تداوم کاهش قیمت خودرو تا سال ۱۴۰۰
تداوم کاهش قیمت خودرو تا سال ۱۴۰۰
بازار خودرو در شب عید رونق ندارد. نایب رئیس اول اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو می‌گوید: مردم دل خوشی برای تعویض خودرو ندارند. همچنین نقدینگی‌شان هم کم است. پیش‌بینی می‌شود قیمت خودرو تا انتخابات ریاست جمهوری روند ثابتی داشته باشد.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد خرید و فروش خودرو در شب عید به صفر رسیده است. نایب رئیس اول اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو با تائید این خبر به تجارت‌نیوز گفت: مردم دل خوشی برای تعویض خودرو ندارند. همچنین نقدینگی‌شان هم کم است. پیش‌بینی می‌شود قیمت خودرو تا انتخابات ریاست جمهوری روند ثابتی داشته باشد.”تداوم کاهش قیمت خودرو تا سال ۱۴۰۰”

اسد کرمی توضیح داد: بازار خودرو قفل است. خریداری در بازار مشاهده نمی‌شود. شب عید امسال نمایشگاه‌داران نتوانستند حتی یک خودرو بفروشند.

چرا بازار خودرو راکد شد؟
چرا بازار خودرو راکد شد؟ به گفته نایب رئیس اول اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو، رکود بازار دو دلیل دارد. مهترین دلیل آن ثبات نرخ ارز است. زمانی که دلار به کانال ۲۴ هزار تومان رسید، بازار خودرو هم راکد شد. دومین موضوع نیز نقدینگی مردم است. نقدینگی آنها کم است و نمی‌توانند خودرو بخرند.”تداوم کاهش قیمت خودرو تا سال ۱۴۰۰

قیمت پژو ۲۰۶ و پژو پارس در بازار چقدر شد؟ کرمی پاسخ داد: قیمت سه پژو از جمله ۲۰۶، ۲۰۷ و پژو پارس در بازار بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان ارزان شد. علت کاهش قیمت این خودروها این است که تقاضایی برای آن وجود ندارد.

با آغاز تحریم خودروسازی ایران در سال ۹۷، خودروهای زیادی تا به امروز از خط تولید خارج شدند. این در حالی است که طی این دوران تنها چند محصول به تولیدات شرکت‌های خودروساز کشور اضافه شده است. در کنار خودروهایی که به واسطه تحریم حذف شدند، برخی محصولات نیز به‌دلیل ناتوانی در پاس کردن استانداردهای جدید، از «جاده مخصوص» رفتند که شامل پراید و پژو ۴۰۵ معمولی می‌شوند. برای این خودروها جایگزین خاصی معرفی نشد، اما خودروسازان اعلام کردند با افزایش تیراژ دیگر محصولات جای خالی آنها را پر خواهند کرد. به این ترتیب هرچند خودروسازی کشور در بیش از دو سال و نیم گذشته از تحریم، محصول حذفی کم نداشت، با این حال چند خودرو جدید نیز به سبد تولیدات آنها اضافه شد؛ از جمله تارای ایران‌خودرو و شاهین سایپا. چند خودرو دیگر نیز در راه هستند؛ همانند اطلس که طی سال آینده تولیدشان آغاز خواهد شد. در کنار اینها اما اگر تحریم‌ها علیه خودروسازی کشور لغو شوند، فضا برای ورود محصولات خارجی جدید باز خواهد شد.

وداع‌کننده‌ها با ایران‌خودرو
مرور آمار ایران‌خودرو در دوران تحریم به خصوص سال ۹۹، نشان می‌دهد این شرکت سوزوکی گرندویتارا، تندر-۹۰، دانگ‌فنگ و پژو ۲۰۰۸ را از خطوط تولیدی خود خارج کرده و در عوض، تنها تارا را به جمع تولیداتش اضافه کرده است. در این بین، نخستین محصولی که از ایران‌خودرویی‌ها جدا شد، سوزوکی بود. از همان اوایل تحریم کاملا مشخص بود ویتارا دیگر جایی در ایران‌خودرو نخواهد داشت؛ زیرا ژاپنی‌ها معمولا خیلی زود خود را با تحریم وفق دادند، به خصوص شرکت سوزوکی موتورز که پیش‌تر نیز نشان داده بود به هیچ وجه ریسک تحریم را نمی‌پذیرد. میهمانی سوزوکی گرندویتارا تا سال گذشته نیز البته با تیراژی بسیار اندک در سایت ایران‌خودرو خراسان ادامه داشت، اما طی امسال حتی یک دستگاه از شاسی‌بلند ژاپنی مونتاژ نشد. ایران‌خودرویی‌ها در دوران پسابرجام قصد داشتند سطح همکاری با سوزوکی را بالا برده و محصولاتی جدید از این شرکت را مونتاژ کنند، با این حال تحریم از راه رسید و اجازه گسترش مشارکت‌های دو طرف را نداد.

 

  • منبع خبر : تجارت نیوز