تروریسم آمریکایی رو در رو با اردوغان
تروریسم آمریکایی رو در رو با اردوغان
روزنامه حامی دولت آنکارا  «ینی شفق» به نقل از «اکرم دده» رئیس‌«انجمن ترکمن‌های سوریه» در اول هفته جاری  نوشت، آمریکا متعهد شد حقوق عناصر گروه «پ.ک.ک» حاضر در سوریه را هر نفر ۷۸ دلار افزایش داده و به رقم ۲۹۱  دلار برساند.

به گزارش واحد تحلیلی خبرگزاری صبح اقتصاد هفته گذشته نیز ینی شفق از تجهیز پ.ک.ک به موشک‌های آمریکایی «استینگر» و یک نوع موشک ساخت رژیم صهیونیستی موسوم به «اسپایک»، خبر داده بود. پ.ک.ک البته ظاهرا از نظر ترکیه، اتحادیه اروپا و آمریکا یک گروهک تروریستی شناخته می‌شود،این روزنامه به نقل از منابع خود که نام آمها را فاش نکرده نوشته است که ، آمریکا قصد دارد محموله‌ای از موشک‌های استینگر را برای عناصر پ.ک.ک مستقر در سوریه ارسال کند و این اقدام با پشتیبانی اسرائیل و در بحبوحه تشدید تنش بین واشنگتن و آنکارا در مورد خرید سامانه روسی«اس-۴۰۰» برنامه ریزی شده است.یک هیئت آمریکایی مرکب از اعضای وزارت خارجه و دفاع این کشور، ماه گذشته ضمن بازدید از سوریه و دیدار با نمایندگان پ.ک.ک، به پرداخت ۳۰ میلیون دلار کمک مالی برای بازسازی نظامی، عضوگیری جدید و افزایش دستمزد شبه نظامیان این گروهک، متعهد شده است.اعضای هیئت آمریکایی حین دیدار با نمایندگان پ.ک.ک، افزایش شمار جنگجویان تا یکصد هزار نفر طی سال جاری را مورد حمایت و پشتیبانی قرار دادند.گروهک  پ.ک.ک نیز پس از نشست با مقامات آمریکایی، رسما به نیروهایش اعلام کرد که میزان حقوق آنها را به زودی از مبلغ ۲۱۳ دلار به ۲۹۱ دلار افزایش می‌دهد.ماه گذشته نیز در پی نشست عناصر ارشد پ.ک.ک و سران رژیم صهیونیستی در تل‌آویو، صهیونیست‌ها قول داده‌اند که گروهک  پ.ک.ک را به موشک‌های ضد‌تانک «اسپایک» ساخت شرکت «رافائل»، تجهیز کنند.

به حسب رایزنی این روزنامه با منابع خود این گفته را نیز نقل نموده که  این گروهک قصد دارد موشک‌های ارسالی ساخت آمریکا و اسراییل  را در مناطق «الرمیلان»، «الشدادی»، «جلبیه» و «العمر» مستقر کند و ضمنا قرار است  موشک‌های ضد‌تانک ،  استان‌های «دیرالزور» و «الرقه» سوریه مستقر شوند. همچنین، ۳۰  عضو گروهک پ.ک.ک آموزش‌های لازم را برای استفاده از این نوع موشک‌های پیشرفته گذرانده‌اند.در طول بیش از دو سال گذشته و به عبارتی از انتهای سال ۲۰۱۶ که میان آمریکا و ترکیه در مورد بسیاری از مسائل منطقه‌ای، اختلاف دیدگاه و نظرایجاد شده و ترکیه به ازای حمایت اروپا خصوصا لندن نقش آمریکا در منطقه را ندیده می گیرد،این اختلافات روز به روز دامنه وسیعتری یافته است .  آمریکا برای تحت فشار قرار دادن دولت آردوغان در ترکیه، از شبه نظامیان کرد و گروهک پ.ک.ک حمایت مالی و تسلیحاتی نموده و از ایشان بعنوان مزدور در مسیر سیاستهای منطقه ای خود بهره می برد. وقتی دولت و ملت ترکیه و حتی احزاب ترکیه این گروهک را تروریست می شناسند این امر آشکارا نشان میدهد که آمریکا در منطقه از تروریسم برای خود کامگی های خود بهره می برد.  امریکا البته چند سالی است که در جهت فشار آوردن به اردوغان و هموار کردن مسیر سیاسی نظامی خود از این گروهک و « یگانهای مدافع خلق » که یک گروهک چپی و حتی شاخه نظامی حزب دموکرات سوریه است » رسما و بدون واهمه و پاسخگویی حمایت می کند. اما گروهک پ.ک.ک  از ۱۹۹۰ میلادی و بیشتر از ۳۰  سال است که به درگیری مسلحانه با دولت مرکزی ترکیه  تقریبا با همه دولتهای گذشته در ترکیه بمنظور اخذ جایگاه خود مختاری در ترکیه ادامه می‌دهد. آنکارا «یگان‌های مدافع خلق» شاخه نظامی «حزب دموکرات سوریه» را نیز یک گروهک تروریستی می‌داند و یکی از دلایل بروز اختلاف میان آنکارا و واشنگتن، حمایت آمریکا از این گروهک طی ۲ سال اخیر است. کارشناسان سیاسی معتقدند ترکیه برای منافع انگلستان در این منطقه با امریکا درگیر است و صد البته تا وقتی با آمریکا که در پوشش حمایت از داعش و پ.ک.ک و گروهکهای مشابه در گیر باشد، جمهوری اسلامی ایران ضمن حفظ مواضع متکی به حمایت از تمامیت ارضی سوریه و دولت اسد در دمشق مواضع تر کیه را دور از مواضع خود تلقی نمیکند. والسلام

نقاشیان حمید رضا نقاشیان