بیسکویت فرخنده و شصت سال مشتری‌مداری، الگویی برای همه
بیسکویت فرخنده و شصت سال مشتری‌مداری، الگویی برای همه

به گزارش واحد تحلیلی خبرگزاری صبح اقتصاد  طبق اعلام روابط عمومی این شرکت، در سومین و آخرین مرحله مسابقه شعربازی گروه صنایع غذایی فرخنده که به صورت زنده از طریق صفحه اینستاگرام این شرکت به نشانی farkhondeh.biscuit  برگزار شد، چهار شرکت کننده از شهرهای مختلف ایران، برنده جوایز نفیس این مرحله از مسابقه شامل یک دستگاه  PS5، یک گوشی […]

به گزارش واحد تحلیلی خبرگزاری صبح اقتصاد  طبق اعلام روابط عمومی این شرکت، در سومین و آخرین مرحله مسابقه شعربازی گروه صنایع غذایی فرخنده که به صورت زنده از طریق صفحه اینستاگرام این شرکت به نشانی farkhondeh.biscuit  برگزار شد، چهار شرکت کننده از شهرهای مختلف ایران، برنده جوایز نفیس این مرحله از مسابقه شامل یک دستگاه  PS5، یک گوشی galaxy A51، ربع سکه و یک دستگاه اندروید باکس شدند و جوایزشان را از برند محبوب خود دریافت کردند.

کوادکوپتر، اسپرسو ساز، تبلت Lenovo  و… از دیگر هدایایی بود که در مراحل اول و دوم  این مسابقه به شرکت کنندگان اهدا شد.

این رویداد هیجان انگیز، اولین و آخرین مراسم برگزار شده از سوی بیسکویت فرخنده برای ارتباط گسترده تر با مخاطبان و مشتریان نبوده و نخواهد بود.

بررسی روال تاریخی عملکرد بیسکویت فرخنده به عنوان یک برند موفق در زمینه مشتری‌مداری و حضور پیوسته در میان خانواده‌های ایرانی نشان از آن دارد که این برند در فراز و نشیب‌های تاریخی خود همواره احترام به مشتری را به طور مطلق یکی از اولویت‌های کاری و رفتاری خود در بازار و جامعه قرار داده و مردم داری یک اصل کلی در ذهنیت مدیران این مجموعه از مرحوم حاج عبدالله واعظ شوشتری، بنیان گذار این برند، تا مدیران فعلی آن بوده است.

نکته ای که لازم است اشاره گذرایی به آن شود این است که ارتباطات انسانی، در قاموس برند‌های بزرگ دنیا فقط و فقط در ارتباط با مشتری خلاصه نمی‌شود. بلکه در فرایند تولید و مصرف، دو سویه بسیار مهم حضور دارند که مدیران باهوش و زیرک برند‌های بزرگ که فرایند‌های سازمانی را به عنوان یک ارگانیسم زنده و پویا و در هم تنیده می‌بینند، به آن‌ها توجه خاصی دارند که سویه کارکنان و مجموعه انسانی حاضر در ساختار نیز، بخشی از آن است.

مجموعه بیسکویت فرخنده از جمله سازمان‌هایی است که در طول ۶۰ سال فعالیت حرفه ای در چرخه تولید توجه به منابع انسانی، وضعیت کارکنان، خانواده آن‌ها و نیروهای مرتبط خود (شامل فروشندگان، شبکه مویرگی توزیع و نمایندگان برند در مناطق مختلف کشور) را بسیار مهم تلقی کرده است.

دریافت گواهی نامه استاندارد OHSAS 18001 در راستای ایمنی شغلی خانواده همه کارکنان فرخنده و گواهینامه OHSAS 18001 ایمنی شغلی، به خوبی گواه این مدعاست که فرخنده یکی از بهترین عملکرد‌ها را در زمینه توجه به وضعیت منابع انسانی خود داشته است.

این بحث اگرچه بسیار عمیق تر و گسترده تر است؛ اما به همین مقدار بسنده می‌کنیم.

سویه دوم ارگانیسم کسب و کار که طرف اصلی و مرکز ثقل فعالیت‌های برندهاست، مشتریان هستند.

نگاهی به تاریخچه عملکرد بیسکویت فرخنده در ۶۰ سال گذشته نشان می‌دهد که این برند از چند زاویه اصلی و عمده به طور پیوسته و با حساسیت خاصی این موضوع را دنبال کرده است و برگزاری مسابقه موفق «شعربازی » که اخیرا به عنوان تازه ترین عملکرد این برند شاهد بودیم، در ادامه همین روند بوده است.

شرکت فرخنده که در میان گواهی نامه‌های معتبری که دریافت کرده تاییدیه استاندارد ۱۰۰۰۲ در حوزه فرایند سازی مدیریت پاسخ‌گویی به شکایات مشتریان و ذینفعان یکی از مهم ترین آن‌هاست، با توجه به رویکرد و شناخت اصولی بنیان گذاران و مدیران قدیم و اخیرش، از جمله پیشروترین برند‌های ایرانی است که فرهنگ «مشتری‌مداری» را به عنوان یک الگو وارد ادبیات کسب و کار ایرانی کرده است.

در حقیقت تجربه ۶۰ ساله برند فرخنده که در موارد متعددی دارنده عنوان «اولین» است، به این دلیل در قالب بیش از  ۵۰ نوع بیسکویت و گام‌های بلندی در زمینه فاکتورهای سلامت در خطوط تولید به منصه ظهور رسیده که مشتری‌مداری بن مایه حرکت این شرکت بوده است.

علاوه بر دو گواهی نامه خاص و نادر، که پیش تر به آن‌ها اشاره شد، دریافت ۱۲ گواهی نامه و ایزوی بین‌المللی و مهم تر از همه، توانایی صادرات محصول به ۲۵ کشور دنیا و موفقیت‌های بی شمار دیگر، همگی با چاشنی مشتری‌مداری تحقق یافته است. به عبارت دیگر وقتی قطار فرخنده در مسیر تاریخی خود به راه افتاد، در تمام ایستگاه‌ها، موتور محرکه آن «مشتری‌مداری» بوده است.

علاوه بر ایجاد زمینه‌های مناسب برای ارتباط دو سویه برند – مشتری که به کوتاهی به آن اشاره شد، می‌توان در یک نگاه کلی و تاریخی رهیافت‌های اصلی برند بیسکویت فرخنده را به این شکل خلاصه کرد:

امنیت غذایی جامعه؛ مسئولیتی تاریخی

به روال مسئولیت تاریخی برند‌های بزرگ جهانی، عملکرد فرخنده، از ابتدا تا سال‌های جنگ و دوران سازندگی و بعد از آن، شامل مجموعه ای از سیاست‌ها و فعالیت‌ها با هدف تامین تغذیه جامعه، بویژه کودکان، کارمندان، دانشجویان و… مختلف بوده است.

توجه به فاکتورهای روزآمد سلامت

انعطاف پذیری مجموعه فرخنده و واکنش‌های مناسب به مسائل کلان اجتماعی در حوزه سلامت و تغییر الگوهای تولید و متناسب سازی دستور العمل‌های پخت، مطالعات و تحقیقات مستمر در زمینه مواد اولیه و بهره برداری از مواد اولیه سالم و بهداشتی مطابق با تازه ترین دستاوردهای علمی، بخشی از عملکرد بیسکویت فرخنده در توجه به فاکتورهای سلامت بوده است.

حقیقت این است که عوامل و فاکتورهای متعددی در سال‌های اخیر در عرصه تولید بیسکویت برای برند‌های بزرگ و مسئولیت پذیر مطرح شده است که کاهش مصرف روغن، کاهش میزان کالری و حذف انواع روغن‌ها؛ از جمله روغن ترانس، حذف رنگ‌های مصنوعی و حذف هرگونه شیرین کننده مصنوعی از دستور غذایی را می‌توان عمده ترین این موارد نام برد.

مسئولیت مدنی مورد اشاره باعث شده است که برخی از برندهای تولید کننده محصولات غذایی و بیسکویت‌ها مانند شرکت فرخنده، به سمت کنترل نوع و میزان روغن در تولید محصولات بروند و علاوه بر ایجاد جایگزین مناسب برای روغن و تغییر و اصلاح تکنولوژی فرآوری محصولات همچنان خصوصیات مطلوب محصولات با قوت قبلی باقی مانده و حتی بهتر هم بشود.

این در حالی است که به رغم مضرات روغن‌های ترانس بر سلامتی جامعه، متاسفانه بسیاری از تولید کنندگان با توجه به دشوار و طولانی بودن مسیر تحقیق و پیاده سازی تغییرات، همچنان سعی بر استفاده از روغن‌های ترانس بی کیفیت و ارزان قیمت دارند .

حرکت بر مسیر ذائقه مشتری

دستور پخت حرفه ای یکی از فوت‌های کوزه گری تولید بیسکویت هاست.

بررسی تاریخچه فعالیت برند بیسکویت فرخنده نشان از خلاقیت مداوم، جست و جوی علمی کارشناسان برای دستیابی به طعم‌ها و رسپی‌های جدید و ایجاد تعادل در نوع و میزان ادویه‌ها و معرفی طعم‌ها و محصولات تازه و خلاقانه دارد. فعالیتی خستگی ناپذیر که هیچگاه متوقف نشده است.

تازه ترین دستاورد این جست و جوی خستگی ناپذیر در مجموعه فرخنده ارائه محصول جدید و متفاوت این برند در سال ۱۴۰۰ با نام «چهار شهد و سه غله» است که شعار انتخاب شده برای آن، یعنی؛ «آنچه خوبان همه دارند» کاملا شایسته آن است. این محصول در واقع عصاره و چکیده ۶۰ سال تجربه، تخصص، مهارت، دانش، آزمون و خطا و تکنولوژی پخت و تولید است که به تازگی به خیل مشتریان فرخنده در ایران و جهان ارائه شده است.

در حقیقت باید مجموعه فرخنده را آزمایشگاه و دانشگاه بزرگی به شمار آورد؛ دانشنامه ای که مجموعه ای از طعم‌ها، چاشنی‌ها، ادویه‌ها، فیبرها و مواد مغذی و عالی با مجموعه ای از اثرات تسکینی و درمانی را در خود جای داده که در فرایند تحقیق و تولید این شرکت تجربه شده و گاهی تجربه‌های ریسک پذیری را نیز به همراه داشته است.

همه این‌ها گزارش کوتاهی از فعالیت ۶۰ ساله برند بیسکویت فرخنده بود که در حوزه طعم‌ها یکی از متنوع ترین مجموعه‌ها را خلق کرده و بیشترین تحولات و چالش‌ها را برای ارائه بهترین و ناب ترین طعم‌ها به مشتریان خود پذیرفته است. تجربه ای که از فعالیت اولین تنور پخت بیسکویت در ۶۰ سال گذشته شروع می‌شود و دانش و تجربه ذاتی خلیفه‌های سنتی را با خود همراه می‌کند و در نهایت در یک فرایند کاملا صنعتی، مدرن و مکانیزه مبتنی بر فعالیت پیوسته واحد تحقیق و توسعه و دستاوردهای دانش نوین ادامه پیدا می‌کند.

این روند در آستانه قرن جدید چشم انداز بسیار درخشانی را در پیش روی این برند ملی قرار داده است.