تاثیر انتخابات آمریکا بر بازارهای ایران چقدر محتمل است؟
تاثیر انتخابات آمریکا بر بازارهای ایران چقدر محتمل است؟
تاثیر انتخابات امریکا بر بازارهای اصلی ایران، یکی از پرسش‌های کلیدی افرادی است که برای حفظ ارزش دارایی‌شان، آن را به بازارهای مختلف منتقل کرده‌اند. امریکا در آبان امسال رییس‌جمهوری جدید را روانه کاخ سفید می‌کند و حالا بسیاری از ایرانی‌ها نگران اتفاقات احتمالی هستند که تاثیر این انتخابات بر بازارهای ایران ایجاد می‌کند.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد  دلار رکورد تازه‌ای به ثبت رسانده و دیروز در بازار تهران با قیمتی بالاتر از ۲۶ هزار تومان معامله شده است. سکه هم به تبع دلار با عددی بالاتر از رقم بی‌سابقه ۱۲٫۵ میلیون تومان رکورد قیمت را در بازار سکه شکسته است.” تاثیر انتخابات آمریکا بر بازارهای ایران چقدر محتمل است؟”

این در حالی است که در بورس صف‌های فروش همچنان ادامه دارد و شاخص کل را که تا عدد دو میلیون و ۷۰ هزار واحد صعود کرده بود به کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد برگردانده است.

بسیاری از ایرانی‌ها اعتقاد دارند که انتخابات امریکا در آبان سال جاری، معادلات این بازارها را عوض می‌کند. برخی می‌گویند که جو بایدن، نامزد حزب دموکرات برنده انتخابات امریکا خواهد بود و در بازار ایران دلار و طلا ریزش سنگین قیمت را تجربه می‌کنند و دولت دست از حمایت از بورس می‌کشد و شاخص را با ریزش سنگین‌تری مواجه می‎کند.

در مقابل عده‌ای معتقدند که دوباره دونالد ترامپ، پیروز می‌شود و نامزد حزب جمهوری‌خواه تحریم‌های ایران را تشدید کرده و اوضاع بازارهای ایران با شدت بیشتری به هم می‌ریزد.

در مقابل نظرات عموم، کارشناسان درباره تاثیر انتخابات امریکا بر اقتصاد ایران نظرات دیگری دارند. برخی از کارشناسان معتقدند فارغ از اینکه چه کسی رییس‌جمهوری امریکا می‌شود، ایران موضع خود را در مقابل امریکا روشن کرده و با اعلام اینکه مذاکره نمی‌کند، می‌توان گفت که وضعیت اقتصادی کشور با اعلام نتیجه انتخابات امریکا تغییر خاصی نخواهد داشت.

عباس آرگون، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران از زاویه دیگری به ماجرا نگاه می‌کند و با این دسته از کارشناسان نتیجه مشابهی می‌گیرد. او با تاکید بر اینکه نتیجه انتخابات امریکا بر اقتصاد ایران تاثیری ندارد، به فرادید گفته است که موضع جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در قبال سیاست خارجی امریکا تفاوت چندانی با هم ندارد و اتفاقا اوباما به عنوان چهره دموکرات، شروع کننده تحریم‌های ایران بوده و دونالد ترامپ آن را ادامه داده است.

دسته دیگری از کارشناسان اعتقاد دارند که انتخابات امریکا تنها در صورت رای آوردن دموکرات‌ها کورسوی امیدی برای اقتصاد ایران است اما حتی اگر دموکرات‌ها بخواهند پای میز مذاکره با ایران برگردند و دوباره به توافقی مانند برجام برسند تغییر سیاست امریکا در قبال ایران، تاثیر فوری بر اقتصاد کشور ندارد و این تغییرات زمان‌بر است.

 

  • منبع خبر : تجارت نیوز