بورس‌های اروپایی نزولی شدند
بورس‌های اروپایی نزولی شدند
احتمال سقوط دولت ائتلافی ایتالیا باعث ریزش شاخصهای بورسی قاره سبز شد.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد به نقل از سی ان بی سی، در آخرین روز از معاملات هفتگی در اروپا شاخصهای بورسی تحت تاثیر دو خبر منفی تشدید جنگ تجاری بین و آمریکا و چین و اختلافات درونی دولت ایتالیا، مسیر نزولی را در پیش گرفتند. در عرصه خارجی، دونالد ترامپ گفت که دولت آمریکا حاضر به همکاری با غول فناوری چینی “هوآوی” نیست و در ایتالیا، ماتئو سالوینی، رهبر حزب لیگ که با ائتلاف جنبش پنج ستاره دولت این کشور را تشکیل داده‌اند، تداوم همکاری ها با این جنبش را ناممکن دانسته و خواهان برگزاری انتخابات سراسری زودهنگام شده است.

واکنش بورسهای اروپایی به این دو خبر همان‌گونه که پیش‌بینی می‌شد، ریزش سنگین بود: شاخص “استوکس” ۶۰۰ که در بر دارنده نماد ۶۰۰ شرکت بزرگ اروپایی است ۰.۹ درصد کاهش یافت، شاخص “فوتسی ۱۰۰” بورس لندن ۰.۴۴ درصد عقب نشست و شاخص بورس میلان نیز بیش از ۲.۵ درصد ریزش کرد.

در بین بخشهای مختلف، نمادهای بانکی به طور متوسط ۱.۹ درصد و نمادهای خودرویی به طور متوسط ۲.۵ درصد ریزش کردند. ریزش نماد خودرویی باعث ریزش شدید ۱.۲۸ درصدی شاخص “دکس ۳۰” بورس فرانکفورت آلمان شد و شاخص “کک ۴۰” بورس پاریس ۱.۱۱ درصد عقب نشست.

روند نزولی بورس‌ها تنها محدود به اروپا نبود و در دیگر نقاط جهان نیز شاخصها ریزشی بودند. در آمریکا، شاخص “داو جونز اینداستریال اوریج” ۰.۳۴ درصد  و شاخص “اس اند پی ۵۰۰” ۰.۶۶ درصد ریزش کردند. در چین نیز شاخص “هانگ سنگ” بورس هنگ کنگ ۰.۶۹ درصد و شاخص “شانگهای کامپوزیت” ۰.۶۹ درصد کاهش یافتند.

در بازار کالا، هر بشکه نفت “وست تگزاس اینتر مدیت” آمریکا با ۳.۷۳ درصد افزایش به ۵۴.۵ دلار  و هر بشکه نفت برنت دریای شمال با ۱.۱۵ درصد افزایش به ۵۸.۵۳ دلار رسیدند.

هر اونس طلا برای تحویل فوری ۰.۲۷ درصد کاهش یافت و به ۱۴۹۶.۹۵ دلار رسید. هر اونس نقره با ۰.۰۳ درصد کاهش به ازای ۱۶.۹۶ دلار معامله شد.

  • منبع خبر : ایسنا