حساب ارز دیجیتال ایرانی‌ها بسته می‌شود؟
حساب ارز دیجیتال ایرانی‌ها بسته می‌شود؟
یک موسسه آمریکایی به نام سایفرتریس، ۴/۵ میلیون آدرس بیت‌کوین مرتبط با ایران را شناسایی کرده و نهادهای دولتی آمریکا قصد دارند دسترسی ایرانیان به بازارهای مالی را قطع کنند. آیا حساب‌ ایرانیان در بایننس بسته می‌شود؟

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد صرافی بایننس بعد از اخطارهای متعدد از سوی نهادهای مالی کشورهای مختلف از جمله انگلستان و ژاپن قبول کرد با موسسه سایفرتریس که یک شرکت فعال در زمینه تحلیل داده و رهگیری تراکنش‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال است همکاری کند. این شرکت آدرس‌های ارز دیجیتال کشورهای تحریم شده توسط ایالات متحده آمریکا را بررسی می‌کند.”حساب ارز دیجیتال ایرانی‌ها بسته می‌شود؟”

شرکت سایفرتریس ماه گذشته گزارشی در رابطه با شناسایی ۷۵ هزار IP آدرس ایرانی و ۴/۵ میلیون آدرس بیت‌کوین منتشر کرده است.

براساس گزارش این شرکت، بعد از قانونی شدن استخراج بیت‌کوین در ایران و اختصاص برق ارزان به استخراج‌کنندگان بیت‌کوین حجم معاملات کاربران ایرانی افزایش پیدا کرده است.

سایفرتریس نوشته: «وقتی صحبت از دور زدن تحریم‌ها با استفاده از ارزهای دیجیتال به میان می‌آید باید اقداماتی فراتر از نظارت بر آدرس‌های افراد اتخاذ شود، مخصوصا برای کشورهایی که در لیست تحریم‌های ایالات متحده آمریکا قرار دارند. موسسات باید بازبینی دفترکل‌های بلاک‌چین را به منظور ردیابی فعالیت‌هایی که مبدا یا مقصد آن‌ها به ایران مرتبط است، در دستور کار قرار دهند.»

سایفرتریس تاکنون چندین میلیون IP قابل شناسایی از کشورهای تحریم‌ شده از جمله کره شمالی، سوریه و ایران را جمع‌آوری کرده اما مهم‌ترین نکته این است که تراکنش IP آدرس‌های ایرانی در جریان یک سال گذشته رشد چشمگیری داشته است.

همچنین اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری ایالات متحده دو آدرس متعلق به دو کارگزار ارزهای دیجیتال ایران که بالای شش هزار بیت‌کوین داشتنند و از طریق ۴۰ صرافی پول‌شویی می‌کردند را تحریم کرد.

صرافی‌هایی مانند بایننس به کاربران ایرانی خدمات نمی‌دهند و در زمان اتصال به شبکه IP کاربران را چک می‌کنند اما کاربران ایرانی با استفاده از VPN به شبکه متصل می‌شود، بایننس هم گفته به زودی اقدامات ناقض قانون را برطرف می‌کند.

“حساب ارز دیجیتال ایرانی‌ها بسته می‌شود؟”

همچنین وزارت خزانه‌داری آمریکا گفته: سیاست‌های سخت‌گیرانه‌ای را در قبال ایران و سایر رژیم‌های سرکشی که با بهره‌گیری از ضعف سازمان‌های سایبری با استفاده از ارز دیجیتال به تامین مالی تروریسم می‌پردازند اتحاذ می‌کند.

این گزارش نشان می‌دهد که تراکنش‌های بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال تا چه می‌تواند قابل رهگیری باشد. این موضوع می‌تواند زنگ خطری برای افرادی که در کشورهای تحریم‌ها در بازار رمزارزها فعالیت می‌کنند است.

اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری ایالات متحده دو آدرس متعلق به دو کارگزار ارزهای دیجیتال ایران که بالای شش هزار بیت‌کوین داشتنند و از طریق ۴۰ صرافی پول‌شویی می‌کردند را تحریم کرد.

بازار رمزارز در ایران چه می‌شود؟”حساب ارز دیجیتال ایرانی‌ها بسته می‌شود؟”
برخی فکر می‌کنند با vpn و vps می‌توانند IP آدرس خود را مخفی کنند اما موضوع اینجاست که با وجود دسترسی ایرانی‌ها با فیلترشکن به بازارهای جهانی موسسه سایفرتریس با ابزارهای خود قادر به شناسایی IP آدرس‌های و آدرس دقیق آن‌ها است.

ایوب ترابی، متخصص حوزه رمزارزها در گفتگو با تجارت‌نیوز در رابطه با گزارش سایفرتریس گفت: اگرچه صرافی‌هایی مانند بایننس به ایرانی‌ها در رابطه با فعالیت در این صرافی هشدار دادند اما فعالیت با فیلترشکن برای کاربران امکان‌پذیر است. به احتمال زیاد به زودی همه تراکنشات رمزارزها در صرافی برای تبدیل بیت‌کوین به یک دارایی فیزیکی نیازمند احراز هویت شود.

این کارشناس در ادامه گفت: با توجه به موافقت بایننس برای همکاری با سایفرتریس هر لحظه امکان دارد حساب‌های ایرانیان در صرافی‌های خارجی بسته شود چون طبق قوانین صرافی‌ها حق ندارند به کابران کشورهای تحریم شده خدمات بدهند و حتی حق دارند به دلیل استفاده غیرمجاز از خدمات آن‌ها از کاربران ایرانی شکایت کنند.”حساب ارز دیجیتال ایرانی‌ها بسته می‌شود؟”