جزئیات تدوین استاندارد بنزین یورو۵
جزئیات تدوین استاندارد بنزین یورو۵
معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد با تشریح جزئیات تدوین استاندارد بنزین یورو5، گفت: داستان مرغ و تخم‌مرغ خودروسازان و وزارت نفت یک بازی تکراری است و نمی‌توانیم منتظر بمانیم.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد وحید مرندی مقدم اظهار داشت: پیش‌نویس استاندارد یورو ۵ بنزین را تدوین کرده‌ایم ولی مقداری اختلاف بین وزارت نفت و خودروسازان وجود دارد.

وی با بیان اینکه این اختلاف تفکر همیشه وجود داشته است، افزود: زمانی که استاندارد یورو ۴ را نیز تدوین کردیم، مسئولان وزارت نفت می‌گفتند که مگر خودروی یورو ۴ تولید شده که حالا از ما بنزین یورو ۴ می‌خواهید؟ در مقابل، خودروسازان نیز می‌گفتند برای تولید خودروی یورو ۴ باید ابتدا بنزین یورو ۴ تولید شود.

مرندی مقدم با بیان اینکه دیگر این مراحل برای ما عادی شده است،‌گفت: اخیراً خودروسازان موفق به رونمایی از خودروی با استاندارد یورو ۵ شده‌اند، هر چند گسترده نیست و تأییدش با سازمان محیط زیست است اما برای اینکه خودروی یورو ۵ داشته باشیم باید بنزین یورو ۵ هم تولید شود.

وی با اشاره به اینکه پیش‌نویس استاندارد یورو ۵ بنزین را تهیه کرده‌ایم، افزود: وقتی استاندارد یورو ۴ برای بنزین تدوین شد دولت یک برنامه زمان‌بندی ارائه کرد که طبق آن، بنزین یورو ۴ ابتدا در ۸ کلانشهر عرضه شد بعد از آن به ۱۵ کلانشهر رسید، سپس ۶۰ درصد پوشش جمعیتی کشور را شامل شد و بعد از آن به ۸۰ درصد پوشش جمعیتی رسید.

 

معاون رئیس سازمان ملی استاندارد ادامه داد: سال آینده، آخرین سال اجرای استاندارد یورو ۴ است که همه کشور تحت پوشش بنزین یورو ۴ قرار می‌گیرد. تا آن زمان، استاندارد یورو ۵ نیز نهایی شده است.

وی با بیان اینکه خودروسازان از ابتدای سال آینده ملزم به تولید خودرو با استاندارد یورو ۵ هستند، در پاسخ به این سؤال که چطور بدون تولید بنزین یورو ۵، قرار است خودروها یورو ۵ باشند؟ گفت: نمی‌توانیم منتظر باشیم و به خودروسازان بگوییم فعلاً تولید نکن تا بنزین یورو۵ به تولید برسد.

مرندی مقدم در پاسخ به این سؤال فارس که به گفته خودروسازان، نبود بنزین یورو ۵ باعث آسیب دیدن خودرو و کاتالیست آن می‌شود نیز اظهار داشت: این‌طور نیست، این همان داستان مرغ و تخم‌مرغ است که بین خودروسازان و وزارت نفت تکرار می‌شود زیرا خودروسازان مدعی معیوب شدن خودرو در اثر استفاده از بنزین یورو ۴ در خودروی یورو ۵ هستند و در عین حال، وزارت نفت نیز معتقد است استفاده از بنزین یورو ۵ در خودروی یورو ۴ باعث اتلاف منابع انرژی می‌شود.

وی افزود: به هر حال یک نقطه انتقال برای تبدیل استاندارد یورو ۴ به یورو ۵ وجود دارد و ممکن است چند ماهی بین تولید خودرو و بنزین یورو ۵ فاصله وجود داشته باشد. نمی‌توانیم اینها را سر به سر با یکدیگر هماهنگ کنیم.

معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ادامه داد: هر زمانی که استاندارد یورو ۵ نهایی شود، در تولید بنزین رعایت خواهد شد فقط ممکن است وزارت نفت کشور را به مرور تحت پوشش این استاندارد قرار دهد. همانطور که در مورد استاندارد یورو ۴ اجرایی شد مثلاً ابتدا در کلانشهرها بنزین یورو ۵ توزیع شود و بعد از آن در شهرهای دیگر نیز توزیع شود.

خودروسازان مدعی معیوب شدن خودرو در اثر استفاده از بنزین یورو ۴ در خودروی یورو ۵ هستند. در عین حال، وزارت نفت نیز معتقد است استفاده از بنزین یورو ۵ در خودروی یورو ۴ باعث اتلاف منابع انرژی می‌شود.

وی در مورد زمان اجرای استاندارد یورو ۵ در تولید بنزین نیز گفت: ما تصمیم‌گیر نهایی نیستیم، بلکه این موضوع باید در دولت مطرح شود و در شورای عالی استاندارد تصمیم‌گیری نهایی شود ولی نباید زمان زیادی طول بکشد.

مرندی مقدم در پاسخ به این سؤال که آیا خودروسازان قطعاً از ابتدای سال آینده ملزم به تولید خودرو با استاندارد یورو ۵ هستند، گفت: بله، مگر اینکه مصوبه قبلی را تغییر دهند؛ البته ما درگیر این مسأله نیستیم و سازمان محیط زیست تصمیم‌گیر است که آنها نیز مُصر به اجرای استاندارد یورو ۵ هستند.

معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ادامه داد: البته استاندارد یورو ۴ و یورو ۵ تفاوت زیادی با یکدیگر ندارند و اینکه خودروسازان بخواهند بگویند که اول بنزین یورو ۵ تولید شود سپس ما خودروی یورو ۵ تولید می‌کنیم، یک بازی است. 

وی تأکید کرد: تولید خودروی یورو ۵ مصوبه دولت است و سازمان محیط زیست نیز بر این موضوع تأکید کرد. ما نیز مصّر هستیم و خودروسازان باید آن را اجرا کنند.

  • منبع خبر : فارس