بزرگترین شرکت‌های دولتی جهان را بشناسید
بزرگترین شرکت‌های دولتی جهان را بشناسید
بررسی جدیدترین فهرست برترین شرکت‌های دولتی جهان که سالانه از سوی فوربس منتشر می‌شود نشان داد که همچنان نام ایالات متحده و چین در صدر لیست به چشم می‌خورد.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد هفدهمین گزارش سالیانه فوربس، در خصوص رتبه‌بندی بزرگ‌ترین شرکت‌های دولتی جهان، حاکی از آن است که مجموع این شرکت‎‌ها، ۴۰تریلیون دلار از درآمد سالیانه و ۱۸۶ تریلیون دلار از کل دارایی جهان را به خود اختصاص داده‌اند. رتبه‌بندی انجام شده بر اساس معیارهای مختلفی از جمله میزان درآمد، سود، دارایی، ارزش بازار و … است.

بزرگ‌ترین شرکت‌های دولتی دنیا کجاست؟

از ۶۱کشوری که در سال جاری، در این رتبه‌بندی سالیانه حضور داشتند، این ۱۰ کشور بیشترین شرکت‌های بزرگ دولتی را داشتند؛بزرگترین شرکت‌های دولتی جهان را بشناسید

ایالات متحده و چین در مقابل هم

رکود بازار خرید و فروش و افزایش تعرفه‌های انتقام‌جویانه، آخرین تحولات صورت گرفته در بحبوحه تنش تجاری میان ایالات متحده و چین بوده است. اگر بخواهیم به بزرگ‌ترین کشمکش میان بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان در طول تاریخ اشاره کنیم، همین مسائل پیش آمده میان این دو ابر قدرت است. در این رتبه‌بندی، ۶۱ کشور توانسته‌اند جایگاهی را کسب کنند، اما بدون شک تمرکز قدرت  در دست ایالات متحده و چین است.

در میان ۱۰ کشور برتر، تنها سه کشور توانسته بودند برای این گزارش سالیانه، به شرکت‌های خود اضافه کنند که ایالات متحده و چین دو کشور از این سه کشور بودند. در حال حاضر ایالات متحده ۵۷۵ شرکت در این فهرست دارد، که از سال گذشته، ۱۶ شرکت را به این لیست اضافه کرده است. همچنین، کشور چین، ۱۸ شرکت را به این لیست خود اضافه کرده است (دو شرکت بیشتر از ایالات متحده).

روند اضافه شدن شرکت‌های ایالات متحده و چین چگونه بوده؟

از آغاز ارائه این گزارش سالیانه در سال ۲۰۰۳ تا کنون، چین به طور مداوم، سهمیه خود را در این لیست بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان افزایش داده است. با وجود رویداد رکود اقتصاد جهانی، ایالات متحده همچنان جایگاه خود را در رتبه نخست حفظ کرده است.

بزرگترین شرکت‌های دولتی جهان را بشناسید

روند کلی روشن و واضح است: به رغم مواجه شدن با کاهش تولید ناخالص داخلی و تعرفه‌های اعمال شده چند میلیارد دلاری توسط ترامپ، دومین اقتصاد قدرتمند جهان و مرکز تولیدات آن، همچنان حضور خود را در این لیست سالیانه بهبود می‌بخشد. همچنین، گفتنی است که برای نخستین بار، چین، نسبت به کشورهای دیگر، در این لیست، روند بهبود قابل توجهی داشته است.

با نگاهی به این گزارش جهانی، در سال ۲۰۰۳، تنها نام ۴۳ شرکت از کشور چین در این لیست به چشم می‌خورد، در حالی که این تعداد برای ایالات متحده ۷۷۶ شرکت بود.

در ادامه، قابل ذکر است که در دیگر نقاط جهان، کشور کانادا، با اضافه کردن ۶ شرکت به این لیست، آلمان را پشت سر گذاشت و ۸ رتبه صعود کرد. به غیر از این کشور، تغییر دیگری در جایگاه کشورها نسبت به لیست سال گذشته انجام نشده است.

صنایع برتر

اگر بخواهیم شرکت‌های حاضر در این لیست را از لحاظ  نوع فعالیتشان در نظر بگیریم، سازمان‌های بانکداری و امور مالی، با مشاهده نام ۴۵۳ سازمان فعال در این زمینه، بیش از یک‌پنجم این لیست را به خود اختصاص داد. به طور کلی، بانک‌های ایالات متحده، افزایش سود قابل توجهی را به دلیل کاهش عظیم مالیات تجربه کردند.

شرکت های ساختمانی مانند شرکت‌های مهندسی ساخت و ساز، در رتبه بعدی قرار دارند. ۳۵درصد از ۱۲۳شرکتی که مربوط به این زمینه هستند، متعلق به چین است که در طی دهه گذشته، روند بهبود قابل توجهی را داشته است. در جایگاه بعدی، شرکت‌های نفت و گاز، با هم قرار دارند و به دنبال آن، نام شرکت‌های بیمه به چشم می‌خورد.

در نمودار ارائه شده، به ترتیب، نام صنایع مختلف که بیشترین تعداد شرکت در این لیست را به خود اختصاص داده‌اند را مشاهده می‌کنید؛

بزرگترین شرکت‌های دولتی جهان را بشناسید

سود

با بررسی میزان سود کسب شده توسط این شرکت‌ها، شاهد سود قابل توجه شرکت‌های نفت و گاز، به دلیل افزایش چشمگیر قیمت‌ها نسبت به سال گذشته و همچنین افزایش تقاضا در مقابل عرضه هستیم.

در نمودار ارائه شده، شرکت‌هایی که بیشترین افزایش سود نسبت به سال گذشته داشته‌اند را مشاهده می‌کنید؛

بزرگترین شرکت‌های دولتی جهان را بشناسید