تجارت ایران و کشورهای عرب نشین منطقه
تجارت ایران و کشورهای عرب نشین منطقه
جدیدترین آمارهای ارائه شده از سوی سازمان توسعه تجارت نشان می‌دهد که صادرکنندگان و واردکنندگان ایرانی در سال ۱۳۹۸، بیش از ۲۲ میلیارد دلار تجارت با کشورهای عربی انجام داده‌اند.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد بر اساس آمارهای ارائه شده از تجارت خارجی ایران در سالی که گذشت، صادرکنندگان ایرانی توانسته‌اند بیش از ۴۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی به ثبت برسانند. عددی نزدیک به این رقم نیز برای واردات ایران اعلام شد و به این ترتیب تجارت خارجی کشور در سالی که گذشت از مرز ۸۰ میلیارد دلار عبور کرد.

بر اساس این آمار نزدیک به ۲۵ درصد از کل صادرات ایران به چین انجام شده است و سهم عراق نیز بیش از ۲۰ درصد از کل صادرات ایران بوده است. بررسی‌های جدید سازمان توسعه تجارت نشان می‌دهد که در کنار عراق، دیگر کشورهای عربی منطقه نیز سهم قابل توجهی از صادرات ایران با به خود اختصاص داده اند و در کنار آن، بخش قابل توجهی از واردات ایران نیز از این کشورها انجام شده که در این بین امارات متحده عربی نخستین مبدا به شمار می‌رود.

سازمان توسعه تجارت درباره جزییات آماری این تجارت اعلام کرده است: در حوزه صادرات به ترتیب عراق با حدود ۹ میلیارد دلار، امارات با ۲.۵ میلیارد دلار رتبه اول و دوم و کشورهای عمان با ۴۵۰ میلیون دلار، قطر با ۲۰۰میلیون دلار، کویت با ۱۸۰ میلیون دلار، سوریه با ۱۶۰ میلیون دلار، لبنان با ۳۰ میلیون دلار، اردن با ۲۱ میلیون دلار و بحرین با ۱۰ میلیون دلار در رتبه‌های بعدی قرار داشته‌اند.

اما در حوزۀ واردات نیز به ترتیب کشورهای امارات با ۸.۷ میلیارد دلار  در رتبۀ اول و کشورهای عمان با ۱۶۷میلیون دلار، عراق با ۱۳۱میلیون دلار، اردن با۲۱ میلیون دلار، لبنان با ۱۸میلیون دلار، قطر با ۱۲میلیون دلار، سوریه با ۱۱میلیون دلار و بحرین با ۲ میلیون دلار در رتبه‌های بعد قرار گرفته‌اند.

همچنین بر اساس آمار اعلام شده، همچنان روابط تجاری میان ایران و عربستان سعودی متوقف است و در سال ۹۸، دو کشور هیچ تجارت مستقیمی با یکدیگر نداشته‌اند.

بررسی مجموعه روابط تجاری در صادرات و واردات نشان می‌دهد که امارات متحده عربی در رتبه ۲ تجارت خارجی ایران با کشورهای جهان و عراق در رتبه ۴، عمان در رتبه ۱۸، قطر در رتبه ۳۴، کویت در رتبه ۳۹، سوریه در رتبه ۴۱، لبنان در رتبه ۶۲، اردن در رتبه ۶۳ و بحرین در رتبه ۸۸ قرار گرفته‌اند.

  • منبع خبر : ایسنا