ثبات نرخ ارز، شرط کاهش قیمت کالاها است
ثبات نرخ ارز، شرط کاهش قیمت کالاها است
نایب رییس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی ایران معتقد است، دلیل بخشی از تلاطم‌هایی که اقتصاد ایران در ماه‌های گذشته با آنها رو به رو شده، نوسانات نرخ ارز است و اگر قیمت‌های کاهش یافته ارز برای مدتی ثبات داشته باشد قیمت‌ کالاها هم کاهشی می‌شود.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد نرخ ارز در بازار داخلی پس از ماه‌ها تلاطم، در هفته‌های گذشته به ثباتی نسبی رسیده و با تداوم روند کاهشی، نرخ دلار در بازار کانال ۱۰ هزار تومان را نیز تجربه کرده است.

اگر نرخ امروز را با آنچه در سال ۹۷ رخ داد مقایسه کنیم، مشخص می‌شود که قیمت دلار نسبت به روزهایی که به مرز ۱۸ هزار تومان نیز رسیده بود، به شکل قابل توجهی کاهش یافته و از این رو این انتظار در جامعه به وجود آمده که قیمت‌ کالاها و خدمات که در زمان افزایش قیمت ارز بالا می‌رفت، امروز کاهش یابد.

هرچند همچنان آمارها نشان می‌دهد که نرخ تورم در اقتصاد ایران در مرز ۴۰ درصد قرار دارد، اما با کاهشی شدن نرخ ارز، کالاهایی که به دنبال افزایش آن، در سال گذشته گران شدند، امروز باید کاهش قیمت را تجربه کنند.

در همین رابطه قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز چند روز قبل رسما اعلام کرد با پایین باقی ماندن قیمت ارز، قیمت برخی کالاها کاهش می‌یابد.

خسرو فروغان گران سایه – نایب رییس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی ایران – در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: قبل از آنکه به طور قطع در این زمینه سخن بگوییم باید در نظر داشت که نمی‌توان تمام کالاها را در یک گروه طبقه‌بندی کرد و میزان تاثیرگذاری نرخ ارز بر آنها را یکسان دید.

به گفته وی، همانطور که در زمان افزایش قیمت‌ها، میزان تاثیرگذاری قیمت ارز بر کالاها متفاوت بود، امروز در صورت تداوم روند کاهشی نرخ ارز، میزان تاثیرپذیری در گروه‌های مختلف متفاوت خواهد بود.

این عضو اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه بیش از آنکه کاهش یا افزایش نرخ ارز مهم باشد، ثبات آن اهمیت دارد، توضیح داد: وقتی قیمت ارز در یک هفته روند کاهشی بگیرد اما در هفته بعد افزایشی شود، قطعا امکان تصمیم‌گیری را از فعالان اقتصادی می‌گیرد زیرا در چنین فضایی تولیدکننده نمی‌داند که اگر قیمت کالایی را پایین آورد، چند روز بعد برای خرید مواد اولیه باید چه قیمتی را بپردازد.

فروغان ادامه داد: اما اگر قیمت‌ها برای مدت طولانی ثبات داشته باشند و در کانال پایین‌تری قرار بگیرند، در آن زمان می‌توان انتظار داشت قیمت‌ها کاهشی شوند. هرچند در این فرایند چگونگی نظارت بر بازار و مدیریت قیمت‌ها اهمیت زیادی پیدا می‌کند.

به گفته وی، یکی از مسائلی که در ماه‌های گذشته به اقتصاد ایران و قیمت‌های موجود در بازار آسیب زد، تلاطم‌های قیمتی نرخ ارز بود که چند ماه ادامه یافت. اگر روالی که در هفته‌های گذشته در نرخ ارز آغاز شده ادامه پیدا کند، می‌توان انتظار داشت که قیمت تمام شده تولید کاهش یافته و این موضوع تاثیر خود را در قیمت نهایی کالاهایی که در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌گیرد، نشان دهد.

  • منبع خبر : ایسنا