جبران کاهش سطح زیر کشت گندم
جبران کاهش سطح زیر کشت گندم
رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور گفت: کاهش سطح زیرکشت گندم در استانهای گرمسیری کشور جبران شده است و براین اساس سال آینده مشکلی در حوزه تولید نخواهیم داشت.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد عطاء الله هاشمیاظهارداشت: خوشبختانه در سال زراعی جاری، کشاورزان در استانهای گرمسیری کشور به کشت گندم تمایل نشان دادند و کاهش سطح زیرکشت این محصول در استانهای گرمسیری جبران شده است.

وی با بیان اینکه کشت گندم در استانهای گرمسیری کشور حدودا تا ۶ دی ماه ادامه دارد، افزود: با روندی که هم اکنون در کشت وجود دارد، سال آینده مشکلی در تامین گندم مورد نیاز کشور نخواهیم داشت.

هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود درباره اینکه قرار بود قیمت خرید تضمینی گندم تا ۲۰ آذرماه تغییر کند، گفت: هنوز اتفاقی در این زمینه رخ نداده است؛ روز گذشته نیز جلسه ای در وزارت جهاد کشاورزی با حضور سرپرست این وزارت خانه و مجری طرح گندم داشتیم وبحثی در زمینه تغییر قیمت مطرح نبود.

وی درباره اینکه برخی عنوان می کنند تغییر قیمت منتفی است، افزود: بله، برخی این مساله را عنوان می کنند اما افرادی نیز هستند که ما را به تغییر نرخ خرید تضمینی امیدوار می کنند.

پیش از این تشکل های تولیدی از کاهش سطح زیرکشت گندم در کشور طی سالجاری خبر داده بودند در همین زمینه، اوایل آذرماه امسال رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور با اشاره به اینکه اوایل پاییز برآورد کردیم که سطح زیرکشت حدود ۲۰ درصد کاهش یابد، گفته بود: رئیس انجمن تولیدکنندگان بذر اصلاح شده در نامه ای به بنده اعلام کردند که بذور اصلاح شده تولیدی روی دست تولیدکنندگان مانده و میزان فروش آن حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است بنابراین می توانیم نتیجه بگیریم که سطح زیرکشت نیز بین ۲۵ تا ۳۰ درصد کاهش یافته است.

  • منبع خبر : مهر