بودجه نظامی خود را به سطح مد نظر ناتو می‌رسانیم
بودجه نظامی خود را به سطح مد نظر ناتو می‌رسانیم
وزیر دفاع جدید آلمان گفت این کشور قصد دارد ظرف پنج سال آینده بودجه دفاعی خود را به سطح مقرر شده توسط ناتو، برساند.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد «آنگرت کرامپ کارن‌باوئر» وزیر دفاع جدید آلمان اعلام کرد که این کشور قصد دارد تا سال ۲۰۲۴، بودجه نظامی خود را آنطور که پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) مقرر کرده، به رقم ۲ درصد تولید ناخالص داخلی برساند.

بنابر گزارش پایگاه نیویوروپ، کرامپ که گزینه صدراعظمی آلمان است، اکنون رویکرد جاه‌طلبانه‌تری را در مقایسه با سلف خود در پیش گرفته است. «اورسولا فون‌درلین» وزیر دفاع پیشین و رئیس کنونی کمیسیون اروپا هم از افزایش این رقم به میزان ۱.۵ درصد تا سال ۲۰۲۴ خبر داده بود. این اقدام وزیر دفاع جدید، خشم سوسیال‌دموکرات‌ها که یکی از احزاب اصلی در دولت آلمان هستند را به دنبال داشت.

هم پیمانان سازمان ناتو در سال ۲۰۱۴، متعهد شدند که تا سال ۲۰۲۴، دو درصد از تولید ناخالص داخلی خود را برای امور دفاعی به ویژه برای اقدام در برابر روسیه به سازمان ناتو اختصاص دهند. آلمان هیچ‌گاه در مسیر تحقق این هدف قرار نداشته و  پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته مبنی بر کاهش رشد اقتصادی این کشور در سال‌های آتی، ایده افزایش هزینه‌های نظامی را بیش از پیش از منظر سیاسی نامحبوب کرده است.

پیشتر «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان، کم‌تر بودن بودجه اختصاصی کشورش را با اقداماتی در راستای تنش‌زدایی و کمک‌های بشردوستانه توجیه کرده بود و اکنون به نظر می‌رسد که این جسارت وزیر جدید دفاع این کشور به نوعی محک برای سنجش واکنش مخالفان چنین اقدامی و قدرتنمایی او برای تشکیل اتحاد سیاسی باشد.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا پیشتر، این موضوع را که واشنگتن بخش بزرگی از هزینه‌های سازمان ناتو را پرداخت می‌کند، «غیرمنصفانه» خواند و یک بار دیگر از کشورهای اروپایی خواست تا سهم بیشتری از هزینه‌های این پیمان نظامی را بر عهده بگیرند.

ترامپ همچنین گفته بود که او به کشورهای عضو ناتو هشدار داده در صورتی که هزینه‌های نظامی خود را بیشتر نکنند، واشنگتن را از این ائتلاف خارج می‌کند.

  • منبع خبر : فارس