بنزین تک نرخی با تغییر در سهمیه‌بندی بنزین
بنزین تک نرخی با تغییر در سهمیه‌بندی بنزین
وزیر نفت با اشاره به اینکه در خصوص تغییر سهمیه‌بندی بنزین در دولت بحث نشده است،‌ گفت:‌ هنوز مشخص نیست چه چیزی در مجلس به ...

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد وزیر نفت با اشاره به اینکه در خصوص تغییر سهمیه‌بندی بنزین در دولت بحث نشده است،‌ گفت:‌ هنوز مشخص نیست چه چیزی در مجلس به تصویب می‌رسد با این حال مقدار بنزین سهمیه‌ای تغییر نخواهد کرد اما در آن صورت، بنزین به یک قیمت خواهد بود و بقیه آن در حساب یارانه افراد واریز می‌شود.”بنزین تک نرخی با تغییر در سهمیه‌بندی بنزین”

«بیژن زنگنه» امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تغییر سهمیه‌بندی بنزین در دولت بحث نشده و بستگی دارد چه چیزی تصویب شود،‌ ادامه داد: در طرح مجلس پیشنهاد اختصاص ۲۰ لیتر بنزین به هر فرد در ماه مطرح شده که به معنای ۰.۷ لیتر در روز است.

وی افزود:‌ در این صورت میزان بنزین سهمیه‌ای در روز عددی حدود ۶۰ میلیون لیتر در روز خواهد بود که با میزان فعلی برابر است. در آن صورت، بنزین به یک قیمت خواهد بود و بقیه آن در حساب یارانه افراد واریز می‌شود.

آن‌طور که مالک شریعتی‌نیاسر در رابطه با طرح جدید به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید، این طرح بر پایه مطالعات قبلی بنا شده و مطالعات تازه‌ای نیز پیرامون آن انجام شده است. شریعتی نیاسر، با طرح دوباره بحث «اختصاص بنزین به هر فرد ایرانی» گفت: براساس شیوه سهمیه‌بندی که این روزها اجرایی می‌شود حدود ۵۰ درصد خانواده‌ها که خودرو ندارند از یارانه انرژی بی‌بهره‌اند و در واقع نحوه توزیع یارانه سوخت ناعادلانه است و لازم است که اصلاح شود.

او در توضیح بیشتر گفت: براساس طرحی که مجلس طراحی کرده است پیشنهاد شده تا سهمیه بنزین به جای خودروها به افراد خانواده‌ها تخصیص داده شود. در این طرح پیش‌بینی شده به هر فرد جامعه ماهانه ۲۰ لیتر بنزین تعلق گیرد. همچنین پیش‌بینی شده تا سامانه‌ای برای فروش بنزین افرادی که خودرو ندارند، تهیه شود. از سوی دیگر در این طرح دیده شده که دولت سهمیه بنزین افرادی را که فاقد خودرو هستند، در آخر ماه بردارد و به جای آن کارت بانکی افراد را شارژ کند تا آنها بتوانند کالا خریداری کنند. به گفته شریعتی این طرح هم‌اکنون در نوبت اعلام وصول قرار دارد و این به آن معناست که هنوز در کمیسیون مربوطه با جزئیات بررسی نشده است.”بنزین تک نرخی با تغییر در سهمیه‌بندی بنزین”

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در رابطه با این طرح به «دنیای‌اقتصاد» گفت: ۲۰ لیتر در ماه عدد نهایی برای سهمیه بنزین هر فرد نیست و عدد قطعی هنوز نهایی نشده است اما این عدد براساس محاسباتی اعلام شده که چندان دور از این عدد نیست. به گفته شریعتی در این طرح که ناظر به سهمیه‌بندی بنزین با هدف توزیع عادلانه یارانه آن در میان تمام اقشار است، هر خانواده و فردی که بنزین سهمیه خود را مصرف نکند می‌تواند در سامانه‌ای آن را به دیگران واگذار کند که طبعا این واگذاری کمتر از قیمت فعلی بنزین آزاد یعنی ۳ هزار تومان خواهد بود تا برای خریدار جذابیت داشته باشد. چنانچه فردی هم بنزین خود را به دیگری واگذار نکند، در انتهای ماه سهمیه او به شرکت پالایش و پخش بازمی‌گردد تا در ازای هر لیتر بنزین سهمیه ۱۵۰۰ تومان در کارت بانکی او شارژ شود. این کارت بانکی برای خرید کالاهای ایرانی قابل استفاده خواهد بود.

  • منبع خبر : ایران جیب