تولید برق افزایش یافت
تولید برق افزایش یافت
مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق ری گفت: تولید برق نیروگاه ری در شهریور امسال نسبت به سال گذشته ۲۵ درصد رشد تولید داشته است.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد حمید بادرستانی مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق ری در نشست خبری که امروز (شنبه ۶ مهرماه) برگزار شد، با اعلام اینکه نیروگاه ری از ۴۳ واحد بخار تشکیل شده بود، گفت: از این ۴۳ واحد ۲۳ واحد آن با توجه به موقعیت زمانی بین سالها ۶۲ تا ۶۵ به شهرهای دیگر منتقل شد. به این تریب در حال حاضر۲۳ واحد گازی در این نیروگاه فعال است؛در اینصورت تولید برق افزایش یافته است.

وی افزود: ظرفیت کنونی نیروگاه ری ۸۱۰ مگاوات قدرت نصب شده است و در پیک تابستان امسال با ظرفیتی بیش از ۵۰۰ مگاوات در روز مشغول تولید برق بود و در کل تابستان ۱.۲ میلیارد کیلووات ساعت تولید خالص برق داشت که به شبکه سراسری تحویل شد.

به گفته این مقام مسئول، سهم نیروگاه برق ری در تولید برق تهران ۲.۵ ساعت در شبانه روز است که این ۲.۵ ساعت معادل ۱۰ درصد برق مصرفی تهران را شامل می‌شود.

بادرستانی با اشاره به اینکه این نیروگاه در مردادماه سال جاری نسبت به مردادماه سال گذشته ۹ درصد و در شهریور امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۵ درصد افزایش تولید داشته است، افزود: این در حالی است که میانگین راندمان این نیروگاه نسبت به سایر نیروگاه‌ها پائین تر بوده و رقم کمتر از ۲۵ درصد را  به خود اختصاص می دهد چرا که نسبت به سایر نیروگاه‌ها قدیمی است.

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق ری، سوخت مصرفی این نیروگاه را به طور صددرصدی، گاز عنوان کرد و توضیح داد: طرح توسعه نیروگاه ری با جدیت در حال انجام است و به همین منظور توافقات خوبی انجام شده و قرار است واحد نیروگاهی سیکل ترکیبی با ظرفیت هزار و ۷۰ مگاوات در محل همین نیروگاه با راندمانی بیش از ۶۰ درصد احداث شود.  این در حالی است که بخش گازی این واحد کمتر از ۱۸ ماه دیگر نصب می‌شود و در نهایت ظرفیت آن بعد از توسعه به هزار و ۴۵۰ مگاوات می رسد که با توسعه ظرفیت تولید برق افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه ۹ واحد از ۲۳ واحد گازی نیروگاه ری نیاز به نوسازی ندارد، اظهار داشت: علت اینکه این تعداد واحد نیاز به نوسازی ندارند این است که خودراه انداز بوده و از نظر جانمایی در موقعیت خوبی قرار دارد.

این مقام مسئول همچنین با اشاره به حضور کارشناسان شرکت «آسک بلژیک» گفت: اخیرا کارشناسان این شرکت از این نیروگاه بازدید کردند و از اینکه واحدهای این نیروگاه همچنان با گذشت ۴۰ سال در مدار تولید است بسیار متعجب بودند.

بادرستانی میانگین عمر مفید استاندارد نیروگاه را ۲۰ سال عنوان کرد و افزود: نیروگاه ری بیش از توان خود مورد بهره برداری است که این رخداد موجب افزایش هزینه های نگهداری است. البته مشکلات زیست محیطی این نیروگاه که ماحصل قدمت آن است کنترل شده و تحت نظارت سازمان محیط زیست است.

  • منبع خبر : مهر