بنزین در بورس انرژی فروش نرفت/انحصار صادرات فرآورده های اصلی شکسته شد
بنزین در بورس انرژی فروش نرفت/انحصار صادرات فرآورده های اصلی شکسته شد
هرچند عرضه بنزین در رینگ صادراتی بورس انرژی ناموفق بود ولی موجب شد تا روش سنتی صادرات فرآورده های اصلی که در انحصار مدیریت امور بین الملل شرکت ملی نفت بود شکسته شود و از این به بعد پالایشگاه ها می توانند به طور مستقیم این فرآورده ها را عرضه کنند.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد عصر امروز برای اولین بار بنزین در رینگ صادراتی بورس انرژی برای فروش به مقصد افغانستان با قیمت هر تن ۵۸۱ دلار عرضه شد.

برای ۱۰ هزار تن محموله عرضه شده بنزین متعلق به پالایشگاه ستاره خلیج فارس با اکتان ۹۱ فقط ۱۰۰۰ تن تقاضا وجود داشت که قیمت پیشنهادی اول متقاضی به ازای هر تن ۴۵۰ دلار و و قیمت پیشنهادی دوم ۴۷۰ دلار در هر تن بود اما فروشنده حاضر به کاهش قیمت پایه نشد و در نهایت اولین عرضه بنزین صادراتی در بورس انرژی با موفقیت به پایان نرسید.

این گزارش حاکی است اگرچه بنزین در بورس به فروش نرسید اما این موضوع موجب شد تا انحصار فروش فراورده های اصلی از شرکت ملی نفت ایران گرفته شود و برای اولین بار پالایشگاه های کشور توانستند فراورده های اصلی خود را به صورت مستقیم در بورس عرضه کنند.

این شیوه فروش و صادرات فراورده های نفتی همانند نفت خام که سالیان متمادی در انحصار مدیریت امور بین الملل شرکت ملی نفت بود نیازمند گذر زمان است تا بتواند جایگاه خود را باز کند از این رو نمی توان به عدم فروش بنزین و گازوئیل در بورس به عنوان یک شکست در این سیاست نگاه کرد و باید به آن فرصت داد تا این شیوه فروش بتواند در کنار روش سنتی شکل بگیرد.

  • منبع خبر : فارس