تحریم‌های تکراری و مشت خالی آمریکایی‌ها
تحریم‌های تکراری و مشت خالی آمریکایی‌ها
خزانه‌داری آمریکا در تحریم اخیر، نام بانک مرکزی را برای دومین بار در فهرست تحریم‌های ایالات متحده قرار داد تا چنگ و دندانی به اقتصاد ایران نشان دهد،غافل از اینکه مشت خالی‌اش را بازتر می‌کند.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد  خزانه‌داری آمریکا بعد از اعلام‌های مکرر دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، فهرست جدیدی از تحریم‌ها را علیه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد. آمریکایی‌ها بنا را بر این گذاشته‌اند تا فشار بر سیستم‌های مالی ایران را تشدید کنند و به همین دلیل بعد از محدودیت‌هایی که بر روی استفاده از سیستم‌های سوئیفت و تبادلات مالی انجام داده‌اند، تصمیم گرفتند که بار دیگر نام بانک مرکزی را به فهرست تحریم‌های خود اضافه کند.

البته این دومین بار در یکسال گذشته است که آمریکا با مانور بر روی تحریم بانک مرکزی ایران، قصد دارد نشان دهد که حلقه تحریم‌ها را تنگ‌تر کرده است، اما آنگونه بسیاری از صاحب‌نظران و کارشناسان داخلی و بین‌الملی می‌گوید، این تحریم هم چیز جدیدی نیست. حتی ریچارد نفیو، سیاستمدار آمریکایی که خود معمار تحریم‌های دور گذشته بر علیه ایران بوده است، اکنون می‌گوید که از نظر عملی، این تحریم‌ جدید، فشاری را به فشارهای موجود بر علیه ایران اضافه نخواهد کرد.

تحریم جدید بانک مرکزی البته تفاوت کوچکی با تحریم‌ دور قبل که در یکسال گذشته از سوی آمریکا علیه بانک مرکزی ایران اعمال شده بود، دارد و آن اینکه بانک مرکزی پیش‌تر توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم شده بود؛ اما این‌ بار نام این بانک به فهرست تأمین مالی تروریسم اضافه شده است با این هدف که رفع تحریم آن را دشوارتر و عواقب همکاری با آن گسترده‌تر شود.

در این میان، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی نیز در یادداشتی در واکنش به اعمال تحریم‌های جدید بر علیه دستگاه تحت مدیریتش بر این باور است که این تحریم‌ها، مشت خالی آمریکا را نشان می‌دهد.  او بر این باور است که تحریم بانک مرکزی از سوی دولت آمریکا نشان می‌دهد که دست آنها برای پیدا کردن اهرم فشار علیه ایران تاچه حدی خالی است؛ به خصوص اینکه اگر اینگونه اقدامات می‌توانست در پیشبرد خواسته های ظالمانه آن دولت موثر باشد، وضعیت اقتصادی کشور بسیار متفاوت با وضعیت فعلی بود.

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: ناکامی های مکرر دولت آمریکا در یک سال و اندی گذشته نشان می‌دهد که این تحریم‌ها بی‌اثرتر از هر زمان دیگری شده‌اند و اقتصاد ایران، تاب آوری خود در مقابل تحریم‌ها رابه همگان اثبات کرده است؛ ضمن اینکه موفقیت‌های اخیر بانک مرکزی و ثبات بازار نشان می‌دهد که خوشبختانه تجارت و مبادلات مالی کشور از راههایی انجام می‌شود که از سوی آمریکا غیر قابل تحریم است.

همتی افزود: خوشبختانه از دوره دور زدن تحریم‌ها به دوره تحریم‌ناپذیری تجارت خارجی عبور کرده‌ایم و وقت آن رسیده است که دولت آمریکا از واقعیت‌ها درس بگیرد.

در این میان علیرغم همه محدودیت‌هایی که طی دو سال اخیر، از سوی آمریکا بر علیه اقتصاد ایران اعمال شده است، اما روند تجارت خارجی رشد مناسبی را داشته و صادرات غیرنفتی ۳۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد، از سوی دیگر، بانک مرکزی از انتقال ارزهای حاصل از صادرات و ورود آنها به چرخه اقتصاد ایران کاملا ابراز رضایت می‌کند و بر این باور است که ارزهای حاصل از فروش کالاهای ایرانی، به روش‌های مختلفی به کشور بازگشته است که این نشان از ناکارآمدی تحریم‌ها دارد، چراکه علیرغم محدودیت‌های موجود بر سر راه نقل و انتقالات مالی و ارزی، باز هم ارز حاصل از صادرات با شیوه‌های مختلف و راهکارهای مویرگی که خود صادرکنندگان می‌دانند، به کشور باز گشته است و این نشان از شکست تحریم‌های مالی دارد.

در این میان بسیاری از کارشناسان به منطق تحریم‌ناپذیر سیاست‌های جدید انتقال ارزی بانک مرکزی اشاره کرده و عملا تحریم‌های جدید آمریکا بر علیه بانک مرکزی را بدون تاثیر می‌دانند.

مجید شاکری، کارشناس مسائل اقتصادی در رابطه با تحریم جدید بانک مرکزی آمریکا معتقد است: افزودن تگ تحریمی SDGT به بانک مرکزی، از جهتی بسیار شبیه تحریم پتروشیمی خلیج فارس بعد از وقایع ابتدای تابستان است، بسیار دهان پرکن و عملا فاقد اثر اجرایی. فراتر از آنکه آمریکا چگونه و از کجا تحریم کند، منطق روش انتقال ارزی که بانک مرکزی به کار گرفته است، ذاتا تحریم ناپذیر است.

به هر حال تحریم‌های بانک مرکزی که کمتر از ۲۴ ساعت قبل اعلام شده است، به نظر نمی‌رسد فشار جدیدی را بتواند به نقل و انتقالات مالی ایران وارد آورد، چه آنکه مدتهاست است که این محدودیت‌ها اعمال شده و نقل و انتقالات ارزی، با شیوه‌های جدید در حال انجام است.

  • منبع خبر : مهرنیوز