جزئیات آتش‌سوزی در مرز مهران
جزئیات آتش‌سوزی در مرز مهران
به گفته مسئولان گمرک ایران، ساعت یک بامداد امروز محموله‌ای از مواد سریع‌الاشتعال کامیون‌های عراقی در مرز زرباطیه عراق و در نزدیکی مرز مهران دچار آتش‌سوزی شده است.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد رسانه‌های عراقی از وقوع آتش‌سوزی در چند محموله در مرز مهران خبر داده‌اند.

این در حالی است که پیگیری این موضوع از گمرک ایران با توضیحاتی از سوی سید روح‌اله لطیفی -سخنگوی گمرک -همراه بود که طبق آن، حوالی ساعت یک بامداد امروز در گذرگاه «زرباطیه» در نزدیکی مرز مهران یک کامیون مواد سریع‌الاشتعال دچار حریق شده و در نتیجه آن سه کامیون دیگر نیز آتش گرفته است، اما تا ساعت ۲:۳۰ این آتش‌سوزی مهار و ظاهرا تا چهار صبح کاملا پاکسازی شده است.

لطیفی افزود: گفته می شود دلیل این اشتعال این بوده که کامیون‌های حاوی مواد سریع الاشتعال توقف بیشتری نسبت به گذشته داشته‌اند و با توجه به ماهیت این محموله دچار حریق شده است.

وی یادآور شد: این محموله‌ها در خاک عراق و در کامیون های عراقی دچار آتش سوزی شده و هیچ‌گونه ارتباطی به ایران  نخواهد داشت.

ناصر ملکی اظهار کرد: موج گرما به علت تقویت پر ارتفاع جنب حاره‌ای در چند روز گذشته استان ایلام را در بر گرفته و دمای هوا به طور محسوسی در مناطق مختلف افزایش یافته است.

وی گفت: در اثر ورود این توده گرما، دمای هوا در مناطق گرمسیری این استان بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته تا بیش از ۵۰ درجه و در شمال استان تا ۴۰ درجه سانتی گراد افزایش یافته است.

مدیرکل هواشناسی استان ایلام با اشاره به ثبت دمای ۵۳.۵ درجه در مهران، گفت: این شهرستان روز گذشته گرم‌ترین شهر ایران بوده است.

وی گفت: فعالیت این توده هوای گرم تا فردا در استان ایلام ماندگار است.

نورالله دلخواه شامگاه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: افرادی که دارای تابعیت ایرانی، عراقی هستند می توانند از مرز مهران به عراق سفر کرده و یا از این مرز وارد کشور شوند، از این رو تردد از این مرز و بازگشایی آن شامل مسافران و زایران ایرانی نمی شود.

وی افزود: دستگاه های مستقر در پایانه مرزی مهران آماده خدمات رسانی به ۲ تابعیتی های ایرانی، عراقی هستند و تردد این افراد با رعایت موازین و پروتکل های بهداشتی انجام می شود.

مدیرکل راهداری و حمل‌ و جاده ای ایلام تاکید کرد: هم اکنون فقط کامیون حامل کالاهای صادراتی برای تخلیه کالا وارد عراق می شوند و انجام مبادلات تجاری در چارچوب پروتکل‌های بهداشتی انجام خواهد شد.

مهران جزو اولین مرزهایی بود که در اسفند ماه و در پی شیوع ویروس کرونا در کشور به حالت تعطیلی درآمد.

در این مدت رایزنی‌های مختلفی با طرف عراقی برای باز کردن این مرز انجام شده بود و امروز و فردا، وعده‌هایی بود که از طرف مسوولان عراقی هربار داده اما ابلاغ نمی‌شد.

حتی بارها خبر بازگشایی این مرز از برخی رسانه‌ها منتشر شد که فاصله آن تا تکذیب چند ساعت بیشتر نبود. نهایتا طرف عراقی وعده داد که فعالیت این مرز پس عید فطر به حالت عادی بازمی‌گردد؛ سرانجام و با رایزنی هلی بسیار این مرز مهران از روز دوشنبه ۱۹ خرداد فعالیت تجاری خود را به صورت محدود و ۲ روز در هفته شامل روزهای یکشنبه و چهارشنبه از سر گرفت.

  • منبع خبر : ایسنا