برای صادرات غیرنفتی فرش قرمز پهن کردیم
برای صادرات غیرنفتی فرش قرمز پهن کردیم
وزیر اقتصاد گفت: سعی کردیم در دو سوی منابع و بودجه شرایطی را ایجاد کنیم و دشمن نتواند ضربه بزند که یکی از این کارها بودجه بدون نفت بود.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد  فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد در جمع خبرنگاران افزود: در شرایطی که تصور می‌شد درآمد مالیاتی سال ۹۷ محقق نشود اما ۱۰۹هزار میلیارد تومان و عبارتی ۹۷درصد درآمد مالیاتی محقق شد.

وی ادامه داد؛ در مقوله جایگزینی درآمدهای ارزی از جمله صادرات غیرنفتی گفتیم برای صادرات غیر نفتی فرش قرمز پهن کردیم و هیچ محدودیتی نخواهد بود.درآمد صادرات غیرنفتی ما در سال ۹۷ به رغم همه فشارها با کمترین کاهش رقم خورد و این روند ادامه دارد.

دژپسند تصریح کرد: در سه ماهه اول سال ۹۸ هم صادرات غیرنفتی ما روند قابل قبولی  را داشته است.سرمایه گذاری خارجی که در زمان شروع کار من ۱.۷میلیارد دلار بود و در سه چهار ماه آخر سال به ۳ونیم تا ۴میلیارد دلار رسید.

وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: رتبه ما در فضای کسب و کار ۴ رتبه تنزل یافته که ناشی از کاهش امتیاز ما نیست و در تجارت برون مرزی ۴۹ رتبه پیشرفت داشتیم.

وی همچنین گفت: نگران بودیم بانک‌ها قدرت تامین منابع را نداشته باشند پس به دنبال تعمیق بازار سرمایه رفتیم.در این بازار از مشوق‌ها و محرک‌های مختلفی استفاده می‌کنیم و علاوه بر آن از مولد سازی دارایی‌های دولت استفاده کردیم.

وی در ارتباط با مولد سازی دارایی ها گفت: برخی می‌گویند تبدیل مولدسازی دارایی‌های دولت دارد بدل می‌شود به راهی برای تامین مالی دولت ولی این کار هرگز برای آن هدف پی گرفته نمی‌شود.

دژپسند افزود: برنامه داریم یکی از دارایی‌های بانک سپه را به یک شهرک تبدیل کنیم که بر بازارهای مختلفی از جمله مسکن تاثیر می‌گذارد.در شرایطی که شدیدا به درآمدهای مالیاتی نیاز داریم هرگز به دنبال این نیستیم که افزایش درآمدهای مالیاتی به فعالان اقتصادی آسیب برسد.

وزیر اقتصاد همچنین خاطر نشان کرد: فروش قسطی آسیب جدی در واگذاری‌ها بود که با واگذاری بلوکی حل می‌شود و ما می‌خواهیم واگذاری‌ها واقعا انجام شود و به دنبال نمایش نیستیم.تا کنون واگذاری سه شرکت صورت گرفته و تا دهه دوم تیر واگذاری چند شرکت دیگر انجام می‌شود.

وی ادامه داد: ما مسئول مستقیم افزایش اجاره نیستیم اما می‌توانیم از ظرفیت‌های وزارت اقتصاد استفاده کنیم و برای مثال برای حمایت از مستاجران ایجاد صندوقی را پیشنهاد کردیم.

  • منبع خبر : اقتصاد انلاین