تسهیل تازه برای ترخیص سریع کالاهای اساسی و مواد اولیه
تسهیل تازه برای ترخیص سریع کالاهای اساسی و مواد اولیه
معاون گمرک با بیان اینکه ۸۹۴ فقره درخواست ترخیص کالا طبق مصوبه اخیر معاون اول رئیس جمهور ارائه شده است، گفت: نهاده‌های دامی را ۲۴ ساعت پس از دریافت کدرهگیری می‌توان ترخیص کرد.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد  مهرداد جمال ارونقی، معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران درباره اجرای مصوبه سفر اخیر معاون اول رئیس جمهور به بندر شهید رجایی، اظهار داشت: بر اساس مصوبه اخیر مبنی بر ترخیص سریع‌تر کالاهای اساسی و مواد اولیه به واردکنندگان فراخوان و اعلام شد که فرم مربوطه را پر کرده و به گمرک تحویل دهند.”تسهیل تازه برای ترخیص سریع کالاهای اساسی و مواد اولیه”

وی گفت: از این اقدام استقبال زیادی شد به طوری که ۸۹۴ فقره درخواست از سوی واردکنندگان ارائه شده است. ما نیز این درخواست‌ها را پالایش خواهیم کرد و به محض ابلاغ مصوبه، موارد را به بانک مرکزی و وزارت صمت ارسال می‌کنیم. بانک مرکزی باید برای این موارد کدرهگیری صادر کند.

معاون گمرک ایران در باره کالاهای مشمول مصوبه اخیر، بیان داشت: در مصوبه اخیر، دو نوع کالا مدنظر است؛ نوع اول، کالاهای اساسی است. کالاهای اساسی نیز به دو گروه تقسیم می‌شود، گروه اول آن دسته از کالای اساسی است که تأمین ارز نشده است. برای این دسته از کالاهای اساسی، بنا شد بانک مرکزی با اولویت به تأمین ارز این کالاها اقدام کند چراکه کالا و اسناد مالکیت تا زمانی که پول جا به جا نشده نمی‌تواند به دست وارد کننده داخلی برسد.

تعهد بانک مرکزی برای تأمین ارز ظرف ۳ ماه

وی افزود: گروه دیگر نیز آن دسته از کالاهای اساسی است که صاحبان کالا به صورت اعتباری کالا را خریداری کرده‌اند. صاحبان این کالاها اسناد مالکیت نیز برای اظهار در اختیار دارند. این افراد تا قبل از این مصوبه اطمینانی از اینکه کالا را ترخیص کنند و سپس بانک مرکزی ارز آنها را تأمین کند، نداشتند. بر اساس این مصوبه، بنا شد بانک مرکزی اعلامیه تأمین ارز سه ماهه برای این افراد صادر کند و این کالاها نیز ترخیص شود. این گروه از وارد کنندگان با در دست داشتن اعلامیه تأمین ارز می‌توانند پس از ترخیص کالا، ارزشان را مطالبه کنند.”تسهیل تازه برای ترخیص سریع کالاهای اساسی و مواد اولیه”

ارونقی درباره گروه دیگر کالاهای مشمول مصوبه اخیر، ادامه داد: گروه دوم، کالاهای غیر اساسی است اما مصوبه اخیر فقط دربرگیرنده مواد اولیه، اجزا، قطعات و تجهیزات خط تولید است. مقرر شد صاحبان این کالاها نیز فرم‌های مربوطه را تکمیل کنند. سپس ما نیز فهرست صاحبان کالا را به وزارت صمت به قید فوریت اعلام می‌کنیم. وزارت صمت بلافاصله این اطلاعات را پالایش کرده و به بانک مرکزی اعلام می‌کند. بانک مرکزی نیز ظرف حداکثر یک هفته نسبت به صدور کد تخصیص و پیگیری اعلامیه تأمین ارز اقدام می‌کند تا کالا از گمرک ترخیص شود.”تسهیل تازه برای ترخیص سریع کالاهای اساسی و مواد اولیه”

وی خاطرنشان کرد: گروه کالاهای غیر اساسی گروه ۳ و ۴ در این مصوبه موضوعیتی ندارد و این مصوبه تنها برای کالاهای اساسی و مواد اولیه، اجزا و قطعات واحدهای تولیدی است و فرقی ندارد که توسط واحد تولیدی وارد شده باشد یا بازرگانی.

نهاده‌های دامی به زودی ترخیص می‌شوند / ترخیص ظرف ۲۴ ساعت پس از صدور کد رهگیری

معاون فنی گمرک با اشاره به ترخیص قریب الوقوع نهاده‌های دامی، بیان داشت: بیش از ۲ میلیون تن نهاده‌های دامی در بنادر به ویژه در بندر امام خمینی رسوب شده است که آنها نیز، دو دسته هستند، یک دسته اسناد مالکیت دارند که باید اعلامیه تأمین ارز را از بانک بگیرند و کالایشان را ترخیص کنند. دسته دیگر نیز اسناد مالکیت ندارند که بانک مرکزی اعلام آمادگی کرده به قید فوریت ارز آنها را تأمین کند، سپس انتقال ارز اتفاق افتاده و متعاقباً اسناد مالکیت به فروشند خواهد رسید تا بتواند کالای خود را ترخیص کند.

وی افزود: ظرف این هفته اسامی تمام درخواست کنندگان به بانک مرکزی و وزارت صمت اعلام می‌شود. بانک مرکزی هر زمان که اعلامیه تأمین ارز اعتباری برای کالاهای اساسی صادر کند (که برای صدور آنی اعلام آمادگی کرده است) مشکلی برای ترخیص وجود ندارد. این کالاها به دلیل اینکه تشریفات گمرکی را طی کرده و مجوزهای قانونی را گرفته‌اند، تنها منتظر کدرهگیری بانک برای ترخیص کالا هستند.”تسهیل تازه برای ترخیص سریع کالاهای اساسی و مواد اولیه”

ارونقی خاطرنشان کرد: به محض صدور کد رهگیری بانک، صاحبان این اقلام می‌توانند ظرف ۲۴ ساعت ترخیص را انجام دهند.

  • منبع خبر : مهر