جیغ آمریکا، دموکراسی در سوریه
جیغ آمریکا، دموکراسی در سوریه
روز یکشنبه هقته گذشته و حدودا ده روز پیش در سوریه انتخابات پارلمانی برگزار شد و طی یک حضور شاداب مردم سوریه به نمایندگان منتخب خود برای تشکیل پارلمان رای دادند.

جیغ آمریکا، دموکراسی در سوریه

به گزارش واحد تحلیلی خبرگزاری صبح اقتصاد , روز یکشنبه هقته گذشته و حدودا ده روز پیش در سوریه انتخابات پارلمانی برگزار شد و طی یک حضور شاداب مردم سوریه به نمایندگان منتخب خود برای تشکیل پارلمان رای دادند.

وزارت خارجه آمریکا با انتشار بیانیه ای در تاریخ ۳۰ تیر ماه ۱۳۹۹ نسبت به این انتخابات موضع گرفت و عدم رضایت خود را اعلام کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا «مورگان ارتگاس» در این بیانیه اظهار میدارد که: « دولت سوریه میخواهد این انتخابات را کسب موفقیتی دیگر برای خود قلمداد کند» این بیانیه انتخابات در سوریه را رای گیری قلمداد نمیکند و اظهار میدارد این انتخابات رای بشار اسد و از پیش تعیین شده است. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با متهم کردن این انتخابات اینگونه اظهار میدارد که: «از زمان به قدرت رسیدن حزب بعث در سوریه کشور سوریه شاهد انتخابات آزاد و منصصفانه نبوده است» او با اشاره به قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل دولت سوریه را مکلف میداند که باید انتخابات وفق این قطعنامه و با حضور جاسوسان مرتبط با غرب در این سازمان برگزار شود. در تقابل با این موضع گیری وزارت خارجه آمریکا، ایران اما این انتخابات را گامی مثبت در جهت تثبیت شرایط در سوریه میداند. سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه در جمهوری اسلامی ایران ضمن ابراز مراتب خرسندی جمهوری اسلامی ایران از برگزاری موفقیت آمیز انتخابات پارلمانی سوریه گفته است: «این انتخابات در شرایطی برگزار می‌شود که مردم سوریه به دلیل درگیری و ویرانی‌های تحمیل شده ناشی از اقدامات گروه‌های تروریستی، حضور نیرو‌های اشغالگر خارجی و تحریم‌های ظالمانه یکجانبه رنج و سختی‌های زیادی را متحمل شده اند و لذا جمهوری اسلامی ایران امیدوار است انتخابات پارلمانی سوریه گامی مثبت در راستای صلح، ثبات و پیشرفت روند گفتگو‌های سیاسی سوری- سوری و تسکین آلام مردم این کشور برداشته و مسیر استقرار صلح و امنیت در منطقه را بیشتر فراهم آورد». در همین ارتباط و بنا بر گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، بشار اسد، رئیس جمهور سوریه در دیدار با حسان نوری، نامزد سابق انتخابات ریاست جمهوری سوریه  که رقیب وی در انتخابات نیز بوده است خاطرنشان کرد: « موفقیت‌ آمیز بودن برگزاری انتخابات و حضور گسترده مردم که به پای صندوق‌های رای آمدند، قدرت و توانایی مردم سوریه را به نمایش گذاشت و نشان داد که مردم به تصمیم آزاد خود پایبند هستند». بشار اسد رئیس جمهوری سوریه نسبت به این اقدام دموکراتیک تاکید کرد: «این موفقیت‌ها علیرغم آن صورت گرفت که سوریه در شرایط دشوار و استثنایی به سر می‌برد و برخی از طرف‌های خارجی در تلاش هستند تا اراده خود را بر مردم سوریه تحمیل کنند» در همین ارتباط حسان نوری نیز به نوبه خود عنوان داشت: «انتخابات گذشته با شفافیت و به صورت سالم برگزار شد و گام مهمی را در مسیر تحکیم اصول دموکراسی رقم زد و این انتخابات نخستین انتخابات از دهه‌های گذشته بوده است که افراد وابسته به احزاب مختلف در آن کاندیدا بوده اند». لازم به یادآوری است که در انتخابات ریاست جمهوری سوریه بشار اسد با ماهر حجار و حسان نوری رقابت کرد و اسد با کسب بیش از ۸۸ درصد آراء پیروز قاطع این انتخابات شد. غرب و خصوصا آمریکا و از همه جری تر آل سعود از سامان گرفتن مردم سوریه بعد از گذار از دورانی دهشتناک بر مردم سوریه عصبانی اند. در تبلیغات و اقدامات ایذایی خود سعی میکنند مردم سوریه را نسبت به شرایط ناراضی نشان داده و از این گل آلود کردن آب برای خود ماهی بگیرند. لاکن خوشبختانه حنای آنها دیگر رنگی ندارد و مردم سوریه به اهداف شوم آنان واقف آمده اند و منطقه با اهداف راهبردی اخراج آمریکا از منطقه میرود که بعد از سالها بوی خوش یک زندگی در امنیت را استشمام کند. والسلام

حمیدرضا نقاشیان حمید رضا نقاشیان

  • منبع خبر : صبح اقتصاد