تصویر اقتصاد ایران در آمارهای تکراری بانک مرکزی/ تولید بخش نفتی آب رفت
تصویر اقتصاد ایران در آمارهای تکراری بانک مرکزی/ تولید بخش نفتی آب رفت
بانک مرکزی در ماه پایانی فصل پاییز آمارهایی از آخرین وضعیت اقتصاد کشور منتشر کرده است.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد در آمارهای منتشر شده بانک مرکزی اشاره شده است که نرخ رشد اقتصادی بهار امسال منفی بوده است. پیش از این نیز، رئیس کل بانک مرکزی این آمارها را بدون انتشار جزییات آن اعلام کرده بود.”تصویر اقتصاد ایران در آمارهای تکراری بانک مرکزی / انتشار آمارهای بهار در پایان پاییز امسال”

اما امروز در ماه پایانی پاییز امسال، آمارهای بهار امسال توسط بانک مرکزی منتشر شده است.

بر اساس اعلام بانک مرکزی، رشد اقتصادی در سه ماهه اول سال ٩٩ با احتساب نفت به منفی ٢.۵ درصد و بدون احتساب نفت به ٠.۶ درصد رسید.

همچنین نقدینگی ٧.۵ درصد، پول ١٧.۵ درصد و شبه پول ۵.۴ درصد رشد کرد.

در بخش جمعیت و نیروی انسانی، جمعیت فعال کشور در این بازه زمانی، ۲۵.۵ میلیون نفر بوده و نرخ بیکاری در بهار امسال، به رقم ۹.۸ درصد رسیده است.

در بخش واقعی نیز رشد تولید ناخالص داخلی با نفت به رقم منفی ۲.۸ درصد و رشد تولید ناخالص داخلی بدون نفت نیز به رقم منفی ۰.۶ درصد رسیده است.

همچنین، در بخش خارجی نیز صادرات کالا (FOB) معادل ۸۹۳۸ میلیون دلار در برابر ۹۱۵۰ میلیون دلار واردات کالا (FOB) است که نشان می‌دهد تراز بازرگانی (حساب کالا) به رقم منفی ۲۱۲ میلیون دلار رسیده است.”تصویر اقتصاد ایران در آمارهای تکراری بانک مرکزی”

علاوه براین، در بخش نرخ رشد متغیرهای بخش پولی نیز نقدینگی در خردادماه ۱۳۹۹ نسبت به پایان سال قبل، ۷.۵ درصد رشد داشته و رشد پول و شبه پول نیز در این مدت، به ترتیب ۱۷.۵ و ۵.۴ درصد برآورد شده است.

بانک‌مرکزی نماگرهای اقتصادی در سه ماه فصل بهار را منتشر کرد. بر اساس این گزارش تولید ناخالص داخلی در این فصل با احتساب بخش نفت به قیمت‌های ثابت سال ۹۰ برابر با ۱۴۶ هزار میلیارد تومان بوده‌ که نسبت به سه ماه ابتدایی سال گذشته کاهش ۲٫۸ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین تولید ناخالص داخلی بدون احتساب بخش نفتی برابر با ۱۲۸٫۲ هزار میلیارد گزارش شده‌ که حاکی از رشد اقتصادی ۰٫۶- درصدی نسبت به بهار سال گذشته‌است.

  • منبع خبر : تجارت نیوز