توافق جدید در بازار نفت
توافق جدید در بازار نفت
وزیر نفت عراق گفت به انعقاد توافق جدید اوپک پلاس خوش بین است اما هر توافق جدید نیازمند حمایت تولیدکنندگان کلیدی خارج از اوپک پلاس نظیر آمریکا، کانادا و نروژ است.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد  به نقل از رویترز، وزارت نفت عراق در بیانیه ای اعلام کرد وزیر نفت عراق پس از تماس های تلفنی با همتایان خود در اوپک پلاس، نسبت به اینکه که تولیدکنندگان نفت به توافق جدیدی برسند، خوش بین است.”توافق جدید در بازار نفت نیازمند مشارکت آمریکاست”

ثامر غصبان، وزیر نفت عراق گفت هر توافق جدید نیازمند حمایت تولیدکنندگان کلیدی خارج از اوپک پلاس نظیر آمریکا، کانادا و نروژ است.

نشست اوپک پلاس که قرار بود امروز برگزار شود به روزهای چهارشنبه یا پنج شنبه موکول شده است.

امروز یک مقام روس خبر داد که مسکو و ریاض به توافقی بر سر کاهش تولید بسیار نزدیک شده اند.

 به نقل از بلومبرگ، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه با تکرار اطلاعیه دونالد ترامپ، همتای آمریکایی خود گفت آماده است به همراه عربستان سعودی و سایر تولید کنندگان بزرگ دنیا در جهت توقف کاهش قیمت نفت، تولید خود را پایین بیاورد.

پوتین در روز جمعه در یک کنفرانس ویدئویی با مقامات ارشد دولت و مدیران شرکت های نفتی گفت:« ما آماده‌ایم با شرکای خود در چارچوب ائتلاف اوپک به یک قرارداد برسیم و آماده ایم تا با آمریکا در این مسئله همکاری کنیم. به عقیده من لازم است برای متعادل کردن بازار و کاهش تولید همه با هم تلاش کنیم».

دلیل این که کاخ سفید به دنبال اتحاد با سعودی‌ها برای کنترل قیمت در بازار نفت بود این است که شرایط در صنعت نفت آمریکا به شکل فزاینده‌ای رو به بحران پیش می‌رود و از سوی دیگر نقش نفت در اقتصاد آمریکا در حال پر رنگ‌تر شدن است.

چند هفته پیش پیشنهاد ارائه شده به دولت آمریکا برای همکاری با شرکت‌های نفتی در راستای کاهش عرضه به بازار به دلیل رویکرد انحصارطلبانه لغو شد.

به دلیل شیوع ویروس کرونا قیمت نفت آمریکا در بازار جهانی به کمترین میزان در ۱۸ سال گذشته رسیده و یکی دیگر از دلایل سقوط قیمت جنگ نفتی بین روسیه و عربستان است.

یک منبع آگاه می‌گوید: موضوع شکل گرفتن یک اتحاد نفتی بین آمریکا و عربستان به عنوان جایگزینی برای اوپک مطرح شده، اما به گونه‌ای نیست که از سوی طرف‌های درگیر جدی گرفته شود.

  • منبع خبر : فارس