حرکت اول ۱۰۰ میلیارد سرمایه غیرنقدی به استارتاپ‌ها داد
حرکت اول ۱۰۰ میلیارد سرمایه غیرنقدی به استارتاپ‌ها داد
حـرکت اول اعـلام کرد که در یک سـال گـذشـته بیش از ۱۰۰ میلیارد تـومـان حمایت غیرنـقدی در قـالـب استفاده از زیرساخت‌های همراه اول به استارتاپ‌های سبد سرمایه‌گذاری خود اختصاص داده است.

حرکت اول ۱۰۰ میلیارد سرمایه غیرنقدی به استارتاپ‌ها داد

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد خبر تزریق این میزان از سرمایه غیرنقدی با توجه به وضعیت نا امیدکننده سرمایه‌گذاری‌های استارتاپی در چندسال اخیر، برای اهالی زیست‌بوم فناوری و استارتاپی بسیار جذاب و امید بخش است.

حرکت اول از جمله سرمایه‌گذاران بزرگ و برجسته ایرانی است که جدای از سرمایه‌گذاری‌های نقدی، به‌خاطر دسترسی به زیرساخت‌هایی که از اپراتور همراه اول دارد و با تجربه‌هایی که در سال‌های گذشته کسب کرده، توانسته است خود را به مهمترین سرمایه‌گذار ارائه‌دهنده اسمارت‌مانی یا پول هوشمند تبدیل کند.

در اکوسیستم استارتاپی دسترسی به اسمارت‌مانی یا پول هوشمند برای استارتاپ‌ها، بسیار جذاب‌تر از پول نقدی بدون مکمل‌های الزامی جهت رشد است.

وقتی یک تیم یا یک شخص تصمیم به راه‌اندازی کسب‌وکار استارتاپی خود می‌کند، جذب سرمایه از مهمترین چالش‌های پیش روی اوست.

یک فرایند جذب سرمایه خوب می‌تواند موتور محرک اصلی باشد تا یک تیم ایده استارتاپی خود را به بهترین شکل ممکن اجرا کند و گام به گام مراحل رشدش را پشت سر بگذارد.

در این میان سرمایه‌گذاران استارتاپی بزرگ و مجرب صرفا تمایل ندارند که استارتاپ‌های منتخبشان را از پول نقدی کافی بی‌نیاز کنند. آنها می‌دانند پول تنها حتی گاهی نتیجه عکس می‌دهد. مهمترین مساله اینجا سرمایه‌گذاری هوشمندانه و همراهی کردن استارتاپ برای بالا رفتن از پله‌های توسعه و موفقیت است.

* پول هوشمند در اکوسیستم استارتاپی

مفهوم اسمارت‌مانی (پول هوشمند) در همراهی کردن استارتاپ‌ها تا رسیدن به موفقیت نمود بیشتری پیدا می‌کند. در اکوسیستم استارتاپی، معمولا به پولی که فقط صرفا مبلغ مالی نیست و در کنارش دانش، فناوری، مشاوره و زیرساخت‌های لازم برای رشد و موفقیت را دارد، پول هوشمند می‌گویند. این یعنی یک سرمایه‌گذار موفق استارتاپی باید همه این نیازهای اولیه توسعه را کنار پول نقد داشته باشد تا با در اختیار قرار دادن آنها، مسیر استارتاپ برای موفقیت هموارتر شود.برای همین سرمایه‌گذارانی که زیرساخت‌های بهتر و قدرتمندتری برای ارائه اسمارت‌مانی دارند، معمولا کسب‌وکارهای موفق‌تری را هم تربیت می‌کنند و به همین دلیل در اولویت‌های بالای انتخابی استارتاپ‌ها قرار می‌گیرند.

 

* ویژگی‌های سرمایه‌گذاران برتر

 

استارتاپ‌ها دوست دارند با سرمایه‌گذار جسوری (وی‌سی) مشارکت کنند که دارای همه زیرساخت‌های فناوری، دانشی، مشاوره‌ای، حقوقی و بقیه مکمل‌های مورد نیاز پول هوشمند است، و همزمان تیکت‌سایز بزرگتری هم دارد.

در اینجا تیکت‌سایز به زبان ساده یعنی میانگین مقدار سرمایه‌ای که یک سرمایه‌گذار وی‌سی به تنهایی در استارتاپ‌های مورد توجهش سرمایه‌گذاری می‌کند.

 

*  حمایت غیرنقدی ۱۰۰ میلیارد تومانی حرکت اول در یکسال گذشته

 

در ایران «حرکت اول» به لحاظ تیکت‌سایز بزرگ‌ترین وی‌سی ایران محسوب می‌شود. این سرمایه‌گذار بزرگ استارتاپی با دسترسی به زیرساخت‌های خاصی که دارد در تلاش است مفهوم اسمارت‌مانی (پول هوشمند) را در اکوسیستم نوآوری و کارآفرینی ایران نهادینه کند.

زیرا دقیقا بعد از تزریق سرمایه، تازه ارتباط و ارائه خدمات حرکت اول به استارتاپ‌ها آغاز می‌شود.

ارتباط با بدنه همراه اول و ایجاد هم‌افزایی با خانواده بزرگ این اپراتور بزرگ ملی جهت استفاده از زیرساخت‌های فنی، تبلیغاتی، همکاری‌های مشترک با سایر اعضای خانواده همراه اول از جمله این اقدامات به حساب می‌آیند.

 

آنچه که یک استارتاپ را ارزشمند و متمایز می‌کند، رشد سریع در زمان مناسب است و این رمز موفقیت بسیاری از یونیکورن‌های فعلی بین‌المللی است.

اینجا نکته مهم صرفا حمایت مادی و تزریق سرمایه نیست و بلکه چه بسا همراهی در مسیر درست، اشتراک تجربیات و فراهم آوردن زیرساخت‌های مورد نیاز کارآفرینان جوان و با انگیزه اولویت بیشتری دارد.

 

در این میان «حركت اول» خدمات ویژه‌ای را در اختیار استارتاپ‌هایش قرار می‌دهد که توجه به چند نمونه آنها حائز اهمیت است:

* شبکه ارتباطی با سایر سرمایه‌گذاران، مشتریان، تسهیل‌گران و نهادهای پشتیبان

* هم‌افزایی با شرکت‌های حاضر در سبد سرمایه‌گذاری

* استفاده از زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های همراه اول

* هم‌افزایی بین استارتاپ‌های سبد سرمایه‌گذاری و شرکت‌های گروه همراه اول

* ارائه مشاوره‌های تخصصی و زیرساخت‌های فنی، مالی، منابع انسانی و توسعه‌کسب و کار

 

همچنین این هلدینگ سرمایه‌گذاری خطرپذیر در بخشی از گزارش خود اعلام کرده است که بخشی از زیرساخت‌هایی که در اختیار استارتاپ‌های سرمایه‌پذیرش قرار داده، شامل این موارد می‌شوند:

* زیرساخت‌های تبلیغاتی محیطی، پیامکی، رسانه‌ای و نمایشگاهی

* قراردادهای فروش ترافیک با بهترین قیمت بازار برای استارتاپ‌ها

* انجام خدمات امنیت شبکه

* خرید وُچرهای شرکت‌های سبد سرمایه‌گذاری جهت استفاده خانواده بزرگ همراه اول با رویکرد حمایتی و همچنین کمک به برندینگ

* زیرساخت‌های فنی و سرور و شبکه

* جایگزین کردن وُچرهای شرکت‌های سبد سرمایه‌گذاری به عنوان هدایای تبلیغاتی همراه اول  در نمایشگاهها و رویدادها

* معرفی استارتاپ‌ها به بازیگران بزرگ صنعت و مشتریان کلیدی همراه اول جهت عقد قرارداد

* در اختیار قرار دادن سرویس‌های سازمانی همراه اول به استارتاپ‌ها

* در اختیار قرار دادن کانال‌های فروش همراه اول جهت ارائه سرویس‌های استارتاپ‌ها به مشتریان

 

حرکت اول اعلام کرده است که در یک سال گذشته بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان آورده غیرنقدی در قالب استفاده از زیرساخت‌های همراه اول به استارتاپ‌های سبد سرمایه‌گذاری خود ارائه کرده است.

از «حرکت اول» و خدماتش در زمینه اسمارت‌مانی مثال زده شد تا مفهوم پول هوشمند بیشتر قابل لمس باشد.

طبیعتا، در فضای رقابتی امروز ایران اکثر صاحبان ایده‌های نوآورانه تمایل دارند تا هرچه زودتر و قوی‌تر تبدیل به کسب‌و‌کار یا استارتاپ موفق شوند و این کسب‌و‌کارهای جوان برای رشد و بقا به همراهی و حمایت نیاز دارند، اینجاست که نقش سرمایه‌گذاران برجسته خطرپذیر مشهود و ملموس می‌شود.

 

*توجه بیشتر سرمایه‌گذاران استارتاپی به اسمارت‌مانی در دنیا

 

آمارها نشان می‌دهد در چند سال گذشته، توجه سرمایه‌گذاران بین‌المللی استارتاپی به ارائه پول هوشمند بسیار بیشتر از قبل شده است. همزمان با چالش‌های اقتصادی در دنیا و افزایش تجربیات سرمایه‌گذاران استارتاپی در سراسر دنیا، مفهوم اسمارت‌مانی اهمیت بیشتری نیز پیدا کرده است.

سرمایه‌گذاران در تمام دنیا تمایل دارند جدای از تزریق منابع مالی نقدی، با ارائه مشاوره‌ها، زیرساخت‌ها و ارتباطات مهم، بیشترین ارزش‌افزایی ممکن را در استارتاپ‌هایشان داشته باشند و این نشان می‌دهد اسمارت‌مانی نقش و اهمیت بیشتری از قبل در توسعه زیست‌بوم استارتاپی دنیا دارد.