تغییر قوانین مالیاتی در بازار سرمایه
تغییر قوانین مالیاتی در بازار سرمایه
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، زمزمه‌های مطرح شده در فضای مجازی در خصوص وضع مالیات جدید بر سود سهام شرکت‌های بورسی و فرابورسی را تکذیب کرد.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد  به نقل از سازمان بورس و اوراق بهادار، شاپور محمدی گفت: بنا بر مذاکرات صورت گرفته با وزیر اقتصاد، هیچگونه تغییری در مالیات سود سهام شرکت های بورسی و فرابورسی صورت نخواهد گرفت؛ ضمن اینکه اگر مقررات مالیاتی جدیدی وضع شود، بنا به اعلام وزیر، این مالیات باید در راستای حمایت از شرکت های بورسی کاهش یابد تا شفافیت مورد تشویق قرار گرفته و تولید و صادرات کشور تقویت شود.” تغییر قوانین مالیاتی در بازار سرمایه حقیقت ندارد”

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار، همچنین در خصوص شایعاتی مبنی بر وضع مالیات عایدی سرمایه تصریح کرد: همانگونه که در مصاحبه های قبلی هم اعلام شده بود، مخالفت سازمان بورس با وضع چنین مالیاتی بر بازار سرمایه به وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام شد و وزیر محترم نیز بر عدم وضع چنین مالیاتی تاکید داشته اند.

محمدی اطمینان داد: جای هیچگونه نگرانی درخصوص تغییر مقررات مالیاتی مرتبط با بازار سرمایه نیست و در صورت تغییر، به گونه ای خواهد بود که بازار سرمایه بیش از پیش مورد حمایت قرار گیرد.

“تغییر قوانین مالیاتی در بازار سرمایه حقیقت ندارد”

تبصره ۱ – از هر نقل و انتقال سهام و سهم‌الشرکه و حق تقدم سهام و سهم­‌الشرکه شرکا در سایر شرکتها مالیات مقطوعی به میزان چهاردرصد (۴%) ‌ارزش اسمی آنها وصول می‌شود. از این بابت وجه دیگری به‌ عنوان مالیات بر درآمد نقل و انتقال فوق مطالبه نخواهد شد. انتقال دهندگان سهام و ‌سهم‌­الشرکه و حق تقدم سهام مکلفند قبل از انتقال، مالیات متعلق را به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز کنند.

ادارات ثبت یا دفاتر اسناد رسمی مکلف­اند در موقع ثبت تغییرات یا تنظیم سند انتقال حسب مورد گواهی پرداخت مالیات متعلق را اخذ و ضمیمه پرونده‌ مربوط به ثبت یا انتقال کنند.

تبصره ۲ – در شرکت­های سهامی پذیرفته شده در بورس اندوخته صرف سهام مشمول مالیات مقطوع به نرخ نیم درصد (۵/۰%) خواهد بود و به این‌درآمد مالیات دیگری تعلق نمی‌گیرد. شرکتها مکلف­اند تا پایان ماه بعد(۲) از تاریخ ثبت افزایش سرمایه آن را به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز‌کنند.

  • منبع خبر : مهر