تداوم روند نزولی نرخ میلگرد
تداوم روند نزولی نرخ میلگرد
نرخ میلگرد در چند روزه ی اخیر با توجه به مسائلی که به وجود آمد روند نمودار را با بی ثباتی آغاز کرد. در اوایل هفته شاهد نوسانات بسیار قیمت آهن آلات بودیم تا ...

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد نرخ میلگرد در چند روزه ی اخیر با توجه به مسائلی که به وجود آمد روند نمودار را با بی ثباتی آغاز کرد. در اوایل هفته شاهد نوسانات بسیار قیمت آهن آلات بودیم تا اینکه قیمت میلگرد تحت تاثیر شرایطی دچار دگرگونی هایی شد. این دگرگونی ها در بازار فولاد ، تحت تاثیر بالا و پایین رفتن قیمت طلا و ارز بوده است. این عوامل باعث شد تا دست واسطه گر در بازار میلگرد کوتاه بماند واسطه گر ها نتوانند قیمت هارا بالا و پایین ببرند. با توجه به اینکه نرخ ارز کاهشی شد ، قیمت آهن آلات نیز دچار کاهش قیمت و همچنین افزایش تقاضا شد. موج کاهش قیمت ها در بازار و روند ریزشی قیمت سبب شد تا حباب بازار میلگرد یکی پس از دیگری با تخلیه مواجه شود.”تداوم روند نزولی نرخ میلگرد”

مصرف کنندگان آهن به کاهشی بودن قیمت میلگرد علاقه نشان دادند به صورتی که بازار با افزایش تقاضا روبه رو شد. متقاضیان بازار مقاطع فولادی با کاهشی شدن قیمت ها در تلاش اند تا پاسخگوی نیاز مردم باشند در ماه های قبل با توجه به اینکه تقاضا با محدودیت هایی رویارویی پیدا کرد. مصرف کنندگان با توجه به اینکه پیش رو شدن با اتفاقات در بازار ارز پایین آمدن قیمت محصولات فولادی به خصوص پایین آمدن قیمت  میلگرد A3 و ۲ A  به عنوان پر کاربرد ترین میلگردها فعالت خود را از سر گرفتند. این مسائل نیز موجب شد تا تولید کنندگان هم با انگیزه ای بهتر فعالیت خود را آغاز کنند. در نهایت برابری میزان عرضه و تقاضای محصولات و همچنین مناسب تر شد قیمت میلگرد نمودار قیمتی را ثبات حدودی نمایان کرد. نرمال شدن نرخ عرضه و متقاضا بین خریداران و فروشندگان رابطه ای مطلوب را به وجود آورد تا جایی که در این چند روز شاهد افزایش تولید محصولات و خرید محصولات از طرف متقاضیان شده ایم.

اما اکنون این سوال به وجود می آید که آیا قیم میلگرد با روندی نزولی ادامه خواهد داشت یا خیر؟”تداوم روند نزولی نرخ میلگرد”

تداوم روند نزولی نرخ میلگرد بازار اقتصادی کشور را با شرایط مشخصی مراجه کرد کهمی توانیم آرامش نسبی را به صور آهسته ای مشاهده کنیم. بازار اقتصادی کشور در حال بهبود است و اگر بازار با روندبی نزولی ادامه پیدا نکند نشان دهنده ی بی برنامه گی و دستورالعمل های موقت می باشد. پس فعالان اقتصادی باید با برنامه ریزی دقیق و واضح فعالیت خود را به صورتی ادامه دار پیگیری کنند تا مشکلی برای تقاضا و عرضه به وجود نیاید.”تداوم روند نزولی نرخ میلگرد”

از جمله مسائلی که می تواند بازار میلگرد را با نوسان مواجه کند، رویارویی با فصل های مختلف ردر سال است. به علت اینکه میلگرد از جنس آهن و فولاد درست می شود، باید توجه کرد که شرایط آب و هوایی برای تهیه ی میلگرد به چه صورت می باشد. به طور مثال بیشترین فصلی که میلگردها و یا محصولات فولادی از تقاضای بیشتری برخوردارد، فصل بهار و تابستان می باشد. در فصل بهار و تابستان وجود شرایط آب و هوایی مناسب این امکان را برای سازندگان ساختمان ایجاد می کند تا بتوانند ساخت و ساز خود را افزایش داده و همچنین بتوانند در زمانی معین پروژه ی خود را تحویل دهند. در فصل های دیگر به علت بارندگی و وجود شرایط آب و هوایی مرطوب با توقف روبرو خواهیم شد، زیرا کربن موجود در محصولات فولادی می تواند شرایط قلیایی شدن و هیدراته شدن میلگرد ها و دیگر محصولات را فراهم آورد. پس این عامل می تواند تا حدودی بازار میلگرد را از لحاظ قیمتی و همچنین فروش با خاتلای مواجه کند.

از دیگر عواملی که می تواند بر نوسان بازار میلگرد تاثیر بگذارد بالا و پایین رفتن نرخ ارز است. نرخ ارز به صورتی غیرمعمول می تواند بر قیمت روزانه ی میلگرد تاثیر بگذارد. نرخ ارز به صورتی مستقیم می تواند قیمت محصولات فولادی از جمله پرکاربرد ترین محصول «محصول میلگرد» را با تغییراتی مواجه کند. این تغییرات به صورتی غیر قابل قبول به صورت روزانه می تواند قیمت ها را کاهش و یا افزایشی کند. روند کاهش قیمت محصولات فولادی به صورت خاص پایین می آید، یعنی بازار با سنجیدن شرایط موجود می تواند قیمت ها را نزولی کند. این تغییر قیمت ها که در بازار میلگرد می توانیم مشاهده کنیم قبل از آن در بورس تعیین قیمت خواهند شد. این کار سبب شده تا دلالان بازار بتوانند قیمت ها را با افزایش ناگهانی روبرو کنند. پس بازار بورس محصولات فولادی توانسته با تعیین نرخ ابهامات قیمتی را کاهش دهد. قیمت گذاری از طرف بورس عاملی بود که دولت با فعال کردن آن توانست بازدهی بازار را بالاتر ببرد و بتواند بر بازار داخلی تسلط داشته باشد. به طور حتم با این کار از دخالت های بی رویه در بازار فولاد جلوگیری خواهیم کرد و دولت با نظارت بر قیمت ها می نمودار را به صورتی ثابت نگه دارد. اما عاملی دیگر وجود دارد که در اختیار کامل دولت نیست و آن نرخ ارز می باشد. نرخ ارز تا جایی توسط دولت کنترل خواهد شد اما باز هم می تواند بر قیمت میلگرد تا حدودی تاثیر بگذارد.”تداوم روند نزولی نرخ میلگرد”

از جمله عواملی که بر سقوط نرخ میلگرد می تواند تاثیر بگذارد و نمودار نرخ میلگرد را با نوساناتی مواجه کند، میزان واردات، بالا و پایین رفتن نرخ ارز، بهره برداری از مواد اولیه ی مرغوب، تورم جهانی و دیگر مسائل  که موارد ذکر شده از مهم ترین نوع می باشند. حال به بررسی هر یک از این مورد را بررسی کرد که مرغوبیت نقش مهمی را در میزان قیمتی به جا خواهد گذاشت. از ان جایی که میلگردهای فولادی از شمش تهیه می شوند بنابراین آنالیز شمش مورد نظر بسیار مهم می باشد. کارخانه های میلگرد با توجه به اینکه شمش خود را از کجا تهیه می کنند و همچنین کارخانه ای معتبر هستند یا خیر می توانند مورد بررسی قرار گیرند. به طور مثال خرید میلگرد از کارخانه ی کویر کاشان قیمت میلگرد کارخانه ی کویر کاشان به این دلایل مهم تلقی می شود که شمش مصرفی خود را از کارخان هایی تهیه می کنند که آنلیز مناسب تری داشته باشد. قیمت روز میلگرد ممکن است به همین دلایل تغییر کند. به طور حتم مشاهده خواهیم کرد که قیمت میلگرد A2 کارخانه ی کویر کاشان با قیمت میلگرد A2 راد همدان ممکن است متفاوت باشد. بنابراین باید به نوع برند و آنالیز مورد نظر کارخانه وقت مورد نظر را به خرج داده تا بتوانیم بهترین نوع میلگرد را انتخاب کنیم. بنابراین نتیجه می گیریم آنالیز مورد نظر از میلگرد و استفاده از مواد اولیه ی مرغوب می تواند بر قیمت میلگرد تاثیر بگذارد. دیگر عاملی که می تواند به این موضوع مرتبط باشد، مراحل تولید میلگرد می باشد. به طور مثال میلگرد های حرارتی در فرآیند تولید مراحلی را طی مسی کنند که مقاومت میلگرد را افزایش می دهند. میلگرد های حرارتی همچنین از شمش های قوسی تهیه می شوند و نوع این شم به دلیل استفاده از مواد مرغوب تر می تواند تغییر پیدا کند. پس قیمت میلگرد با توجه به اینکه چه موادی در تولید آن به کار می رود تغییر خواهد کرد؛ و اما امل دیگر تورم جهانی می باشد. تورم جهانی به این گونه است که اگر کشور ها در یک بازده ی زمانی با افزایش نرخ و شرایط بحرانی مواجه شوند، ممکن است تقاضا و خرید تا مدت زمانی با وقفه مواجه شود. به طور مثال در بازده ی زمانی اخیر شرایط کرونا اوضاع نابسامانی را در جهان به وجود آورد که حتی فعالیت کشور ها در این بازده با وقفه ای کوتاه مدت مواجه شد.”تداوم روند نزولی نرخ میلگرد”

  • منبع خبر : ایران جیب