تجارت خارجی در نیمه اول سال
تجارت خارجی در نیمه اول سال
کارنامه تجارت خارجی در نیمه اول سال ۹۸ نشان می‌دهد حجم تجارت خارجی ایران در نیمه نخست سال، ۴۲میلیارد و ۱۶۹میلیون دلار است که از این میزان، ۲۱میلیارد و ۲۲۱ میلیون دلار سهم واردات و ۲۰ میلیارد و ۹۴۸ میلیون دلار سهم صادرات است.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد بر این اساس صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی رشد ۲۲.۵درصدی داشته، ولی از نظر ارزشی با افت ۱۰.۵ درصدی روبه رو بوده است.کارنامه تجارت خارجی نیمه اول سال۹۸ در یک نگاه/ تراز تجاری ۲۷۳میلیون دلار منفی شد.

همچنین در شش ماه ابتدایی امسال، وزن واردات رشد کمتر از نیم درصدی داشته اما ارزش آن با افت حدود ۵/ ۵ درصدی مواجه شده است.

به این ترتیب در مدت مذکور تراز تجاری کشور منفی ۲۷۳ میلیون دلار و به نفع واردات شده است.

حسین مدرس خیابانی  در بیست و هفتمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه بیان کرد: تلاش‌های دولت‌های دو کشور در کمک به بخش خصوصی متبلور می‌شود و همۀ توافق‌ها برای بهره‌مند شدن بخش خصوصی دو کشور است.

وی افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران، امور تجارت خارجی و دبیرخانه پیگیری مشکلات تجارت خارجی کشور را در سازمان توسعه تجارت ایران متمرکز کرده است.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی از همکاریهای نمایشگاهی بین ایران و ترکیه، و همکاری‌های صندوق ضمانت صادرات ایران و بانک توسعه صادرات ایران با اگزیم بانک ترکیه استقبال کرد و اظهار داشت طرح های اجرایی ویژه ای برای این همکاری ها در نظر گرفته شده است. در مجموع آثار تجارت بر
رشد و توسعه، به سه دسته کلی زیر تقسیم می شود:
۱ .آنهایی که بر وسعت بازار میافزایند و منجر به ابداعات و افزایش بهره وری می شوند.
۲ .آنهایی که افزایش پس انداز و انباشت سرمایه را در پی دارند.
۳ .آنهایی که دارای آثار آموزشی بوده و در القای خواستهها و سلیقههای جدید، و انتقال فناوری،
تخصصها و مهارتهای کارآفرینی موثر میباشند. این تأکیدی بر”طرف عرضه” در فرایند توسعه
است. منافع پویای حاصل از تجارت، توابع تولید موجود را تغییر شکل میدهد و بهرهوری کلیه عوامل
تولید و به تبع آن نرخ رشد درآمد ملی را افزایش میدهد.

  • منبع خبر : اقتصاد آنلاین