برای توسعه روابط اقتصادی با عراق آمادگی لازم را داریم
برای توسعه روابط اقتصادی با عراق آمادگی لازم را داریم
رئیس اتاق بازرگانی ایران، از آمادگی بخش خصوصی برای توسعه روابط اقتصادی با عراق خبر داد و گفت: حجم روابط تجاری دو کشور علیرغم افزایش در سال ۲۰۱۸ میلادی، در خور ظرفیت‌های دو طرف نیست.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد غلامحسین شافعی در دیدار فعالان اقتصادی با نخست وزیر عراق گفت: عدم وجود روابط بانکی و مبادلات پولی و پوشش‌های بیمه‌ای، مشکلات در حمل و نقل، گمرک و استاندارد از جمله مشکلات عمده‌ای است که موجب کندی در مراودات اقتصادی فیمابین شده است که حل این مشکلات، جز مطالبات فعالان اقتصادی بخش‌های خصوصی از دولتمردان دو کشور است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران افزود: نگاه به کشورهای اسلامی و همسایه، سیاست راهبردی و استراتژیک جمهوری اسلامی ایران است که دولت حسن روحانی به آن اهتمام ویژه دارد. بخش خصوصی ایران نیز توجه جدی به توسعه روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای اسلامی بویژه همسایه، را در دستور کار خود قرار داده است که در این میان کشور دوست و برادر عراق از جایگاه ویژه‌ای برخورداراست.

وی تصریح کرد: آمارها نشان می‌دهد حجم مبادلات تجاری دو کشور در سال گذشته حدود ۶.۵ میلیارد دلار بوده است؛ ولی سوال اساسی این است که آیا این حجم روابط در خور ظر فیت‌های اقتصادی و توانایی‌های دو کشور است؟

به گفته شافعی، به طور قطع پتانسیل‌های همکاری اقتصادی میان دو کشور فراتر از این میزان است در این ارتباط وجود برخی مشکلات مانع از دستیابی به سطح مناسب مطلوب اقتصادی در حد انتظار طرفین شده است.

وی اظهار داشت: در عین حال انتظار می‌رود با تسهیل تردد تجار و یکسان سازی تعرفه‌های گمرکی زمینه برای تجارت سالم و روان میان فعالان اقتصادی بیش از پیش فراهم گردد که خوشبختانه در سفر اخیر رئیس جمهور به بغداد امیدهای تازه‌ای ایجاد شد.

شافعی گفت: مایلم آمادگی بخش خصوصی ایران در قالب اتحادیه‌ها و انجمن‌ها و تشکل‌های تخصصی وابسته به اتاق ایران جهت بازسازی زیرساخت‌ها و بخش‌های صنعتی و معدنی عراق و همچنین ارائه خدمات فنی و مهندسی و سرمایه گذاری مشترک در زمینه‌های مختلف عمرانی کشور عراق از جمله ساخت و ساز فرودگاه، جاده سازی، سد سازی، کشاورزی، صنایع غذایی، گردشگری زیارتی، توریسم درمانی، تولید مشترک در زمینه‌های لوازم خانگی، نساجی، فراورده‌های لبنی و مصالح ساختمانی را اعلام کنم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: در این رابطه پیشنهاداتی ارائه می‌شود که بر مبنای آن، امضای موافقتنامه تجارت آزاد بین دو کشور، تعمیق روابط اقتصادی دو کشور از طریق ایجاد مناطق آزاد تجاری، شهرک‌های صنعتی و ساماندهی بازارچه‌ها و ایجاد دروازه مشترک گمرکی بین دوکشور، نگاه به ایران به عنوان دروازه ورود به کشورهای آسیای میانه (CIS) و استفاده از مسیر ترانزیتی ایران برای دسترسی به بازار بزرگ ۴۵۰ میلیون نفری پیرامون. همچنین استفاده از مسیر ترانزیتی عراق برای دسترسی به بازار سوریه، لبنان واردن و مواردی از این دست است.

وی اظهار داشت: ایجاد سازوکارهای لازم برای حضور گسترده شرکت‌های صدور خدمات فنی ومهندسی ایران در پروژه‌های عمرانی عراق از جمله راهسازی، ساخت وساز، نیروگاه و پروژه‌های نفت، گاز و پتروشیمی و پرداخت مطالبات شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی ایران که در عراق پروژه‌های متعدد اجرا نموده یا در حال اجرا هستند.

گفتنی است، عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق که روز گذشته به ایران آمده است، امروز در جمع فعالان اقتصادی در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران حضور یافت تا با همراهی اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در خصوص آینده روابط تجاری ایران و عراق به مذاکره بنشیند.

در این دیدار جمعی از فعالان اقتصادی، اعضای اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق و غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران حضور دارند.

  • منبع خبر : مهر