تغییر راهبرد آمریکا با ایجاد اغتشاش
تغییر راهبرد آمریکا با ایجاد اغتشاش
نقطه عطف و تمرکز آمریکا در تغییر راهبرد در خاورمیانه از لشکر کشی و راه اندازی جنگ با ابزارهای نظامی، زمانی است که پهپاد آمریکا در مرز جنوبی ایران یعنی در خلیج فارس هدف موشک ایران قرار گرفت

تغییر راهبرد آمریکا با ایجاد اغتشاش

به گزارش واحد تحلیلی خبرگزاری صبح اقتصاد نقطه عطف و تمرکز آمریکا در تغییر راهبرد در خاورمیانه از لشکر کشی و راه اندازی جنگ با ابزارهای نظامی، زمانی است که پهپاد آمریکا در مرز جنوبی ایران یعنی در خلیج فارس هدف موشک ایران قرار گرفت و انگیزه حمله متقابل با تهدیدی جدی از طرف سپاه پاسداران متکی به نشانه رفتن بیش از ۲۴ منطقه حضور نظامیان آمریکایی در خلیج فارس و خارج از خلیج فارس بود که در همین رابطه دونالد ترامپ اعتراف کرده بود : «اول تصمیم به مقابله گرفتیم بعد که هشدارهای تمرکز راداری رسید منصرف شدیم».

حال با چنین اوضاع آشفته ای آمریکا برای خروج از شرایط بی حیثیتی چه باید میکرد؟ چگونه باید افتضاح نظامی را پوشش میداد که بی اعتباری خود را نزد ملتها در جهان تا حدی جبران کند؟ این دکترین که با قلدرمآبی نظامی به شکست انجامیده بود بالاخره باید به دکترین جدیدی منجر و کمی از آبروی مضمحل شده را برای آمریکا و اقمار آمریکا پوشش مناسب می بخشید.

لذا دکترین ایجاد اغتشاش در کشورهای هدف مانند لبنان و عراق و ایران دکترین کم هزینه تر اما تا حدی بهانه برای تبلیغات جبرانی را فراهم میکرد.

به خبرها که نگاه می کنیم لابلای اخبار به نکات جالبی بر میخوریم.

بسیاری از مراکز مطالعاتی آمریکایی پیش از این، درباره بروز جنگ داخلی در لبنان هشدار داده و آن را جزو برنامه‌های دولت آمریکا‌، رژیم صهیونیستی و رژیم‌های عربی منطقه اعلام کرده بودند.

بسیاری از تحلیلگران و مراکز مطالعاتی غربی از مدت‌ها پیش تحولات جاری لبنان را پیش‌بینی کرده بودند. یکی از این افراد، «رندی نورد» تحلیلگر مسائل بین‌المللی بود که اول آوریل ۲۰۱۹   با درج مقاله‌ای در سایت «ژئوپلتیک آلرت»، اعلام کرده بود که «میشل عون» رئیس‌جمهور لبنان، از جانب «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا، تهدید به جنگ داخلی در لبنان شد؛ به نوشته وی، آمریکا و رژیم صهیونیستی برای باز گرداندن جنگ داخلی جدید به لبنان، تلاش خود را آغاز کرده‌اند.

هدف آنها نیز این بوده است که زمینه برای تضعیف بنیه نظامی و اعتماد به نفس لبنان را فراهم نموده تا شاید مجددا زمینه حمله اسرائیل به این کشور در دستور کار قرار گیرد.

این تحلیلگر سیاسی و دوراندیش علاوه ‌بر آن، از یک اجرای سناریوی شیمیایی در لبنان خبر داده و نوشته بود که بر اثر این سناریو، شماری از ساکنان صهیونیست شمال فلسطین‌اشغالی به همراه تعدادی از شهروندان لبنانی مصدوم گردیده و سپس با تبلیغات فراوان، حزب‌الله لبنان متهم به این اقدام میگردید. این سناریو می‌توانست مقدمه مداخله نظامی رژیم صهیونیستی در لبنان را فراهم کند.

هشتم آبان سال جاری هم «سونیا وندین‌اند» روزنامه‌نگار حاضر در لبنان، طی مقاله‌ای در سایت «وان وورد پرس»، درباره ایجاد هرج و مرج در سوریه و سپس، در لبنان هشدار داده بود.

وی تاکید کرد که آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها برای لبنان برنامه دارند. با مراجعه به این تغییر در شیوه دشمنی فرا منطقه ای کردن آن هم فراهم شد.

پول عربستان و نفوذ منافقین و سیاستهایی که با دستگیری روح اله زم بخش از آنها افشا گردید همه نشان میداد این سه کشور در جریان ماههای انتهایی سال ۲۰۱۹ باید تجربه اغتشاشات را پشت سر میگذاشتند.

اینکه این برنامه ریزی ها در هر سه کشور لبنان و عراق و ایران با چه جریانهای داخلی در هر سه کشور مرتبط بوده و زمینه کاربردی این دکترین را فراهم مینموده اند در مبحث  این مقاله نمیگنجد اما اینکه  نتیجه عملیات ایجاد اغتشاشات میتوانست تصمیمات آتی برای تهیه سناریو در عراق را فراهم آورد بخشی از ادامه دکترین ایجاد اغتشاش تلقی میکنم.

در لبنان جریان اعتراضات و ایجاد اغتشاش به تغییر دولت و استعفا منجر شد چرا که دولت سعد حریری بخشی از سیاستهای خود را با تراز عربستان همسو کرده بود و زود تر از ارائه یک مشی مقاومت به استعفا تن داد اما ایران و عراق در یک هماهنگی زیر بار استعفا نرفتند و این مقاومت میتواند در تغییر راهبرد آمریکا در استنتاج از تاثیر کاربرد دکترین جدید موثر بوده باشد. مقام معظم رهبری بارها در ایران بدین نکته اشاره داشته اند که: «آمریکا هرچه میتوانست در این منطقه کرد و آنچه که نکرد ، نتوانست بکند».

لذا با توجه به کند شدن تیغ دکترین جدید باید منتظر بود که در آستانه شروع سال ۲۰۲۰ سازمانهای سیا و موساد و اینتلیجنت سرویس و سازمان اطلاعات عربستان چه خط مشی مشترک دیگری را برای ادامه دشمنی با ایران در دستور کار قرار خواهند داد که با آن بتوانند اهدافی مخرب در این منطقه را پیگیری کنند. والسلام

حمیدرضا نقاشیان حمید رضا نقاشیان

  • منبع خبر : صبح اقتصاد