تنافض عجیب در بازار آهن
تنافض عجیب در بازار آهن
بر خلاف روند نزولی بهای فروش نفت سایر بازار های داخلی به ویژه بازار فولاد با افزایش تورم درگیر بوده و دارای شرایط بسیار شکننده در بازار ...

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد  بر خلاف روند نزولی بهای فروش نفت سایر بازار های داخلی به ویژه بازار فولاد با افزایش تورم درگیر بوده و دارای شرایط بسیار شکننده در بازار می باشد. البته این شرایط متناقض در تمامی بازارهای داخلی پاپرجا می باشد و حباب تورم و رکود در کنار هم تمام فضای اقتصادی جهان را دربرگرفته اند.”تنافض عجیب در بازار آهن”

بهترین استراتری در شرایط فعلی رصد مستمر بازارها و نوسانگیری است. پس انتظار کاهش در قیمت های داخلی با تصور کاهش قیمت در بازارهای جهانی به علت بسته بودن سیستم اقتصاد داخلی و فشار تحریم ها دور از واقعیت است. به نظر می رسد بازار فولاد در شرایط فعلی به علت فشارها دارای حباب منفی است و این بازار را می توان به عنوان کم ریسک ترین و کم حباب ترین بازار داخلی(در مقایسه با بورس،مسکن خودرو و…) دانست. در چند هفته گذشته از سال ۹۹ سقف های قیمت مورد قبول معاملات شمش و مقاطع (بر اساس نرخ صادراتی شمش و میلگرد در دلار نیمای ۱۳۶۰۰مربوط به هفته قبل) را می توان با شمش فولادی سقف حدود۴۶۰۰ و میلگرد سقف ۵۲۹۰۰ و تیراهن های ذوبی بدون محدودیت در نظر گرفت. اما با توجه به تغییر قیمت دلار نیما به احتمال قوی باید شاهد تغییر نرخ پایه شمش فولادی و تغییرات جدید در محاسبات سقف قیمت ها در هفته های پیش رو باشیم.”تنافض عجیب در بازار آهن”

علت تلاش دولت برای سهمیه بندی همه چیز و هدایت کالاها به بورس فلزات آن است که حجم پول در گردش به شدت در حال افزایش است در نتیجه افزایش قیمت ها ناگزیر خواهد بود. از طرف دیگر روند نزولی قیمت ها باعث کاهش تولید شده که به طبع آن با باز شدن بازارها قیمت ها روند صعودی خواهد گرفت. در طول دو هفته گذشته که دوبی در قرنطینه بوده ارز حاصل از صادرات ماه های گذشته به سادگی به ایران برنگشته است و احتمالا در هفته آینده که این قرنطینه برداشته شود، روند بازگشت ارز ساده تر خواهد شد و همین امر طبعا روی نرخ دلار اثر خواهد گذاشت که در نهایت تفاوت قیمت شمش صادراتی با شمش داخلی را کاهش خواهد داد.

  • منبع خبر : ایران جیب