برجام مرده؛ نفس مصنوعی بی فایده است
برجام مرده؛ نفس مصنوعی بی فایده است
این روزها دولت جمهوری اسلامی ایران تحت یک فشار دوجانبه نمیداند قانون اقدام به بازگشت شرایط هسته‌ای قبل از برجام که توسط مجلس شورای اسلامی تصویب و به دولت ابلاغ شده را انجام دهد و یا کماکان به امید آمدن بایدن بر سبیلی که اوباما با اروپایی‌ها میرفتند، باقی‌مانده وقت مردم و کشور را تلف کند.

برجام مرده. نفس مصنوعی بی فایده است.

به گزارش واحد تحلیلی خبرگزاری صبح اقتصاد  هم اروپا در توهم است که به نوعی برجام مرده را با نفس مصنوعیِ انتظار تصمیم بایدن زنده نگهدارد و هم دولت جمهوری اسلامی ایران در یک توهم بی‌انتها به امید حیات دوباره برجام ۷سال صبر کرده و بی‌راه نمیبیند که ۷ ماه دیگر هم صبر نماید.”برجام مرده. نفس مصنوعی بی فایده است.”

اما به تایید بسیاری از اندیشمندان واقع‌گرای جهان این برجام دیگر زنده نخواهد شد. آنتونی اچ. کوردزمن (رئیس مرکز بروک و تحلیلگر ارشد در اندیشکده مطالعات استراتژیک [ سی ‌اس‌آ ی‌ اس ] واشنگتن) معتقد است: « بازگشت به برجام و مذاکره با ایران بسیار دشوارتر از آن چیزی است که چهار سال پیش روی میز رئیس‌جمهوری آمریکا بود. چرا که یکی از دلایل این پیچیدگی پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران است. اول اینکه دانش هسته‌ای ایران قائم به یک دانشمند نیست که با ترور او فلج شود. این برنامه حاصل مجموعه تلاش‌هایی است که نخستین‌بار در دهه ۷۰ میلادی و از سوی محمدرضاشاه پهلوی آغاز شد و ادامه یافت. همچنین استوار بر دانش علنی و درز پیدا کرده ۷۵ سال گذشته درباره نحوه دستیابی فرانسه، اسرائیل، هند، پاکستان و کره‌شمالی به بمب اتم است… در سال ۲۰۱۳، گزارش‌ها مدعی شدند که ایران به نقطه‌ای رسیده که اگر بتواند همه فعالیت‌های غنی‌سازی خود را متمرکز کند، ظرف یک سال توان ساخت یک سلاح هسته‌ای را خواهد داشت. آن گزارش در آن زمان مبالغه‌آمیز بود چنانچه گزارش‌های فعلی درباره برنامه هسته‌ای این کشور هم ممکن است غلو آمیز باشد. باید همیشه به میزان موفقیت تلاش‌هایی نظیر آنچه در برجام برای مهار برنامه ایران در نظر گرفته شده با دقت و احتیاط نگاه کرد. تغییراتی که ظرف چهار سال گذشته در توازن قدرت نبرد هوایی در منطقه خلیج‌ فارس روی داده دلیل دیگری برای متفاوت بودن شرایط ایران در زمان امضای برجام و امروز است. در سال ۲۰۱۳، کشورهای عرب و آمریکا با اختلاف فاحش، دست بالا را در قدرت هوایی داشتند؛ چه به لحاظ مدرن بودن تسلیحاتی و چه به لحاظ دقت در حملات هوایی. در برابر، ایران ترکیبی از موشک‌ها و نیروی هوایی فرسوده‌ای داشت که جنگنده‌های آن یا سالخورده شده بودند یا در حد متوسط بودند. اما امروز، ایران نشان داده که در دانش موشک‌های بالستیک و کروز پیشرفت کرده و همچنین قادر به طراحی کلاهک‌ها جنگی متعارف نظیر آنچه در حمله به تاسیسات نفتی عربستان استفاده شد، می باشد. هنوز هیچ منبع رسمی البته بیان نکرده که آیا ایران از توان موشکی خود برای آزمایش شبیه‌سازی شده حمل کلاهک‌های اتمی استفاده کرده یا خیر. آزمایشی که قبل از انجام یک آزمایش هسته‌ای واقعی باید صورت گیرد. هرچند، ترکیبی از دوری‌سنجی و بررسی کلاهک‌هایی که بعد از آزمایش و بازگشت به سطح زمین پیدا شده‌اند، می‌تواند برای تحقیق درباره بسیاری از جنبه‌‌های یک کلاهک (اتمی) کمک کنند. تحقیقاتی که به راحتی می‌تواند از چشم نظام‌های راستی آزما و نظارتی برجام دور بماند و حتی بازرسان آژانس هم قادر به رسیدگی به آن نیستند». البته باید به این نکته همین جا اشاره کنم که ایران صدها بار اعلام کرده که بدنبال ساخت کلاهک اتمی نرفته و نخواهد رفت اما رسانه‌ها و اتاقهای فکری در اروپا و آمریکا روی این دروغ با نیت بزرگ نمایی و اسراییلیزه کردن خبرها و راه انداختن جو مطبوعاتی در اعلام نظرات بطور مزورانه پافشاری میکنند. «سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران (دوشنبه۱۵ دی ماه ۱۳۹۹) در برنامه گفت‌وگوی ویژه شبکه دوم سیمای جمهوری اسلامی ایران در پی آغاز غنی‌سازی ۲۰ درصد در تأسیسات غنی‌سازی شهید علی محمدی (فردو) در راستای اجرای مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی طی اظهاراتی سالگرد شهادت شهید سلیمانی و چهلمین روز شهادت شهید فخری‌زاده را گرامی داشت و عنوان کرد: « این اقدام یک بعد سمبلیک هم دارد مبنی بر اینکه پیشرفت‌هایی که در ایران صورت گرفته متوقف شدنی نیست. معاون وزیر خارجه درباره فرآیند غنی‌سازی ۲۰ درصد گفت: غنی‌سازی ۲۰ درصد یکی از مهمترین مباحث مربوط به برنامه هسته‌ای ایران است. کاربرد آن برای تولید سوخت راکتور تحقیقاتی تهران است. چرا که در سال ۱۳۸۹ بعد از اینکه به ما سوخت ندادند خودمان موفق شدیم سوخت را تولید کنیم و قبل از برجام بیش از ۴۰۰ کیلو اورانیوم ۲۰ درصد تولید کردیم. در برجام با توجه به اینکه نیاز ما برای سال‌ها تامین شده بود قرار شد تولید غنی‌سازی ۲۰ درصد متوقف شود. سوخت هم به اندازه کافی تولید کرده بودیم. طبق برجام هر زمان سوخت تمام می‌شد دو سال قبل اعلام می‌کردیم یا امکاناتی فراهم می‌کردند بخریم یا خودمان تولید کنیم ولی سه تا چهار سال این سوخت را داشتیم. وقتی آمریکا از برجام خارج شد و در قسمت رفع تحریم‌ها منافع ما در برجام کاهش یافت و حتی به صفر رسید ما پنج گام را اتخاذ و تعهدات خود را کاهش دادیم اما به شکلی که راه دیپلماسی باز باشد. در گام دوم اعلام کردیم دیگر به درصد غنی‌سازی ۳.۶۷ مقید نیستیم و هر نیازی که لازم بدانیم درصد غنی‌سازی را بالا خواهیم برد. حدود یک سال پیش بعد از این گام درصد غنی‌سازی را بالا برده و زیر ۵ درصد نگهداشتیم. مجلس در قانون راهبردی اخیر دولت را مکلف کرد که غنی‌سازی ۲۰ درصد را سریع‌تر شروع کند فارغ از اینکه اختلاف نظرهایی بین مجلس و دولت بود ولی زمانی که قانون تصویب شد لازم الاجراست و آیین نامه‌های اجرایی آن تهیه و از امروز این کار انجام شد». حال و با توجه به راهبرد مجلس شورای اسلامی در ایران و همچنین تحلیل بی‌بدیل و واقع بینانه اندیشکده CSIS  نسبت به برجام چه کسی میتواند چشم خود را هنوز به مرده بودن برجام بسته و با امیدهای واهی خویشتن خود را در پرده پنهان کرده که انگار نه انگار که آن برجام دیگر زنده نخواهد شد و اگر اروپا پیشنهاد جدیدی دارد بسم الله ارائه دهد. والسلام

حمیدرضا نقاشیان

  • منبع خبر : صبح اقتصاد