توافق اوپک + برای تولید نفت
توافق اوپک + برای تولید نفت
اوپک + به توافق رسیده است که تولید نفت را 9.7 میلیون بشکه در روز کاهش دهد.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد به گزارش سی ان ان بیزینس، روسیه و عربستان سعودی با هدف ایجاد ثبات در بازار، با دیگر تولیدکنندگان بزرگ نفت خام توافق کردند تا تولید نفت را کاهش دهند.”توافق اوپک + برای تولید نفت”

اعضای اوپک و متحدان آنها، از جمله روسیه و مکزیک، روز یکشنبه توافق کرده اند تولید نفت را ۹٫۷ میلیون بشکه در روز در ماه مه و ژوئن کاهش دهند. پس از آن، تولید نفت پیوسته افزایش می یابد تا میزان تولید در سال ۲۰۲۲ جبران شود.

این گروه که به همکاری اوپک + معروف هستند، به دنبال کاهش تولید به منظور افزایش قیمت نفت بود که در هفته های اخیر به پایین ترین نرخ در ۱۸ سال اخیرسقوط کرد.

روز جمعه، آندرس مانوئل لوپز اوبرادور رئیس جمهور مکزیک گفت: کشورش تولید نفت را روزانه ۱۰۰،۰۰۰ بشکه در روز کاهش می دهد. در حالی که این مقدار به مراتب کمتر از آنچه در جلسه روز پنجشنبه پیشنهاد شده، میباشد. لوپز اوبادور افزود: دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده پیشنهاد داد برای جبران مکزیک، آمریکا تولید خود را ۲۵۰ هزار بشکه در روز کاهش دهد. این در حالیست که ایالات متحده عضو اوپک + نیست.

Brent ، که معیار جهانی است با بیش از ۴ درصد افزایش به ۳۲٫۷۸ دلار در هر بشکه رسید. قیمت نفت ایالات متحده نزدیک به ۵ درصد افزایش یافته و به ۲۳٫۸۵  دلار در هر بشکه رسیده است.

با این وجود، کاهش تولید تنها در حدود ۱۰٪ از عرضه عادی نفت جهان است و بسیار کمتر از نرخ کاهش تقاضا میباشد.

تحلیلگران گلدمن ساکس این معامله را “تاریخی اما ناکافی” خواندند، و افزودند که کاهش داوطلبانه “هنوز خیلی کم و خیلی دیر شده بود تا از پر شدن ظرفیت ذخیره سازی جلوگیری شود.”

در نهایت، این به سادگی نشان می دهد که هیچ کاهش داوطلبانه نمی تواند به اندازه کافی بزرگ باشد تا خسارت کاهش تقاضا را جبران کند.