تجمع سهامداران در وزارت اقتصاد
تجمع سهامداران در وزارت اقتصاد
برخی سهامداران بازار پایه فرابورس با تجمع در مقابل در شمالی وزارت اقتصاد نسبت به نحوه اجرای قوانین جدید بازار پایه اعتراض کردند.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد برخی سهامداران بازار پایه فرابورس با تجمع در مقابل در شمالی وزارت اقتصاد نسبت به نحوه اجرای قوانین جدید بازار پایه اعتراض کردند.

اعتراض این سهامداران به نحوه اجرای قوانین بازار پایه است و این که چرا دامنه نوسان سهام اندک است و چرا تعداد حراج ها در هفته اندک است.

مسئولان فرابورس هم می‌گویند درصورت وجود صف خرید، تعداد حراج ها قابل افزایش و دامنه نوسان قیممت سهام در تابلوهای رنگی بازار پایه قابل تغییر است.

همه فعالین بازار سرمایه با انواع بازارها در بورس و فرابورس آشنا هستند. این بازارها بر اساس نحوه ارائه صورت های مالی، شفافیت و کوچک و بزرگ بودن شرکت از نظر سرمایه مالی تقسیم بندی می‌شوند. بازار پایه یکی از این دسته بندی هاست که همواره به دلیل نوسان – و ریسک های زیاد با وجود عدم شفافیت کافی مورد توجه سهامداران ریسک پذیر بازار سرمایه بوده است. نوسان گیرها و همه کسانی که به سودهای زیاد روزانه و شارپی علاقه مند هستند، اغلب – سهام بازار پایه را خرید و فروش می کنند. قوانین بازار پایه اخیرا دچار تغییراتی شده است که در این مقاله قصد داریم به آن ها بپردازیم.

نوسان شدید قیمتی روزانه با توجه به دامنه نوسان ۱۰% یا عدم وجود دامنه نوسان در این بازار باعث می شد افراد تازه وارد که اطلاعات کافی در خصوص این گونه سهم ها نداشتند، با خرید آن‌ها دچار زیان شده و با ضرر از بازار بورس خارج شوند. چندی پیش طی اطلاع رسانی سازمان بورس اوراق بهادار قرار شد اصلاحاتی برای کنترل نوسانات این بازار در جهت منافع سهامداران در نظر گرفته شود. بر این اساس قرار شد که سهام بازار پایه تحت ۳ تابلو پایه زرد، پایه نارنجی و پایه قرمز تقسیم بندی شوند. این بازار که پیش از این شامل بیش از ۱۰۰ سهم در پایه های الف، ب و ج بود، بر اساس تقسیم بندی جدید قرار شد بیشتر تحت کنترل قرار گیرد. بسیاری از افراد فعال بازار سرمایه با این سؤال ها مواجه هستند که با این تغییرات:

 

  • منبع خبر : فارس