بیانیه به ۵ کشور حرف نظام بود نه دولت
بیانیه به ۵ کشور حرف نظام بود نه دولت
اینکه ما در یک اظهارنظر جامع آن هم دادن اولتیماتوم به اروپا و چین و روسیه  و اتمام حجت نسبت به عدم اجرای بخشی از برجام دولت را سخنگو قرار بدهیم مفهوم این معنا را نمیدهد که بقیه نشسته اند و دولت مشغول ستیز با اروپا و امریکاست.

به گزارش واحد تحلیلی خبرگزاری صبح اقتصاد اخیرا اندیشکده «شورای روابط خارجی اروپا» در یادداشتی با هشدار درباره احتمال فروپاشی کامل برجام از اتحادیه اروپا و سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس خواسته که با راه‌اندازی ساز و کار ویژه موسوم به اینستکس مانع از شکست این توافق هسته‌ای شوند بدان مفهوم است که عقلای اروپا به این نتیجه رسیده اند که صبر نظام جمهوری اسلامی در جریان موش و گربه بازی اروپا به انتها رسیده  و حاضر است در یک اقدام خدا پسندانه بشرط شروع کار اقتصادی بانکهای اروپایی و آمریکایی با ایران از موضع بحق خود دست بردارد والا این خط را اذا بلغ ما بلغ دنبال خواهد نمود. این اندیشکده با اشاره به تصمیم برجامی اخیر ایران یادداشتی تحت این عنوان منتشر کرده است: «۶۰ روز برای نجات برجام (فرصت وجود دارد.)» شورای روابط خارجی اروپا می‌نویسد: «هم اروپا و هم ایران خواهان نجات دادن توافق هسته‌ای (برجام) هستند اما هر دو طرف درصورتی‌که می‌خواهند از سوء محاسبات خطرناک اجتناب کنند، باید کاملاً موضع طرف مقابل را درک کنند»

از نظر این اندیشکده، راه‌اندازی ساز و کار ویژه موسوم به «اینستکس» تا اواسط تابستان پیش رو باید اولویت کشورهای اروپایی قرار گیرد. در این مقاله آمده است: «یک هدف واقع‌ گرایانه و ملموس این است که اروپا و ایران اولویتشان را روی عملیاتی‌سازی ساز و کار ویژه تجاری تا اواسط تابستان بگذارند. برای کمک به پیش بردن این اولویت، ایران و سه کشور اروپایی (انگلیس، فرانسه و آلمان) باید برای اقداماتی از قبیل اطمینان یافتن از اجرای هنجارهای حداقلی ضروری در رابطه با مسائل مرتبط با پول‌شویی توسط نهاد ایرانی متناظر اینستکس، توصیه بیشتری از سوی بخش خصوصی دریافت کند.»این اندیشکده راهبردی اروپایی می‌افزاید: «اگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا سهام‌ دار اینستکس شوند و اگر تعدادی از مراودات در بخش کمک‌های بشردوستانه از طریق این ساز و کار انجام شود، در آن صورت یک نشانه مشخص درباره پیشرفت بروز خواهد نمود که نتایج غیر قابل انکاری از آن مستفاد میشود.» شورای روابط خارجی اروپا به کشورهای اروپایی درباره اظهارنظر درباره اعمال تحریم علیه ایران هشدار می‌دهد و این اظهارات را «شتاب ‌زده» می‌ داند. در این یادداشت به صراحت گفته شده است: «در مرحله جاری، صحبت درباره تحریم‌های اتحادیه اروپا (علیه ایران)، شتاب‌زده است و احتمالاً سبب تحریک بیشتر تهران خواهد شد. به جای این کار، رهبران سه کشور اروپایی باید به دنبال تلاش برای تأمین برخی کمک‌های اقتصادی شامل دادن اجازه به ایران برای بازگرداندن پول‌های حساب‌های بانکی اروپایی خود باشند. در خبرها آمده بود که به دلیل فشار آمریکا راه بازگرداندن این پول‌ها به ایران مسدود شده است. سه کشور اروپایی همچنین باید تلاش‌های خود برای شفاف شدن موضع وزارت خزانه ‌داری آمریکا درباره حفظ کانال‌های بانکی در زمینه کمک‌های بشردوستانه با ایران را مضاعف کنند» اندیشکده اروپایی می‌افزاید: «بدون تردید چین و ایران برای ادامه تجارت نفتی از طریق اقداماتی چون توافقات مبادله نفتی از طریق روسیه رایزنی‌های جداگانه‌ای خواهند داشت. سه کشور اروپایی باید این موضوع را لحاظ کنند که آنها چطور می‌توانند از این تلاش (ایران و چین) حمایت کنند، موضوعی که شامل احتمال مرتبط کردن اینستکس به روشی محدود به چین و هند هم می‌تواند بشود؛ این دو کشور مقادیر زیادی از ذخایر نفت ایران را در اختیار دارند و این امکان وجود دارد که از آن منابع برای تجارت بشردوستانه با ایران استفاده شود» این شورای راهبردی با انتشار این یادداشت پیام مهمی به سه کشور اروپا داده است و آن اینکه با پشتیبانی از فروش نفت چمهوری اسلامی ایران به امریکا اجازه ندهید ایران را به راهی ببرد که دیگر امکان توجیه و انتشار گذشته بیانیه های از این دست را نداشته باشد.و بدون اینکه تصریح کرده باشد اظهار نظر نموده که این بیانیه کار رئیس جمهوری نیست که تصمیم نظام اسلامی است و بنای آن را در کانون خود مطرح کرده تا نظر چکش خورده ای پدیدار شود.. واسلام

حمید رضا نقاشیان

  • منبع خبر : صبح اقتصاد