بیت‌کوین به سرنوشت بورس دچار می‌شود؟
بیت‌کوین به سرنوشت بورس دچار می‌شود؟
ارزش بیت‌کوین این روزها در مسیر صعود و رکوردشکنی قرار دارد؛ این موضوع، توجه برخی افراد را به خود جلب کرده اما یک کارشناس بازارهای مالی تاکید می‌کند، هر چند اکنون وقت مناسبی برای ورود به بازار بیت‌کوین نیست، اما اگر کسی اصرار به خرید دارد باید از راه‌های امن این کار را انجام دهد.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد قیمت بیت‌کوین از مرز ۲۲ هزار دلار، معادل بیش از ۵۷۰ میلیون تومان گذشته؛ شرایط موجود ممکن است برخی را برای ورود به این بازار وسوسه کند. اما امین‌حسین نام‌آور، کارشناس بازارهای مالی توصیه می‌کند، افراد مراقب باشند همان اتفاقی که در بورس رخ داد تکرار نشود.

او به تجارت‌نیوز می‌گوید: اکنون نسبت ریسک به ریوارد یا سود به زیان در بازار رمزارزها، به گونه‌ای نیست که ورود به این بازار را توجیه کند.
احتمال سقوط بالاست
نام‌آور تاکید کند: امروز شرایط به گونه‌ای است که هر چند امکان رشد قیمت بیت‌کوین هم وجود دارد اما ریسک ورود به بازار بالاست؛ در واقع هم احتمال رشد قابل توجه وجود دارد و هم سقوط وحشتناک محتمل است.
این کارشناس بازارهای مالی می‌افزاید: نوعی واگرایی در RSI در بازار بیت‌کوین دیده می‌شود، این شاخص نشان‌دهنده فروش با خرید بیش از حد دارایی‌ها است. زمانی که نوعی واگرایی در شاخص RSI رخ می‌دهد، معمولا در ادامه، حرکت شارپی اتفاق می‌افتد.
به گفته او، در این شرایط اگر دارایی در روند نزولی باشد صعود چشمگیری رخ می‌دهد ولی اکنون که بیت‌کوین روند افرایشی دارد، احتمال سقوط زیاد است.
نام‌آور تاکید کند: امروز شرایط به گونه‌ای است که هم احتمال رشد قابل توجه قیمت بیت‌کوین وجود دارد و هم سقوط وحشتناک آن محتمل است
انتظار اصلاح و ریزش بازار
نام‌آور می‌افزاید: ورود به بازار باید منطق اقتصادی داشته باشد. ممکن است پراید پنج میلیارد تومان عرضه شود و برخی هم حاضر باشند که آن را به این قیمت خریداری کنند، اما چنین فعالیتی توجیه ندارد و نوعی رفتاری هیجانی محسوب می‌شود.
او ادامه می‌دهد: بیت‌کوین اکنون در شرایطی است که احتمال اصلاح آن بالاست. بسیاری از تحلیل‌گران قدیمی معتقد هستند که ممکن است تا قیمت‌های بالاتر هم رشد کند اما باید انتظار ریزش آن را داشت؛ چرا که بازار، خود را اصلاح نکرده است.
این کارشناس بازارهای مالی تاکید می‌کند: ورود به این بازار بدون آموزش به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. ضمن اینکه بهتر است افراد در کف قیمتی، وارد هر بازاری شوند؛ در این صورت احتمال ضرر پایین است ولی وقتی بازار در روند صعودی است، ریسک زیادی وجود دارد.
هشدارهایی برای خرید امن
او می‌گوید: اگر با همه این هشدارها، شخصی اصرار به خرید بیت‌کوین دارد، باید این کار را از طریق امنی انجام دهد. اکنون در ایران تعدادی صرافی خرید و فروش رمزارز فعال هستند که بعضی از آنها از نهاد ریاست‌جمهوری تاییدیه دارند و در این نهاد احراز شده‌اند؛ موضوع در سایت این صرافی‌ها مشخص است.
نام‌آور می‌افزاید: هیچکدام از آنها هنوز مجوز فعالیت را از بانک مرکزی دریافت نکرده‌اند اما به هر حال معامله از طریق اینگونه صرافی‌ها مطمئن‌تر است.
این کارشناس بازارهای مالی می‌گوید: فرایند خرید رمزارز شبیه دریافت سهام در بورس است؛ فقط خرید و فروش در صرافی انجام می‌شود. در ادامه، هم امکان نگهداری رمزارز در کیف پول خود صرافی وجود دارد و هم خریدار می‌تواند آن را به کیف پول شخصی خود منتقل کند.
خرید از تلگرام و سایت‌های انتشار آگهی با ریسک زیادی همراه است و به هیچ وجه توصیه نمی‌شود
خرید از تلگرام توصیه نمی‌شود
نام‌آور هشدار می‌دهد: خرید از تلگرام و سایت‌های انتشار آگهی نیز با ریسک زیادی همراه است و به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. عبارت معروفی در دنیای رمزارزها وجود دارد که هر کسی کلید خصوصی را در اختیار دارد، رمزارز مال اوست. افراد باید در هنگام سرمایه‌گذاری به این نکته توجه کنند.
او می‌گوید: خرید از درگاه‌های خارجی هم برای ایرانی‌ها به دلیل تحریم با چالش و خطر همراه است و امکان مسدودسازی حساب وجود دارد. اما با وی پی ان، خرید از آنها امکان‌پذیر است.
افراد مراقب باشند تجربه بد بورس را در بازار رمزارز تکرار نکنند؛ فروش خانه و خودرو یا دریافت وام برای سرمایه‌گذاری در این بازار، صحیح نیست
حداقل سرمایه لازم برای خرید بیت‌کوین
این کارشناس بازارهای مالی توضیح می‌دهد: در صرافی‌های داخلی حداقل سرمایه لازم برای خرید بیت‌کوین ۱۰۰ هزار تومان است که این میزان باید داخل کیف پول خود صرافی باقی بماند. برای انتقال یا فروش، باید معادل ۱۱ دلار رمزارز در کیف پول کاربر وجود داشته باشد.
به گفته او، در صرافی‌های بین‌المللی نیز به هر میزان دلخواه امکان خرید بیت‌کوین وجود دارد، اما برای انتقال یا فروش، باید معادل ۱۰ دلار رمزارز در کیف پول کاربر ذخیره باشد.
نام‌آور تاکید می‌کند: افراد مراقب باشند تجربه بد بورس را در بازار رمزارز تکرار نکنند؛ فروش خانه و خودرو یا دریافت وام برای سرمایه‌گذاری در این بازار صحیح نیست.
  • منبع خبر : تجارت نیوز