بورس باز هم رکورد زد / شاخص کل ۷۵ هزار واحد رشد کرد
بورس باز هم رکورد زد / شاخص کل ۷۵ هزار واحد رشد کرد
شاخص کل بورس در معاملات امروز با رشد ۷۵ هزار واحدی، عبور مستحکمی از خط مقاومت ۱.۷ میلیون واحدی داشت و به رقم ۱ میلیون و ۷۳۰ هزار واحد رسید.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد شاخص کل بورس امروز با رسیدن به قله یک میلیون و ۷۳۰ هزار و ۸۲۸ واحدی و رشد ۷۵ هزار و ۳۹۸ واحدی توانست رکوردهای جدیدی به ثبت برساند.” بورس باز هم رکورد زد / شاخص کل ۷۵ هزار واحد رشد کرد”

شاخص هم وزن نیز با رشد ۱۲ هزار و ۱۸۸ واحد توانست به شاخص ۴۸۲ هزار واحدی دست یابد.

ارزش بازار نیز امروز ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان معامله شد و ۵۲۷ هزار و ۳۵۰ فقره معامله نیز در یک ساعت طی شده از آغاز معاملات انجام شده است.

ارزش معاملات امروز حدود ۵ هزار میلیارد تومان است و شستا با تأثیر ۲۲ هزار و ۴۱۹ واحدی در رشد شاخص کل، از اثرگذارترین نمادهای معاملات امروز تا اینجا بوده است.

فولاد نیز ۴ هزار و ۸۴۸ و فارس و فملی نیز به ترتیب با ۴ هزار و ۷۰۰ و ۴ هزار و ۳۰۰ واحد رشد از اثرگذارترین نمادهای رشد بازار امروز بودند.

فرابورس نیز امروز رشد ۴۰۸ واحدی داشت و ارزش بازار اول و دوم فرابورس برای نخستین بار به یک میلیون و ۱۵۵ هزار و ۳۷۹ تومان رسید.” بورس باز هم رکورد زد / شاخص کل ۷۵ هزار واحد رشد کرد”

میزان رشد شاخص در معاملات امروز ۴.۵ درصد بود که در نوع خود بی نظیر بوده است.

بانکی‌ها، حمل و نقلی‌ها و شرکت‌های ساختمانی اکثراً به سقف دامنه نوسان ۵ درصدی رسیده اند؛ اما پتروشیمی‌ها در دامنه نوسان ۲ درصدی در معاملات امروز باقی مانده اند.

بازار بورس تهران از سال ۹۸ رشد پرشتابی به خود گرفت و به شکل بی‌سابقه‌ای بر سرعت رشد آن در سال ۹۹ افزوده شد. اکنون شاخص کل از سطح یک میلیون و ۷۰۰ فراتر رفته و فقط از ابتدای سال جدید در کمتر از چهار ماه تقریباً سه برابر شده است. ارزش بورس به تولید ناخالص ملی در حدود ۲۰۰ درصد، ارزش دلاری آن (بر اساس دلار ۲۰ هزار تومانی) معادل ۳۵۰ میلیارد دلار و نسبت تقریبی قیمت بر درآمد (p/e ) کل بازار به بیش از ۳۰ واحد رسیده است.

این سطح بی‌سابقه از رشد ارزش بورس و مبادلات مالی آن در حالی است که نتوانسته به رشد واقعی سرمایه‌گذاری و تشکیل سرمایه ثابت به شکل معنی‌داری کمک کند. مهمتر آنکه وضعیت فعلی بورس و ادامه آن به شدت بحران‌خیز و همراه با تخریب بیشتر وضعیت اقتصاد کلان خواهد بود. در نتیجۀ انتظارات شکل گرفته در بورس، تولید با سرمایه‌گذاری و تأمین مالیِ داخلی بیش از پیش تعطیل شده، بر نابرابری افزوده شده و بازار پول در معرض تخریب از مجرای افزایش سرعت گردش پول و تبدیل هرچه سریع‌تر شبه پول به پول قرار خواهد گرفت و حتی فشار درونزایی برای خلق نقدینگی و پایه پولی مضاعف ایجاد خواهد کرد.

  • منبع خبر : مهر