بورس عقبگرد کرد
بورس عقبگرد کرد
روند نزولی بازار سرمایه امروز هم ادامه یافت؛ به طوریکه شاخص کل بورس به کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد عقب‌گرد کرد.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد شاخص کل بورس امروز با ۱۳ هزار و ۸۵۷ واحد کاهش تا رقم یک میلیون و ۳۹۸ هزار واحد کاهش یافت. شاخص کل با معیار هم‌وزن نیز ۱۷۱۹ واحد کاهش یافت و رقم ۴۶۳ هزار و ۷۱۵واحد را ثبت کرد.”بورس عقبگرد کرد”

معامله‌گران امروز دو میلیون معامله به ارزش ۱۲۹ هزار و ۶۸۸ میلیارد ریال انجام دادند.

سرمایه گذاری تامین اجتماعی، ملی صنایع مس ایران، سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین، پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت تهران و پالایش نفت بندرعباس نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی و در مقابل معدنی و صنعتی گل گهر نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را روی بورس گذاشتند.

شاخص کل فرابورس نیز ۲۴۳واحد کاهش یافت و در رقم ۱۹ هزار و ۷۳۳ واحد ایستاد.

معامله گران این بازار یک میلیون معامله به ارزش ۱۴۸ هزار و ۹۶۸ میلیارد ریال انجام دادند.

سنگ اهن گهر زمین، پتروشیمی زاگرس، پلیمر اریا ساسول، سرمایه گذاری صبا تامین، سرمایه گذاری مالی سپهر صادرات، سهامی ذوب اهن اصفهان و اعتباری ملل نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را روی فرابورس گذاشتند.”بورس عقبگرد کرد

با وجود افزایش چشم‌گیر قیمت‌ جهانی فلزات، تثبیت نسبی قیمت دلار و اخبار و سیگنال‌های مثبت باز هم بازار سهام واکنش مثبتی نشان نمی‌دهد و عرضه در نمادهای شاخص‌ساز افزایش پیدا کرده است.

از طرفی برخی از کارشناسان معتقدند اگر شاخص کل از یک میلیون و ۳۹۰ هزار واحد ریزش بیبشتری داشته باشد باید منتظر نزول ۱۰۰ هزار واحدی شاخص کل باشیم اما اگر شاخص کل چند روزی بتواند بالایی یک میلیون و ۴۳۰ هزار واحد تثبیت شود روندی صعودی در پیش خواهیم داشت. اما چرا بورس به اخبار مثبت واکنش نشان نمی‌دهد؟

علی خسروشاهی، کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به اینکه چرا بورس به سیگنال‌های مثبت بی‌توجه است، به تجارت‌نیوز گفت: در یک ماه گذشته قیمت‌های جهانی رشد زیادی داشتند و از طرفی قیمت دلار نیز تثبیت شده و شرایط برای روند صعودی بازار سهام فراهم است اما باید گفت اتفاقاتی که در ۵ ماه نخست معاملات امسال در بازار سهام افتاد به راحتی جبران نمی‌شود. این روند نزولی و فرسایشی حاصل رشد شارپی ۵ ماه اول سال است. در نیمه اول سال، سهامداران از بازار سهام ماهانه حدود ۶۰ درصد بازدهی داشتند اما سیگنال‌های رشد حتی به اندازه ۱۰ درصد هم نبود.

این کارشناس در رابطه با اینکه روند نزولی تا کجا ادامه دارد گفت: این روند نزولی زیاد خطرناک نیست و بازار سهام به نوعی فرسایشی شده است و این موضوع سهامداران و فعالان بازار را خسته می‌کند. از طرفی هنوز اعتماد به بازار سهام بازنگشته است و قانون‌گذاری در بازار سهام فراز و فرود زیادی دارد. هر چند که بازارگردانی نهادی نوپا در بازار سهام است اما قانون یا برنامه‌ریزی دقیقی برای بازارگردان‌ها تدوین نشده و همین موضوعات به بازار سهام ضربه خواهد زد.

  • منبع خبر : ایسنا