برداشت از صندوق توسعه ملی اثرات تورمی دارد
برداشت از صندوق توسعه ملی اثرات تورمی دارد
رئیس کل سابق بانک مرکزی با بیان اینکه برداشت از صندوق توسعه ملی اثرات تورمی دارد، گفت:دولت می‌تواند مجموعه‌ای از اقدامات را برای تامین هزینه‌های ناشی از شیوع کرونا انجام دهد.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد  ولی الله سیف درباره خبر احتمال برداشت یک میلیارد دلاری دولت از صندوق توسعه ملی برای تأمین منابع جهت مقابله با کرونا و حمایت از فعالیت‌های اقتصادی آسیب دیده از کرونا که اواخر هفته گذشته از سوی رئیس جمهوری اعلام شد، گفت: در مجموع در حال حاضر کشور شرایط خاصی را پیش رو دارد و مسئولین نیز راهکارهای متفاوتی را بررسی می‌کنند. طبیعتاً بهترین تصمیم، تصمیمی است که کمترین هزینه را ایجاد کند و بیشترین اثر را برای رفع مشکل داشته باشد. اینکه تصمیمی گرفته شود که هیچ ملاحظه منفی در کنارش نداشته باشد، وجود ندارد.

وی ادامه داد: باید بهترین تصمیم پس از بررسی‌های کارشناسی انتخاب شده و به اجرا در آید. ما تعداد زیادی از این قبیل تصمیم‌گیری‌ها پیش رو داریم و برای جلوگیری از رکود اقتصادی و ایجاد تحرک در تولید اتخاذ این تصمیمات طبیعی است.

وی با بیان اینکه برداشت از صندوق توسعه ملی اثرات تورمی دارد، گفت: اگر منابع صندوق توسعه ملی در دسترس باشد، برداشت از صندوق توسعه ملی اثر تورمی کمتری نسبت به استقراض از بانک مرکزی خواهد داشت.

«ممکن است منابع صندوق توسعه ملی در دسترس نباشد و دولت عملاً به اسم برداشت از صندوق توسعه، اقدام به استقراض از بانک مرکزی کرده و منجر به افزایش پایه پولی شود، چرا دولت به جای برداشت از صندوق توسعه ملی که ممکن است منجر به افزایش پایه پولی و تورم شود، اقدام به انتشار اوراق نمی‌کند؟»

رئیس کل سابق بانک مرکزی در پاسخ به این سوال گفت: فروش اوراق هم منتفی نیست و برروی آن کار می‌شود. بالاخره یک مجموعه‌ای از تصمیمات گرفته خواهد شد. طبیعتاً دولت در یک تصمیم نمی‌تواند همه مسائل و ملاحظات را مدنظر قرار دهد و حل کند. به همین دلیل، برداشت از صندوق، فروش اوراق و منابع نظام بانکی مدنظر دولت قرار دارد.

سید محمد هادی سبحانیان، عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی و سرپرست معاونت پژوهش‌های اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس نیز پیش از این برداشت دولت از صندوق توسعه ملی برای مبارزه با کرونا کار اشتباهی است، گفت: برای تأمین بودجه دولت می‌تواند اوراق منتشر کند. به گفته وی، در حال حاضر، بسیاری از منابع ارزی صندوق توسعه ملی، در دسترس نیست و اگر قرار باشد دولت ارزهایی که در دسترس خود نیست را به بانک مرکزی بفروشد منجر به افزایش پایه پولی می‌شود که همان اثر استقراض از بانک مرکزی را دارد.

حسین درودیان، مدرس اقتصاد دانشگاه تهران هم گفته: دسترسی به منابع صندوق توسعه ملی در حال حاضر با محدودیت‌هایی روبرو است و در این شرایط، برداشت از صندوق توسعه عملاً اثرات استقراض از بانک مرکزی را دارد.

رئیس جمهور روز پنج شنبه اعلام کرد برای مدیریت هزینه‌های کرونا، درخواست برداشت یک میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی خدمت رهبر انقلاب ارائه شده است.

  • منبع خبر : مهر