانک مرکزی در دوسال گذشته برای حضور قاعده‌مند و مؤثر در بازارهای مالی و همچنین آغاز اجرای سیاست‌های این نهاد پولی از طریق هدایت نرخ سود بر بستر این بازارها است. کارشناسان معتقدند ادامه این روند، نه تنها می‌تواند به تأمین مالی غیرتورمی کسری بودجه منجر شود، بلکه دستیابی به تورم هدف ۲۲ درصدی را میسر می‌سازد.

هر شخصی که کد معاملاتی آنلاین داشته باشد، قادر خواهد بود با استفاده از ثبت سفارش اینترنتی و یا سامانه معاملاتی آنلاین برای خرید نماد اوراق‌ مشارکت اقدام نماید. خرید و فروش اوراق مشارکت در بورس با خرید سهام هیچ تفاوتی ندارد.

اوراق مشارکت بورسی با توجه به بازاری که در آن منتشر می‌گردند امکان دارد قابلیت معامله در سامانه آنلاین را داشته باشد، در صورتی که این اوراق عرضه شده در بازار پایه فرابورس باشند، خرید و فروش اوراق به واسطه ثبت سفارش اینترنتی امکان پذیر خواهد بود.

اگر فردی کد سهامداری داشته باشد اما کاربر غیر آنلاین باشد درخواست خرید و فروش او باید به صورت حضوری به کارگزاری اعلام شود.

به منظور خرید و فروش اوراق مشارکت خارج از بورس لازم است که شخص سرمایه‌گذار به همراه مدارک شناسایی خود که شامل شناسنامه و کارت ملی می شود به یکی از شعبه های بانک‌های عامل مراجعه و برای خرید یا فروش اوراق مورد نظرش اقدام نماید.

  • منبع خبر : مهر