جزییات افزایش سهم خصوصی‌ها در نیروگاه‌های حرارتی
جزییات افزایش سهم خصوصی‌ها در نیروگاه‌های حرارتی
طبق آخرین آمار ۶۷ درصد از ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی متعلق به بخش خصوصی است؛ سهمی که رو به گسترش بوده و قرار است با ۱۱ هزار مگاوات دیگر که توسط این بخش آماده بهره‌برداری است، سهم دولت به حدود ۱۶ درصد کاهش یابد.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد هم اکنون نزدیک به ۴۴ هزار مگاوات از ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی مربوط به بخش خصوصی و ۲۱.۵ هزار مگاوات از ظرفیت این واحدها مربوط به بخش دولتی است. در حال حاضر ۶۰۰۰ مگاوات نیروگاه توسط بخش دولتی و ۱۲ هزار و ۸۰۰ مگاوات نیروگاه توسط بخش خصوصی در حال احداث است که براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، سهم ۳۳ درصدی بخش دولتی در مالکیت نیروگاه‌های حرارتی با احتساب ۱۱ هزار و ۱۴۶ مگاوات نیروگاه حرارتی آماده واگذاری به ۱۶ درصد کاهش خواهد یافت.

به طور کلی بیش از ۹۲ درصد تولید برق کشور بر عهده نیروگاه‌های حرارتی است که مجموع تولید این واحدها در سال گذشته به حدود ۲۸۷ میلیارد کیلووات ساعت رسیده بود.

در این راستا چندی پیش امیر دودابی نژاد – مجری طرح‌های نیروگاه‌های خصوصی شرکت برق حرارتی – با تاکید بر این‌که بیش از ۶۷ درصد نیروگاه‌های کشور تحت مالکیت توسط بخش خصوصی قرار دارد، اظهار کرد: ۱۱ هزار مگاوات دیگر توسط بخش خصوصی آماده بهره‌برداری است که باعث می‌شود سهم دولت به حدود ۱۶ درصد کاهش یابد.

به گفته وی،  به طور کلی ۶۰۰۰ مگاوات ظرفیت از طریق پروژه‌های دولتی و ۱۳۰۰۰ مگاوات از طریق بخش خصوصی بهره‌برداری خواهد شد و ظرفیت بخش خصوصی در این زمینه دو برابر بخش دولتی خواهد شد.

  • منبع خبر : ایسنا