ترامپ خوشحال از انهدام آرامکو
ترامپ خوشحال از انهدام آرامکو

به گزارش واحد تحلیلی خبرگزاری صبح اقتصاد سوم اکتبر ۲۰۱۸ مجموعه پالایشگاهی و شرکت آرامکو در یک ارزیابی بین المللی به میزان ۲.۰۰۰ میلیارد دلار آمریکا ارزیابی شد. ۱۲ نوامبر ۲۰۱۸ محمد بن سلمان در یک سخنرانی در آرامکو و در حضور کارکنان آرامکو ارزش این مجموعه را ۱/۵ برابر قیمت کارشناسی شده تخمین زد. اعلام کرد ۳ سال قبل […]

به گزارش واحد تحلیلی خبرگزاری صبح اقتصاد سوم اکتبر ۲۰۱۸ مجموعه پالایشگاهی و شرکت آرامکو در یک ارزیابی بین المللی به میزان ۲.۰۰۰ میلیارد دلار آمریکا ارزیابی شد.

۱۲ نوامبر ۲۰۱۸ محمد بن سلمان در یک سخنرانی در آرامکو و در حضور کارکنان آرامکو ارزش این مجموعه را ۱/۵ برابر قیمت کارشناسی شده تخمین زد.

اعلام کرد ۳ سال قبل این قیمت کارشناسی را تا ۲.۰۰۰ میلیارد دلار آمریکا ارزیابی نموده اند و این رقم در شرایطی اعلام میشد که بن سلمان به قیمت کارشناسی معترض شده بود.

.What valuation will the company and the banks seek?  More than three years ago, Prince Mohammed spoke of a $2 trillion valuation

Is that realistic?  What will the dividend be for publicly traded shares of Aramco?  High dividend rates will increase the value of the shares,  but low dividend rates would likely scare away investors when they see that  the government collects tens of billions of dollars in dividend from the company each quarter.For oil traders

آل سعود تصمیم داشت  تا ۵۰ درصد شرکت آرامکو را در بورس نیویورک عرضه نماید و اگر این شرکت با رقم ۴.۰۰۰ میلیارد دلار ارزیابی و در تابلو به مزایده میرفت طبعا باید  رقمی بالغ بر ۲.۰۰۰ میلیارد دلار از جیب سرمایه گزاران بورس نیویورک اعم از « نزدک و داو جونز و بقیه»  خارج  تا کسر بودجه جنگ یمن را در عربستان  تامین مینمود.

نگاهی به نیاز های ادامه جنگ یمن این حقیقت را کاملا اشکار میکند. در همان اواخر سال ۲۰۱۸ رقم کسر بودجه عربستان سعودی برای تحکیم پایگاههای مبارزه با الحوثی های یمن تا ۱۰۰ میلیارد دلار تخمین زده میشد  چرا که  اقتصاد عربستان (آرامکو) و سرمایه گذاری در آن به شدت متاثر از جنگ در یمن بوده است  بر اساس بعضی گزارش ها، هزینه هر موشک رهگیر پاتریوت سه میلیون دلار است و برای ساقط کردن هر موشک بالستیک حداقل سه موشک پاتریوت لازم است؛ به عبارت دیگر هزینه ساقط کردن هفت موشک بالستیک شلیک شده (در صورت موفقیت عملیات اسقاط) بالغ بر ۲۱ میلیون دلار بوده است.

از ماه مارس ۲۰۱۷ تا مارس ۲۰۱۸ صدها موشک کوتاه برد و حدود ۱۰۰ موشک بالستیک از یمن به سوی عربستان شلیک شده است.

باید پهپادها را هم افزود؛ پهپادی که هزینه آن ده ها یا صدها دلار است اما ساقط کردن آن میلیون ها دلار از خزانه سعودی را خاکستر کرده است.

قراردادهای صدها میلیارد دلاری خرید سامانه های موشکی مانند «اس ۴۰۰» روسیه و «تاد» امریکایی در این چارچوب قابل ارزیابی استو این مبالغ غیر از صدها میلیون دلار هزینه نگهداری موشک های پاتریوت در مناطق مختلف عربستان سعودی است.

حال و با توجه به اتفاقی که قرار بود در بورس نیویورک رقم بخورد ، کدام عقل سلیمی می پذیرد که ترامپ اجازه خروج این سرمایه را از ذخایر مالی امریکا میداد؟ منطق عقلانی ایجاب میکند پاتریوتها ده پهباد را ببینند و عمل نکنند.

منطق عقلانی ایجاب میکند تاد ها و هر سامانه ضد موشکی ولو با میلیارد ها دلار سرمایه گزاری اجازه دهند آرامکو از لیست فروش سهام در بورس نیویورک خارج شود.

هیچ انسان عاقلی در کره زمین وجود ندارد که باور کند نیمی از کل سرمایه صادراتی (آرامکو) سعودی منهدم شود و ترامپ با الفاظی بازی کند که گویی در تدارک بازیهای کودکانه تنظیم و دیالوگ میشود لذاست که باید بپذیریم که ماهواره ها موشک ها و پهباد ها را که از یمن پرواز میکردند دیدند و واکنشی نشان ندادند اگر چه باور دینی ما این است واکنش آنها هم به جایی قد نمیداد.

والسلام

حمیدرضا نقاشیان حمید رضا نقاشیان

  • منبع خبر :  صبح اقتصاد