تغییرات جدید بورس از شنبه اعمال می‌شود
تغییرات جدید بورس از شنبه اعمال می‌شود
بورس اوراق بهادار تهران در اطلاعیه‌ای خبر داد که دسته سفارش‌های خرید و فروش به همراه حجم نمایش و حداقل قیمت از شنبه ...

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد بورس اوراق بهادار تهران در اطلاعیه‌ای خبر داد که دسته سفارش‌های خرید و فروش به همراه حجم نمایش و حداقل قیمت از شنبه (۲۴ خرداد ماه) در بورس تهران تغییر می‌کند.”تغییرات جدید بورس از شنبه اعمال می‌شود”

در این اطلاعیه آمده است: به اطلاع کلیه فعالان وکارگزاران محترم بازار سرمایه می‌رساند، پیرو اطلاعیه شماره ۷۴۸۴۰/ ۱۸۱ به تاریخ سوم خرداد ماه در خصوص اصلاح موادی از دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات در بورس اوراق بهادار تهران، از روز شنبه (۲۴ خرداد) تغییرات پیوست در خصوص اصلاح بخشی از ریزساختارهای معاملاتی صورت خواهد گرفت.”تغییرات جدید بورس از شنبه اعمال می‌شود”

براین اساس، دسته سفارش خرید یا فروش برای سهام دارای قیمت یک ریال تا ۵۰۰ تومان معادل ۴۰۰ هزار سهم، بیش از ۵۰۰ تا هزار تومان معادل ۲۰۰ هزار سهم، بین هزار تا ۱۰ هزار تومان معادل ۱۰۰ هزار سهم و بیش از ده هزار تومان معادل ۵۰ هزار سهم تعیین شده است.

در تغییر نخست، حداکثر حجم هر سفارش خرید یا فروش تغییر کرده و متناسب با قیمت هر سهم در نظر گرفته شده است. بر این اساس با توجه به قیمت هر سهم در آخرین روز کاری هر ماه، حداکثر حجم سفارش برای سهامی در دامنه قیمتی یک تا ۵۰۰۰ ریال ۴۰۰ هزار سهم، برای سهامی با قیمت ۵۰۰۱ تا ۱۰ هزار ریال ۲۰۰ هزار سهم، برای سهامی با قیمت ۱۰ هزار و ۱ ریال تا ۱۰۰ هزار ریال ۱۰۰ هزار سهم و برای سهامی با قیمت بالاتر از ۱۰۰ هزار ریال ۵۰ هزار سهم در نظر گرفته شده است.

در تغییر دوم، ارسال سفارش به صورت پنهان ممنوع شده و تنها می‌توان سفارش‌ها را یک بخشی و صورت آشکار ارسال کرد.

تغییر سوم نیز در خصوص حداقل تغییر در قیمت سفارش‌های وارده در سامانه معاملات است که بر این اساس تغییرات قیمت برای کلیه نمادهای معاملاتی از یک ریال به ۱۰ ریال افزایش می‌یابد ولی در خصوص سهام با قیمت کمتر از ۵۰۰ ریال، حداقل تغییر قیمت همچنان یک ریال خواهد بود.

بر اساس این اطلاعیه قرار است این تغییرات از شنبه ۲۴ خرداد اعمال شود. اگر چه این اصلاحات به منظور کاهش فشار بر سامانه معاملاتی انجام می‌شود و هدف آن از بین بردن اختلالات در این سامانه است اما با وجود این بسیاری از تحلیلگران معتقدند سازمان بورس باید اقداماتی بنیادی‌تر در این رابطه انجام دهد و به جای کاهش فشار بر سامانه، هسته معاملاتی را تقویت کتد.

  • منبع خبر : ایران جیب