به‌راحتی می‌توانیم تولید نفت را به روزی ۶.۵ میلیون بشکه برسانیم
به‌راحتی می‌توانیم تولید نفت را به روزی ۶.۵ میلیون بشکه برسانیم
وزیر نفت گفت: به‌راحتی می‌توانیم تولید نفت کشور را به روزانه ۶.۵ میلیون بشکه برسانیم. این چیزی است که برخی آن را نمی‌خواهند.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد  بیژن زنگنه امروز در آیین امضای تفاهم‌نامه انجام مطالعات توسعه میدان آزادگان و آغاز عملیات اجرایی طرح نگهداشت تولید گاز میدان‌های هما، وراوی و تابناک اظهار کرد: ما در شرایطی هستیم که برای حفظ و نگهداشت تولید باید اقدام‌هایی را انجام دهیم، همسو با این موضوع به‌زودی قراردادی برای کنگان امضا می‌شود.”به‌راحتی می‌توانیم تولید نفت را به روزی ۶.۵ میلیون بشکه برسانیم”

به گفته وی برای حفظ و نگهداشت تولید در میدان گازی پارس جنوبی به ۲۵ تا ۳۰ میلیارد دلار نیاز است.

وزیر نفت گفت: دوستان انتظار دارند که پس از پایان طرح همه نیروهای شاغل در طرح حفظ شوند، در حالی که این اصرار سبب می‌شود سرمایه‌گذاری متوقف شود.

زنگنه با بیان اینکه ما برای نگهداشتن کارگران باید جریان سرمایه‌گذاری در کشور را زنده نگه‌داریم، گفت: کاری که برای میدان نفتی آزادگان با امضای تفاهم‌نامه امروز انجام می‌شود فراتر از یک مطالعه است و باید برای این طرح حدود ۴.۵ میلیارد دلار پیشنهاد تامین مالی ارائه شود.

وی افزود: چند آرزو داشتم یکی از آنها این بود شرکت پیمانکار عمومی(GC) در نفت فعال شود که اکنون چند شرکت فعال در این زمینه داریم.  دیگر آرزویم شرکت‌های اکتشاف و تولید بود که برای به ثمر رسیدن آن بسیار سختی کشیدم و می‌گفتند گرگ‌زاده است اما این شرکت‌ها سرانجام شکل گرفتند.

وزیر نفت با بیان اینکه سومین آرزویم فعال شدن شرکت‌های ایرانی در معاملات نفت و فرآورده‌های نفتی بود که فعال شدند؛ امیدواریم پس از تحریم هم بمانند، گفت: با وجود تحریم‌های مالی کارهای بزرگ در صنعت نفت در این سال‌ها انجام شده است و ظرفیت میدان‌های غرب کارون از ۷۰ هزار به ۴۰۰ هزار بشکه رسیده است‌.

به گفته زنگنه اهداف برنامه ششم توسعه متناسب با شرایط تحریم تنظیم نشده است. اگر تحریم نبود ما چند برابر این می‌توانستیم کار کنیم. افتخارهای خودمان را بزرگ بدانیم و نگویم هیچ کاری نکردیم!

وی ادامه داد: ضریب بازیافت ۵.۵ درصد به‌هیج‌وجه مناسب نیست باید به ضریب بازیافت میدان‌های نفتی بپردازیم. امیدوارم ظرف زمان تعیین شده مطالعه میدان آزادگان به پایان برسد.به‌راحتی می‌توانیم تولید نفت را به روزی ۶.۵ میلیون بشکه برسانیم”

وی اظهار کرد: توصیه من این است که هر دولتی می‌خواهد بیاید اولویت نخست خود را افزایش تولید نفت و رساندن آن به مجموع تولید روزانه ۶.۵ میلیون بشکه قرار دهد.

وزیر نفت با بیان اینکه نفت فقط قدرت اقتصادی نیست و قدرت امنیتی و سیاسی را بالا می‌برد، گفت: من دیگر در صنعت نفت و در کار دولتی نخواهم بود اما تاکید می‌کنم باید ظرفیت تولید نفت را بالا ببریم زیرا محدودیت بین‌المللی برای ما مشکل‌ساز می‌شود.به‌راحتی می‌توانیم تولید نفت را به روزی ۶.۵ میلیون بشکه برسانیم”

  • منبع خبر : ایسنا