تاثیر گرانی بنزین، انفجار بقیه قیمتهاست
تاثیر گرانی بنزین، انفجار بقیه قیمتهاست
دوشنبه شب در اخبار شبانگاهی مشاهده کردم که  شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران توسط خانم محترمی با حجاب اسلامی که بیشتر سخن گوی این شرکت بود اعلام کرد: مالکان خودرو و موتورسیکلت که به هر دلیلی کارت سوخت ندارند، می‌توانند  به سه طریق وارد سامانه های مختلف شده و نام نویسی نموده و کارت سوخت دریافت نمایند که بنظر میرسد این صدای غرش آسمان تنظیم قیمتها ضد بازار است

به گزارش واحد تحلیلی خبرگزاری صبح اقتصاد دولت بنا دارد با این افزایش قیمت التهاب جدیدی را به بازار و جیب مردم تحمیل کند.  برخی سایتها هم در یک رایزنی اعلام نموده اند که  بر اساس تصمیم دولت بنا بر این است که بنزین با قیمت ۲۵۰۰ تومان برای هر لیتر و نهایتا همان قیمت قبلی با سهمیه ۶۰ لیتر در ماه را هدف گرفته است. رئیس جمهوری هم در یک سخنرانی اعلام نمودند که ما در کشور ۸۰ میلیون نفریم و ۸۰ میلیون لیتر در روز بنزین مصرف می کنیم.و این صدای رسای گرانی که از حلقوم میمون و مبارک رئیس جمهوری فرا میشتابد خود مفهوم تصمیم جدی دولت برای گران کردن سوخت را نوید میدهد.

این تصمیمات در حالی اتخاذ میشود که علی بختیار عضو کمیسیون انرژی مجلس رسما اعلام نموده بود که مجلس در سال ۹۸ تصمیمی در خصوص افزایش قیمت بنزین یا سهمیه بندی آن اتخاذ نکرده و نخواهد نمود. اگر چه در زمانی در انتهای فروردین موضوع افزودن ۲۰۰ تومان به نرخ بنزین شاید بهتر باشد از دستیابی به ارز موجود در صندوق توسعه و انبار ذخایر ملی ،  اما دولت با مکاتبه با مقام معظم رهبری مجوز استفاده از ارز صندوق را مشروط به دادن برنامه گرفت که البته هنوز برنامه مدونی اجازه انتشار نیافته است. و بنظر میرسد دولت تصمیم خود را گرفته که هم این را و هم ان را به بهانه سیل بدست اورد. محمدرضا پور ابراهیمی  رئیس کمسیون اقتصادی مجلس هم طی یک گفتگوی منتشر شده علام کرد برای جلوگیری از ملتهب شدن بازار بهتر است در خصوص تصمیم دولت  و مرتبط با افزایش قیمت بنزین سخنی به میان نیاورم که البته اما افزوده بود در جلسه شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه هیچ بحث و گفتگویی در مورد قیمت بنزین نشد.  این گونه انتشار اخبار خود معرف تصمیم دولت برای افزودن خزانه از جیب ملتی که هنوز درد افزایش قیمت گوشت و مرغ و مایحتاج عمومی و بعد از ان تحمل درد سیل در ۲۵ استان کشور را در سینه دارند، اینگونه نشان میدهد که عزمی جدی در به فریاد کشیدن ملت نجیب و انقلاب دوست ایران وجود دارد که درد را با نمک التیام می بخشند. متاسفانه هر روز یک فیلم ویدئوئی از نمایندگان مجلس و دیگران فضای مجازی کشور را هیجانی میکند که توضیح میدهند دست هایی که تصمیم ارز دلار با نرخ ۴۲۰۰ تومانی را به خزانه تحمیل کرد ناشناسند و گاهی هم گفته میشود که ۲۲ میلیارد دلار ارز کشور به افرادی داده شد که در تمام عمرشان هیچ نوع وارداتی نداشته اند. اینگونه شنیده ها هر انسان دلسوزی را به رفتار این دولت که در شرایط درد دست به افزایش قیمت سوخت میزند مشکوک تر و بی اعتماد تر می کند. امروزه فضای بی اعتمادی اجتماعی در طول همه سالهای بعد از انقلاب شاخص ترین رشد را به خود اختصاص داده است. و مردم در یک سکوت قبل از طوفان نسبت به این نوع تصمیمات دولت تا کنون مادرانه نسبت به فرزند ربوده شده می نگرند.و فی الواقع اگر گل روی رهبر انقلاب نبود یک شبه فضا را آنچنان برای مسببین گرانی سخت میکردند که در طول چهل سال انقلاب بر کسی نکرده اند. واقعا مردم تحمل این تحمیل ها را دارند؟ شرایط مردم در حدی است که حضرت ایت الله سبحانی منزل شخصی خود را فروخته و هزینه خسارت سیل نموده اند.و ما ملاحظه التیام بخشیدن به درد مردم را نداریم.و به دنبال زخمی دیگر بر آلام ملتیم.والسلام.

حمید رضا نقاشیانحمید رضا نقاشیان