تصمیمات جدید بانک مرکزی آمریکا برای جلوگیری از رکود اقتصادی
تصمیمات جدید بانک مرکزی آمریکا برای جلوگیری از رکود اقتصادی
یک مقام سابق بانک مرکزی فدرال می گوید رکود ایالات متحده هنوز یک خطر است اما حرکت بانک مرکزی مستحق تشویق است.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد یکی از مقامات پیشین بانک مرکزی فدرال آمریکا گفت: آخرین حرکات فدرال رزرو ایالات متحده – که شامل کاهش نرخ بهره به صفر است – سزاوار تحسین میباشد، حتی اگر اقتصاد آمریکا با توجه به عدم اطمینان در مورد شیوع ویروس، در رکود اقتصادی قرار بگیرد.”تصمیمات جدید بانک مرکزی آمریکا برای جلوگیری از رکود اقتصادی”

“دنیس لاکهارت، رئیس فدرال آتلانتا از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۷ ” روز دوشنبه به CNBC گفت:” من فکر می کنم که شرایط رکود اقتصادی قطعاً یک خطر است و ما اکنون با عدم اطمینان روبرو هستیم که چگونه این ویروس رواج می یابد و چه تأثیری براقتصاد دارد.

فدرال رزرو روز یکشنبه مجموعه ای اقدامات با هدف خنثی کردن تأثیرشیوع ویروس بر اقتصاد ایالات متحده را اعلام کرد. این اقدامات شامل پایین آوردن نرخ هدف صندوق های فدرال بین ۰ تا ۰٫۲۵٪ – درصد و اجرای یک برنامه ۷۰۰ میلیارد دلاری برای خرید اوراق بهادار با پشتوانه وام است. این اعلامیه در یک اقدام غافلگیرانه دیگر کمتر از دو هفته پس از آن صورت گرفت كه فدرال رزرو هدف خود را برای نرخ وام های معیار خود با ۵۰ امتیاز پایه بین ۱ تا ۱٫۲۵ درصد كاهش داد.

طبق گفته سازمان بهداشت جهانی، COVID-19 بیش از ۱۵۰،۰۰۰ نفر را آلوده كرده و حداقل ۵،۷۴۶ نفر را در سطح جهان كشته است.

لاکهارت گفت: بانک فدرال رزرو اکنون “تمام گلوله های خود را از نقطه نظر کاهش نرخ بهره خرج کرده است.” وی اضافه کرد که آیا این بانک مرکزی ایالات متحده را در آینده با گزینه های کمتری برای حمایت از اقتصاد ترک خواهد کرد یا خیر.

قبل از حرکت فدرال رزرو در روز یکشنبه، تحلیلگران گلدمن ساکس پیش بینی خود را برای اقتصاد ایالات متحده کاهش داده اند. این تحلیلگران گفتند که آنها انتظار دارند که اقتصاد ایالات متحده رشد صفر را در سه ماهه اول و ۵٪ در سه ماهه دوم  ثبت کند.”تصمیمات جدید بانک مرکزی آمریکا برای جلوگیری از رکود اقتصادی”

تحلیلگران دیگر گفتند که سخت است بدانید که آیا آخرین اقدامات فوریه می تواند به ایالات متحده کمک کند تا از رکود جلوگیری کند.

رندی کروزنر، که از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹ فرماندار فدرال رزرو بود، گفت: صندوق بین المللی پول هنوز برخی از ابزارهای دیگر به غیر از کاهش نرخ بهره را می تواند استفاده کند. اما اقدامات دیگر، از جمله سیاست های مالی و نظارتی، برای غلبه بر چنین “شرایط فوق العاده ای” مورد نیاز است.

وی گفت: “صندوق بین المللی پول می تواند کارهای زیادی برای تأمین نقدینگی برای انجام بازارها انجام دهد، اما نمی تواند اختلال در زنجیره تأمین را برطرف کند.

وی افزود که برای سیاست ها، هم در سطح فدرال و هم در ایالات متحده امری “بسیار مهم” است که بخش مراقبت های بهداشتی از تجهیزات و تخصص لازم برخوردار باشد و بر روی مسائل بهداشتی متمرکز شود تا افراد بتوانند آزمایش شوند. وی گفت، علاوه بر این، سیاست ها باید روی برخی از “موضوعات پشتیبانی اقتصادی” مانند کمک به افرادی که شغل خود را از دست داده اند نیز متمرکز شوند.