تجارت آزاد ایران و اوراسیا از آبان عملیاتی می‌شود
تجارت آزاد ایران و اوراسیا از آبان عملیاتی می‌شود
وزرای نیرو و انرژی ایران و روسیه در نشستی مشترک بر لزوم تسریع در اجرای پروژه‌های دو جانبه از جمله ساخت نیروگاه ۱۴۰۰ مگاواتی سیریک هرمزگان و برق‌سازی راه‌آهن گرمسار- اینچه برون تاکید کردند.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد به نقل از وزارت نیرو، رضا اردکانیان وزیر نیرو و الکساندرو نواک وزیر انرژی روسیه عصر امروز در نشستی مشترک بر لزوم تسریع در اجرای پروژه‌های دو جانبه از جمله ساخت نیروگاه ۱۴۰۰ مگاواتی سیریک هرمزگان و پروژه برق‌سازی راه‌آهن گرمسار- اینچه برون تاکید کردند.

روسای کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و تجاری دو کشور در این نشست در خصوص موضوعات مختلفی از جمله پیگیری پروژه‌های دوجانبه و توافقات صورت گرفته در پانزدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه که خردادماه امسال در شهرهای تهران و اصفهان برگزار شده بود به مذاکره پرداختند.

در این نشست آخرین وضعیت ساخت نیروگاه ۱۴۰۰ مگاواتی سیریک استان هرمزگان با استفاده از وام دولت روسیه و پروژه برق‌سازی راه‌آهن گرمسار- اینچه برون مورد بررسی قرار گرفت و دو طرف بر لزوم تسریع در روند اجرای این دو پروژه مهم تاکید کردند.

وزیر انرژی روسیه با ابراز خرسندی از اتمام فرایند قانونی داخلی ایران به منظور پیوستن این کشور به اتحادیه اقتصادی اوراسیا، گفت: طبق توافقات صورت گرفته مقرر شده که از چهارم آبان‌ماه موافقتنامه موقت تجارت آزاد میان ایران و اوراسیا وارد فاز اجرایی و عملیاتی شود.

نواک در این دیدار خواستار اجرایی شدن موافقتنامه سه جانبه ایران، روسیه و قزاقستان به منظور ورود موقت گندم، ترانزیت و سوآپ آن شد که این مهم نیز با قول مساعد اردکانیان و پیگیری جدی از سوی طرف ایرانی همراه بود.

وزیر انرژی روسیه همچنین با استقبال از همکاری‌های طرفین در زمینه هوافضا خواستار همکاری دوجانبه در حوزه‌های انرژی دیجیتال شد که این مهم مورد استقبال طرف ایرانی قرار گرفت.

همچنین در پایان این نشست نیز رضا اردکانیان از وزیر انرژی روسیه برای شرکت در نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی برق ایران دعوت به عمل آورد که این امر نیز با استقبال طرف روسی همراه بود.

  • منبع خبر : مهرنیوز