تسهیلات ۴ هزار میلیاردی ساخت مسکن در بافت فرسوده ابلاغ شد
تسهیلات ۴ هزار میلیاردی ساخت مسکن در بافت فرسوده ابلاغ شد
با ابلاغ آیین‌نامه ای از سوی جهانگیری، بانک مسکن مکلف به اعطای وام به متقاضیان ساخت مسکن در محلات هدف بازآفرینی،مسکن مهر،بافت‌های فرسوده و برنامه حمایتی مسکن به میزان ۴۰هزار میلیارد ریال شد.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد به نقل از دفتر هیأت دولت، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور، آیین‌نامه اجرایی بند (ب) تبصره (۸) قانون بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور، مصوب هیئت وزیران در جلسه دهم شهریورماه ۹۸ را امروز ۱۶ شهریور به وزارت راه و شهرسازی، وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان برنامه و بودجه کشور و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ابلاغ کرد.

مطابق این آیین‌نامه، وزارت امور اقتصادی و دارایی می‌تواند از محل انتقال بدهی بانک مسکن بابت اصل و سود خطوط اعتباری بانک مرکزی به حساب بدهی دولت، تا سقف مبلغ ۵۰ هزار میلیارد ریال نسبت به افزایش سرمایه دولت در بانک مسکن اقدام کند.

بر همین اساس، بانک مسکن نیز مکلف به اعطای وام به متقاضیان ساخت مسکن در محلات هدف بازآفرینی شهری، مسکن مهر، واحدهای مسکونی در بافت‌های فرسوده و برنامه حمایتی مسکن با معرفی به وزارت راه به میزان ۴۰ هزار میلیارد ریال است.

هم‌چنین، وزارت راه و شهرسازی مجاز است از طریق شرکت و سازمان برای اجرای پروژه‌های منطبق با طرح‌های جامع، تفصیلی و آماده‌سازی موردنظر، تا سقف ۳۰ هزار میلیارد ریال (هر یک تا سقف ۱۵ هزار میلیارد ریال) تسهیلات لازم را از بانک‌های عامل اخذ و معادل آن، زمین‌های متعلق به خود را در رهن بانک‌ها قرار دهد.

افزون بر این، شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید و سازمان ملی زمین و مسکن موظف هستند در صورت درخواست مالکان اعیانی واحدهای مسکن مهر در هر مجتمع و یا بلوک مسکونی به‌صورت جمعی یا انفرادی، نسبت به واگذاری قطعی عرصه زمین‌های اجاره‌ای ۹۹ ساله متعلق به خود به قیمت کارشناسی روز، به‌صورت نقد و یا نقد و اقساط اقدام کنند.

بر اساس این گزارش، هیئت وزیران در جلسه ۱۰ شهریور ۹۸ به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی، آیین‌نامه اجرایی قانون بودجه سال ۱۳۹۸ کشور درخصوص تکمیل و تأمین خدمات روبنایی و زیربنایی مسکن مهر، طرح‌های بازآفرینی شهری و احیای بافت‌های فرسوده و احداث مسکن اجتماعی و حمایتی را تصویب کرد.

  • منبع خبر : مهر